Τουρκική Ακτοφυλακή: Επίδειξη ισχύος με ξεκάθαρα μηνύματα
Μια σημαντική επιτυχία κατέγραφε στο ενεργητικό της η τουρκική Ακτοφυλακή, η οποία έχει ευρύτερη σημασία, αφού είναι απολύτως συμβατή με την τουρκική επιδίωξη για τον γεωπολιτικό έλεγχο του θαλασσίου χώρου σε έκταση που ξεφεύγει σημαντικά από τα χωρικά της ύδατα, φιλοδοξώντας να καταστεί η Τουρκία ηγέτιδα δύναμη στην ευρύτερη περιοχή, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται ευρύτερα.
Η επιχείρηση (Operation Albatros) αφορούσε την ακινητοποίηση πλοίου με σημαία Βολιβίας που έπλεε στη Μεσόγειο και μετέφερε 13 τόνους ινδικής κάνναβης (χασίς).
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το εξαιρετικό http://turkishnavy.net (από το εν λόγω δημοσίευμα προέρχεται ο χάρτης της επιχείρησης), η ακινητοποίηση και νηοψία διενεργήθηκε στις 5 Ιανουαρίου, 55 ναυτικά μίλια από τον λιμένα του Τομπρούκ της Λιβύης, 140 μίλα από την Κρήτη.
Στόχος της επιχείρησης ήταν το πλοίο M/V Joudi το οποίο σταμάτησαν δύο πλοία της τουρκικής Ακτοφυλακής, τα Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης (OPV: Offshore Patrol Vessels) TCSG Yaşam (SG-704) και TCSG Umut (SG-703). To TCSG Yaşam απέπλευσε από τον λιμένα της Μερσίνας και το TCSG Umut από τη Μαρμαρίδα.
Την επιχείρηση συντόνιζε – υποστήριζε αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας της τουρκικής Ακτοφυλακής, το οποίο έγινε σκιά του πλοίου, ενώ στην επιχείρηση νηοψίας, τα στελέχη των ειδικών δυνάμεων που συμμετείχαν, είχαν την υποστήριξη δύο εκπαιδευμένων σκύλων στην ανεύρεση ναρκωτικών, αν και οι ποσότητες που μεταφέρονταν δεν κρύβονται και τόσο εύκολα…
Όταν το πλοίο των εμπόρων ναρκωτικών M/V Jourdi αναχώρησε από τη Συρία, οι διεθνείς αρχές καταπολέμησης της εμπορίας ναρκωτικών παρέλαβαν πληροφορίες για το φορτίο που μετέφερε, με την τουρκική Ακτοφυλακή να ξεκινά την παρακολούθηση της πορείας του πλοίου στις 3 Ιανουαρίου.
Εντύπωση προκαλεί η ενέργεια της τουρκικής πλευράς να επικοινωνήσει με τις αρχές της Βολιβίας και να εξασφαλίσει την άδεια διενέργειας νηοψίας στο πλοίο, η οποία πέραν της τήρησης των τύπων, διαβιβάζει επικοινωνιακά και το μήνυμα ενός δρώντα που συμμορφώνεται στον υπερθετικό με τη διεθνή έννομη τάξη, μια «λεπτομέρεια» που επίσης εξυπηρετεί τον στόχο της Τουρκίας όπως περιγράφηκε παραπάνω.
Πλέον, το πλοίο βρίσκεται υπό τον έλεγχο της τουρκικής Ακτοφυλακής πλέοντας για την Τουρκία για τα περαιτέρω. Παρότι ο ιστοχώρος που φιλοξενεί το πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ δηλώνει ότι δεν γνωρίζει τον ακριβή προορισμό, αναφέρει πως «είναι ασφαλής εικασία ότι πλέει προς τον ναύσταθμο του Ακσάζ στη Μαρμαρίδα, που είναι ο πλησιέστερος [τουρκικός] ναύσταθμος».
Όπως σχολιάζεται, προ δύο ετών τέτοια επιχείρηση θα ήτο αδιανόητη, καθώς η Ακτοφυλακή της Τουρκίας δε διέθετε πλοία με τέτοια επιχειρησιακή αυτονομία – εμβέλεια.
Τη διαφορά έκανε η εισαγωγή σε υπηρεσία των Περιπολικών Ανοικτής Θαλάσσης κλάσης «Dost» (συμβόλαιο του 2007 για τέσσερα σκάφη που μπορούν να επιχειρούν σε κατάσταση θαλάσσης δυσμενέστερης του 5 και να υποστηρίζουν επιχειρήσεις ελικοπτέρων, ναυπήγηση στηριγμένη στα πλοία κλάσης Sirio της ιταλικής Fincantieri που ολοκλήρωσε επιτυχώς η RMK Marine), που επαύξησαν δραματικά τη δυνατότητα εκτέλεσης αποστολών – επιχειρήσεων για την Τουρκική Ακτοφυλακή.
Το ζητούμενο είναι εάν η συγκεκριμένη επιχείρηση θα πετύχει να ξυπνήσει ορισμένους εντός της χώρας, καθώς κάθε μέρα που περνάει μας πείθει ολοένα και πιο πολύ, ότι η πραγματική χρεοκοπία δεν είναι στην τσέπη, αλλά στα κεφάλια των διαχρονικώς κρατούντων…