Στην είσοδο της 113 Πτέρυγας Μάχης (ΠΜ) στη Θεσσαλονίκη, λίγα μέτρα πιο πέρα από το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», εδρεύει η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης (ΜΕΕΑ). Είναι η Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας με τα γνωστά Καναντέρ (Canadair) που κάθε καλοκαίρι ρίχνονται στη μάχη της κατάσβεσης των πυρκαγιών.
Το έμβλημα της Μοίρας είναι ένας κόκκινος δράκος που συμβολίζει τη φωτιά και ένας μπλε αετός που είναι το νερό που σκοτώνει τη φωτιά και συμβολίζει την αέναη μάχη μεταξύ του καλού και του κακού. Το ρητό της Μοίρας προέρχεται από τα τελευταία λόγια του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού προς τους Τούρκους δήμιους του.
«Η 113 ΠΜ είναι μια ιστορική μονάδα. Ξεκίνησε από το 1912 και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της φιλοξένησε πολλούς τύπους αεροσκαφών, από Πετζετέλ μέχρι αεροσκάφη τζετ, τα F5 τα οποία βλέπετε παρκαρισμένα και τώρα φιλοξενεί μία από τις νεότερες Μοίρες της Πολεμικής μας Αεροπορίας, την 383 ΜΕΕΑ. Τα πρώτα αεροσκάφη, η Μοίρα τα παρέλαβε το 1991 στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα. Η Μοίρα συγκροτήθηκε το 2003 στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα και το 2006 μετεγκαταστάθηκε στην 113 ΠΜ στη Θεσσαλονίκη» δήλωσε στο Sputnik ο Διοικητής της, Σμήναρχος Γ. Φόρτης.
Από το 2003 μέχρι και πέρυσι, τα Καναντέρ της 383 ΜΕΕΑ έχουν συμμετάσχει σε 5.900 πυρκαγιές.
Η μάχη της κατάσβεσης, κάποιες φορές, έχει το υψηλότερο κόστος. Όπως στις 23 Ιουλίου του 2007,όταν χάθηκαν δύο πιλότοι της Μοίρας – ο σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο υποσμηναγός Ιωάννης Χατζούδης – κατά τη διάρκεια της μάχης με τις φλόγες στα Στείρα Εύβοιας. Η 383 ΜΕΕΑ συμμετείχε στην κατάσβεση πυρκαγιών και σε άλλες χώρες, όπως το 2019 που πέταξε στο Ισραήλ βοηθώντας ουσιαστικά στην κατάσβεση μεγάλων πυρκαγιών. Μια αναμνηστική φωτογραφία από εκείνη την αποστολή κοσμεί έναν τοίχο στο κτίριο της Μοίρας.
Όπως αναφέρει ο Διοικητής, Γιώργος Φόρτης, η Μοίρα έχει συμμετάσχει, επίσης, στην κατάσβεση πυρκαγιών στη νότια Γαλλία, την Πορτογαλία, την Κύπρο και την Αλβανία. Είναι χαρακτηριστικό, εξάλλου, όπως ανέφερε, η συνήθεια των πιλότων των Καναντέρ να παίρνουν μαζί τους στο αεροπλάνο μια μικρή βαλίτσα με ρούχα, καθώς ποτέ δεν γνωρίζουν πού θα καταλήξουν και πόσο θα μείνουν.
Ετοιμότητα 20 λεπτών
Με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου κάθε Μάιο και τη λήξη αυτής τον Οκτώβριο, η Μοίρα έχει ετοιμότητα 20 λεπτών.
Αυτό σημαίνει ότι από το πρώτο φως της ημέρας μέχρι να νυχτώσει έχουν ετοιμότητα σχεδιασμού επιχείρησης και απογείωσης εντός 20 λεπτών.
Οι καιρικές συνθήκες είναι πάντα ένας σημαντικός παράγοντας για τις πτήσεις. Όταν τα Καναντέρ πετούν, το μόνο που προβληματίζει τους πιλότους είναι πόσο κυματισμό έχει η θάλασσα την ώρα της υδροληψίας και ποια είναι η ένταση του ανέμου. «Θέλουμε να έχει κάποιο κυματισμό. Το χειρότερο είναι να είναι γυαλί η θάλασσα» εξήγησε ο Σμήναρχος.
Ο κύκλος της υδροληψίας και της ρίψης του νερού επαναλαμβάνεται διαρκώς κατά τη διάρκεια της συμμετοχής των Καναντέρ στην κατάσβεση της πυρκαγιάς. Εξάλλου, χρειάζονται μόνο 12 δευτερόλεπτα για να φουλάρουν οι δεξαμενές τους με έξι τόνους νερού. «Μετά μπορεί να ρίξει όλο το νερό σε ένα σημείο της πυρκαγιάς ή σε περισσότερα» είπε ο Διοικητής.
Η 383 Μοίρα είναι το σπίτι τους
Για τους πιλότους και τους τεχνικούς, η 383 ΜΕΕΑ είναι το σπίτι τους. Καθημερινά, περνούν εκεί τις περισσότερες ώρες της ημέρας, ειδικά κατά την αντιπυρική περίοδο που η ετοιμότητα των 20 λεπτών δεν γνωρίζει Σαββατοκύριακα, αργίες και διακοπές.
Ακόμα και όταν δεν έχουν πτήσεις κατάσβεσης, οι πιλότοι βρίσκονται στην ίδια ετοιμότητα και πραγματοποιούν πτήσεις εκπαίδευσης.
ΠΗΓΗ sputniknews