Ένα ερώτημα που εύλογα γεννάται, είναι πού βρίσκονται τα υπόλοιπα αεροπλάνα από το σύνολο των 15 C-130 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία.
H «Κ» επισκέφθηκε τη βάση των ελληνικών C-130, την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών ΗΡΑΚΛΗΣ στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας. Η πίστα της Μοίρας είναι σχεδόν άδεια, με μόλις δύο αεροπλάνα
Η απάντηση δεν είναι ευχάριστη. Στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας υπάρχουν αυτή τη στιγμή 10 C-130. Τα δύο τρίτα της συνολικής δύναμης. Από αυτά, τρία είναι ενταγμένα στην ΕΑΒ.
Δηλαδή έχουν τοποθετηθεί στα υπόστεγα και βρίσκονται σε κάποιο στάδιο συντήρησης, χωρίς να μπορεί να εκτιμηθεί πότε θα αποδοθούν. Ενα ακόμη βρίσκεται σταθμευμένο έξω από τα υπόστεγα, ένα είναι παροπλισμένο, ενώ πέντε αεροπλάνα είναι καθηλωμένα στην πίστα της γειτονικής Τανάγρας.
Το πρώτο πρόβλημα, όπως έχει αναφερθεί σε πρόσφατο άρθρο της «Κ», είναι ότι πολλά από τα καθηλωμένα μπήκαν για μια τυπική συντήρηση αλλά καθώς συμπληρώνουν δεκαετία εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και την πανίδα της περιοχής, θα απαιτηθούν μήνες και χρόνια για να ξαναπετάξουν, αν ποτέ πετάξουν.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι για τα αεροπλάνα αυτά η Πολεμική Αεροπορία έχει πληρώσει τις υποχρεώσεις της, δίνοντας μπροστά τα χρήματα που απαιτούνται, αλλά δεν έχει παραλάβει τίποτα
Ωστόσο, μια αχτίδα αισιοδοξίας προκύπτει από το γεγονός πως το «948», ένα από τα παλαιότερα C-130B που διαθέτει η Π.Α., ηλικίας σχεδόν 65 ετών, πραγματοποιεί τις τελικές του δοκιμές.
Παρ’ όλα αυτά, η απόδοσή του αναβάλλεται από τον περασμένο Ιούνιο καθώς προκύπτουν σφάλματα σε διάφορα συστήματα λόγω της μακροχρόνιας καθήλωσής του.
Εκτός από τα 10 C-130 της ΕΑΒ, δύο έχουν μεταφερθεί στην Πορτογαλία, στη Νατοϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών (NSPA) προκειμένου να επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση. Το πρώτο αναμένεται να επιστρέψει στην Ελλάδα μέχρι τον Απρίλιο.
Αν όλα κυλήσουν σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, η 356ΜΤΜ ΗΡΑΚΛΗΣ θα αποκτήσει ακόμη δύο C-130 εντός του έτους, ανεβάζοντας τον αριθμό των διαθέσιμων αεροσκαφών σε τέσσερα.
Η ΕΑΒ αναμένεται να παραδώσει ακόμη ένα C-130 μέσα στους επόμενους μήνες αλλά όταν αυτό παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία, ένα από τα ήδη διαθέσιμα θα μπει για εξαετή συντήρηση, άρα το σύνολο θα παραμείνει ίδιο.
Παράλληλα, το ΓΕΑ ετοιμάζεται να ξεκινήσει την αλληλογραφία με την αμερικανική Αεροπορία ώστε να διευκρινιστεί σε τι κατάσταση βρίσκονται τα δύο C-130H που αναφέρει η επιστολή Μπλίνκεν.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα αεροπλάνα έχουν μπει σε διαδικασία μακράς αποθήκευσης σε «νεκροταφείο» αεροσκαφών.
Σύντομα, κλιμάκιο της Π.Α. θα μεταβεί στις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να αξιολογήσει την πτητική τους κατάσταση, ενώ ήδη γίνονται επαφές ώστε τα υπό παραχώρηση C-130 να προέλθουν από τη γραμμή πτήσεων και να είναι πλήρως λειτουργικά.