Σε πορεία ενίσχυσης της δύναμης πυρός του υποβρύχιου στόλου του εξακολουθεί να πλέει το Πολεμικό Ναυτικό και με τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων (παλαιότερων) υποβρυχίων τύπου 209/1100 (δηλαδή τύπου «Γλαύκος»), ο οποίος αναμένεται να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής τους για αρκετά χρόνια ακόμη.
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο, το ένα από τα τέσσερα αυτά υποβρύχια, ο «Τρίτων», μεταφέρθηκε στα ναυπηγεία του Κιέλου στη Γερμανία, ενώ για τα υπόλοιπα τρία – «Πρωτεύς», «Γλαύκος» και «Νηρεύς» – οι εργασίες εκσυγχρονισμού πραγματοποιήθηκαν στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Ήταν η πρώτη φορά που εργασίες του είδους πραγματοποιήθηκαν σε ελληνική ναυτική βάση, μεταξύ των οποίων και η λεγόμενη «κοπή του ανθεκτικού των υποβρυχίων», διαδικασία που θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική.
Οι πρώτες δοκιμές στη συνέχεια έγιναν σε ειδικό χώρο των ναυπηγείων του Κιέλου. Πληροφορίες θέλουν τους ειδικούς των γερμανικών ναυπηγείων να έμειναν εντυπωσιασμένοι από το επίπεδο των εργασιών.
Ως προς την ουσία, ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων περιλαμβάνει την αντικατάσταση παλαιότερων συστημάτων με άλλα πιο σύγχρονα, καθώς και την αναβάθμιση των δυνατοτήτων τους σε ό,τι αφορά τον οπλισμό τους. Επίσης, στα υποβρύχια τοποθετήθηκε νέο sonar, το οποίο προσφέρει επιπλέον δυνατότητες, καθώς και σύστημα εκτόξευσης κατευθυνόμενων πυραύλων Harpoon.
Αξίζει να αναφερθεί πως, ιστορικά, τα τέσσερα αυτά υποβρύχια ήταν οι κυρίαρχοι των βυθών επί τουλάχιστον δύο δεκαετίες. Με βάση και αυτό το ιστορικό στίγμα αποφασίστηκε ο εκσυγχρονισμός τους προκειμένου να δοθεί ποιοτική παράταση ζωής στις υφιστάμενες μονάδες.
Τα εκσυγχρονισμένα υποβρύχια προστίθενται στα (αόρατα) Στελθ υποβρύχια, τύπου 214, «Παπανικολής», τα οποία έχει αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό και των οποίων οι δυνατότητες καθώς και η ισχύς φάνηκαν στο πεδίο κατά τη διάρκεια της κρίσης με το «Oruc Reis».
Περιλαμβάνονται ακόμη τα drones υποβρύχια που άρχισαν να κατασκευάζονται από τις Ενοπλες Δυνάμεις, μη επανδρωμένα δηλαδή υποβρύχια και για επιτήρηση του βυθού και της επιφάνειας, καθώς και σε αποστολές κρούσης.
Τέλος, οι «φονιάδες» των (εχθρικών) υποβρυχίων, τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo, το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού, ήδη είναι επιχειρησιακά έτοιμα.
Ολα αυτά δίνουν ένα ισχυρό επιχειρησιακό πλεονέκτημα στο Ναυτικό. Πώς λοιπόν τα τέσσερα παλαιότερου τύπου υποβρύχια μπορούν να αυξήσουν το προσδόκιμο όριο επιχειρησιακής ζωής τους με τον εκσυγχρονισμό τους;