Του Χρήστου Μαζανίτη
Φαίνεται, όπως έχουμε γράψει αρκετές φορές, πώς όσο περνάει ο χρόνος, αυτός δεν λειτουργεί υπέρ της συμφωνίας με την Γαλλία για την προμήθεια των πολυδιαφημιζόμενων ψηφιακών φρεγατών «Belharra».
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, οι εκπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας, με τους οποίους έχει συχνή επικοινωνία το τεχνικό κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν αλλάξει τρεις φορές την διαμόρφωση που προτείνουν για την ελληνική έκδοση του πλοίου.
Αυτό έχει προκαλέσει σύγχυση ως προς την τελική μορφή της φρεγάτας που προτείνουν. Μάλιστα σε σειρά ερωτήσεων που έχουν υποβάλλει οι Έλληνες δεν έχουν λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις από τους Γάλλους.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Ελλάδα καλείται να πληρώσει – βάζοντας μάλιστα βαθιά το χέρι στην τσέπη – για την εξέλιξη του πλοίου (σ.σ. το Νο2 που θα βγει από την παραγωγή) και η Γαλλία να έχει το δικαίωμα να επωφεληθεί της ανάπτυξης… τσάμπα!
Όπως επίσης, βάσει της ελληνικής διαμόρφωσης, θα μπορεί το γαλλικό ναυπηγείο να βγει στην διεθνή αγορά για την προσέλκυση επιπλέον αγοραστών.
Ο υπολογισμός που έχει κάνει η ελληνική πλευρά για το κόστος απόκτησης των δύο Belharra, μαζί με την υποστήριξη που απαιτείται, εκτινάσσει το ποσό στα 4 δισ. !
Ποσό αδιανόητο, αφού σχεδόν τόσο προσφέρουν οι ΗΠΑ την ναυπήγηση – και μάλιστα στην Ελλάδα – τεσσάρων φρεγατών MMSC, με τα οπλικά συστήματα και την υποστήριξη που απαιτείται. Το ποσό των 4 δισ. απέχει παρασάγγας από το αρχικό – και πάλι τσουχτερό – ποσό των 2,4 δισ. που ήταν η αρχική προσφορά από την γαλλική πλευρά.
Επιπλέον, οι Γάλλοι δεν έχουν ακόμη μπορέσει να βρουν εκείνα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που απαιτούνται για την διευκόλυνση αποπληρωμής της προμήθειας των πλοίων.
Κι επειδή ο χρόνος πλέον όχι μόνο πιέζει αλλά δεν υπάρχει και το ζήτημα της απόκτησης των φρεγατών για το ΠΝ πρέπει να κλείσει… χθες, «μην εκπλαγείτε εάν δείτε να κλείνει άλλη πρόταση από αυτές που έχουν κυκλοφορήσει σαν σενάρια» μας λέει πηγή.