H πρόσφατη είδηση εκσυγχρονισμού των Mirage 2000-9 των ΗΑΕ έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία. Κανείς δεν τον περίμενε, καθώς το Mirage 2000 δεν έχει καταφέρει να εξελιχθεί πέραν την έκδοσης -9 ή -5ΜΚ2 (όπως τα ελληνικά).
Με λίγα λόγια, τα ΗΑΕ και Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχουν τα ικανότερα Mirage 2000 σε υπηρεσία σήμερα.
Το αεροσκάφος όταν αποκτήθηκε στα τέλη της δεκατίας του ’90, ήταν ότι πιο σύγχρονο είχαν να επιδείξουν οι Γάλλοι, ένα μαχητικό αντίστοιχο των αμερικανικών F-16 Block52+/52+Advanced.
Το γαλλικό μαχητικό δεν είχε τις δυνατότητες του σκοπευτικού επί κράνους, αλλά το RDY μπορούσε πλέον να κοιτάει «κατάματα» το APG-68 ακόμη και στην πλέον προηγμένη έκδοση, την ν9.
Η προσθήκη του στο Ελληνικό Οπλοστάσιο, μαζί με τα προηγμένα του όπλα, MICA EM/IR, SCALP EG, έδωσε πρωτοφανείς δυνατότητες στην ΠΑ.
Ας σκεφτεί κανείς τις δυνατότητες που δίνει σε τακτικό επίπεδο η ταυτόχρονη χρήση AMRAAM, MICA EM, και MICA IR, τότε αντιλαμβάνεται τα ποιοτικά πλεονεκτήματα που απολαμβάνει η ΠΑ.
Η δε χρήση του SCALP EG, προσέδωσε για πρώτη φορά δυνατότητα στρατηγικής κρούσης στην Ελλάδα.
Βέβαια το Mirage 2000-5MK2 δεν είναι ένα κρυφό μυστικό, ένα κλειστό βιβλίο για τον αγαπητό μας γείτονα.
Αντίθετα, η τακτική επίσκεψη αραβικών Mirage 2000 στις Anatolian Eagle ασκήσεις της ΤΗΚ, έχει κάνει το μαχητικό έναν γνωστό αντίπαλο των τουρκικών F-16. Ας ξαναγυρίσουμε όμως στα Αραβικά Mirage 2000-9 και την είδηση του εκσυγχρονισμού τους.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, το κόστος εκσυγχρονισμού των 49 M2000-9 των ΗΑΕ θα είναι περίπου 300 εκ. ευρώ, ή 6 εκ. ευρώ ανά αεροσκάφος.
Παρά το γεγονός ότι η Thales εξέδωσε αργά χτες το απόγευμα ανακοίνωση για συμμετοχή στον εκσυγχρονισμό, θεωρείται εξαιρετικά αμφίβολο ο εκσυγχρονισμός να περιλαμβάνει ραντάρ AESA. To AESA θα μπορούσε να ήταν μια παραλλαγή του RBE2, όπως αυτή που θα τοποθετηθεί στο Tejas. Αλλά κάτι τέτοιο θα ήθελε τουλάχιστον 3 φορές το προϋπολογιζόμενο ποσό.
Το θέμα είναι πως οι Άραβες θα είχαν να πληρώσουν ένα Mirage 2000-9 Upgrade/AESA, αλλά το πιθανότερο είναι να μην το προσφέρουν οι Γάλλοι καθώς θα δημιουργούσε έναν εσωτερικό ανταγωνιστή.
Η λογική τους είναι απλή. Θέλετε AESA, σκοπευτικό επί κράνους και άλλα καλούδια; Αγοράστε Rafale!
Γυρνώντας τώρα στο θέμα Mirage 2000-9, έχει γίνει σαφές πως ο εκσυγχρονισμός θα περιοριστεί σε επιλεγμένα ηλεκτρονικά (υπολογιστής), πιθανότατα κάποιο πιο προηγμένο σύστημα μεταφοράς δεδομένων (Link-16;), και πιστοποιήσεις νέων όπλων και ατρακτιδίων σκόπευσης.
Θεωρείται λοιπόν σχεδόν βέβαιο πως θα πιστοποιηθεί το ατρακτίδιο σκόπευσης Talios της Thales, παρά το γεγονός ότι τα ΗΑΕ έχουν αγοράσει και χρησιμοποιούν το Sniper με τα F-16 Block 60 (που επίσης εκσυγχρονίζουν). Θεωρείται δε αρκετά πιθανό να πιστοποιηθούν και νέα κατευθυνόμενα όπλα της MBDA, αν κι αυτό είναι κάτι που θα το μάθουμε τις επόμενες μέρες.
Ο εκσυγχρονισμός όμως, ακόμη κι αυτός ο χαμηλού κόστους, δεν θα δικαιολογούνταν αν οι Άραβες δεν είχαν στο μυαλό τους κάτι άλλο. Κι αυτό το άλλο δεν μπορεί παρά να ακούει στο όνομα Meteor. O Meteor, ένα προϊόν της MBDA, ανήκει σε μια νέα γενιά όπλων BVR, και θεωρείται ανώτερος του AMRAAM. To No Escape Zone του είναι πολλαπλάσιο του AMRAAM/MICA, και θεωρείται το μέλλον στις εμπλοκές ΑΑ μεγάλης ακτίνας δράσης.
Μέχρι τώρα το όπλο έχει πιστοποιηθεί (ή θα πιστοποιηθεί) σε Rafale, Typhoon, Gripen και F-35. Ανάμεσα στους πελάτες είναι και το γνωστό και μη εξαιρετέο Κατάρ, που αγόρασε 160 όπλα για τον εξοπλισμό των 24 Rafale που παρήγγειλε. Ο αραβικός συνασπισμός κατά του Κατάρ, αν και είναι εξαιρετικά οπλισμένος, δεν έχει στο οπλοστάσιό του αντίστοιχο όπλο με το Meteor. Συνεπώς το μικρό Κατάρ έχει κάτι που δεν έχουν οι άλλοι της περιοχής. Έχει Meteor!
Αυτό λοιπόν που σιγοψιθυρίζεται σε όλες τις αμυντικές συζητήσεις τις τελευταίες ώρες, είναι το γεγονός πως οι Άραβες ετοιμάζονται να πιστοποιήσουν τον Meteor στα Mirage 2000-9Upgrade. Αν σκεφτεί κανείς πως τα αεροσκάφη φέρουν ένα εξαιρετικό ραντάρ, με την βοήθεια ενός νέου υπολογιστή κι ενός συστήματος μεταφοράς δεδομένων τακτικής κατάστασης όπως το Link 16, τότε δεν υπάρχει κάποιος άλλος περιορισμός!
Αν λοιπόν τα ΗΑΕ, πιστοποιήσουν το όπλο στα -9, τότε με έναν εξίσου περιορισμένο εκσυγχρονισμό των Μ2000-5ΜΚ2, της τάξης των 100 εκ ευρώ, μπορούμε να εξοπλίσουμε τα ελληνικά αεροσκάφη με ένα όπλο πραγματικά πολλαπλασιαστή ισχύος.
Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε πως ο Meteor σχεδιάστηκε σαν universal όπλο, και μπορεί να «κουμπώσει» σε πολλά μαχητικά. Γιαυτό λοιπόν τον βλέπουμε και στο Rafale, αλλά και στο F-35. Θα ήταν τακτικό λάθος της αεροπορίας των ΗΑΕ η μη πιστοποίησή του και στο F-16. Για μια αεροπορία που δεν μας έχει συνηθίσει σε τακτικά λάθη, και αγόρασε ένα αεροσκάφος σαν το Block60 F-16, δεν μπορεί παρά να συμπεράνει κάποιος, με μικρό περιθώριο λάθους πάντα, πως και ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block60 σε -V (;) θα συμπεριλαμβάνει και τον Meteor!
Έτσι τα ΗΑΕ θα έχουν πλέον κοινό όπλο BVR για τα δυο κύρια μαχητικά τους, που ταυτόχρονα θα είναι πιστοποιημένος και στο F-35 (αν φυσικά το αγοράσουν). Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει το ίδιο όπλο με την αεροπορία του Κατάρ
Έγκυρες πηγές στην Γαλλία θεωρούν πως ο εκσυγχρονισμός των Mirage των HAE θα περιλαμβάνουν την πιστοποίηση του Talios και του Meteor. Φυσικά οι πηγές αυτές δεν είναι επίσημες, αλλά θεωρούμε πως τι πραγματικά γίνει θα το ξέρουμε τις αμέσως επόμενες μέρες.
Πριν ενθουσιαστούμε με τα νέα που αναφέραμε παραπάνω, θα πρέπει να πούμε πως όλα είναι υποθέσεις. Ακόμη κι αν γίνουν αυτά που αναφέραμε, θα πρέπει πιθανότατα να αναβαθμίσουμε κι εμείς τα δικά μας Μ2000 σε αντίστοιχη διαμόρφωση των -9.
Επίσης δεν είναι βέβαιο πως τελικά η LM θα πιστοποιήσει τον Meteor στο F-16, ή αν τελικά το κάνει, το Block που θα φτάσουν τα F-16V των ΗΑΕ θα είναι το Block72 των ελληνικών F-16V, ή θα έχουν τον ίδιο υπολογιστή.
Τέλος, ο Meteor είναι λίγο πιο … ακριβός από τις δυνατότητές μας, και σίγουρα ξεπερνά το κόστος ανά μονάδα του AIM-120C ή D.
Λίγη υπομονή, παρακολουθούμε στενά το θέμα, και ελπίζουμε να έχουμε άμεσα πολύ πιο έγκυρες πληροφορίες!