Ως ΣΑΣΜΥ (Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών) μετά όχληση των μελών μας , τα οποία νιώθουν ότι αδικούνται με αποφάσεις που έχουν ληφθεί και υλοποιούνται αφού έχουν αποτυπωθεί σε νομικά κείμενα με την ψήφιση του Ν. 5018/2023 ΦΕΚ Α’ 25/09-02-2023 και την έκδοση ΚΥΑ, επεξεργάστηκε και κατέθεσε προτάσεις για την τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου οι οποίες προσπάθησε να διασφαλίσουν την αρχή της αναλογικότητας και του δικαίου.
Ο σύνδεσμος προέτρεψε τον κύριο υπουργό αφού επεξεργαστεί τις προτάσεις του ΣΑΣΜΥ να τις αποδεχτεί και να προβεί στην αντικατάσταση των νομικών κειμένων.
Ως ΣΑΣΜΥ τόσο στα πλαίσια της διαβούλευσης του Ν.5018/2023 ΦΕΚ Α’ 25/09-02-2023 όσο και προγενέστερα με την αποστολή εγγράφου είχε εκδηλώσει τις ενστάσεις του και είχε προτείνει την επανεξέταση του θέματος για δικαιότερη κατανομή των μεριδίων που διανέμει το ΜΤΣ, καθώς και τροποποίηση του νομικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει και την συμμετοχή στο Διοικητικό συμβούλιο ΜΤΣ, αποφοίτων από την Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών ΣΜΥ. Επίσης στο υπόμνημα του είχε ζητήσει την τροποποίηση του άρθρου που αφορά την αναγνώριση γάμου.
ΠΡΟΣ : Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Νικόλαο Δένδια,
ΚΟΙΝ : Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ιωάννη Κεφαλογιάννη
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κ. Αντώνιο Οικονόμου
Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων,
κ.κ.Α/ΓΕΕΘΑ-ΓΕΣ-ΓΕΝ-ΓΕΑ-ΠΟΕΣ-ΠΟΜΕΝΣ-ΣΑΣΜΥΝ-ΣΑΣΥΔΑ-ΣΑΣ-ΣΑΙΡ-ΣΟΕΔ- ΠΑ.Σ.Ε.Σ-ΜΤΣ-ΕΑΑΣ- ΜΜΕ – Στρατιωτικοί συντάκτες
ΘΕΜΑ :Τροποποίηση Σύνθεσης ΔΣ ΜΤΣ , Δίκαιη κατανομή μερισμάτων, Αναγνώριση γάμου.
ΣΧΕΤ. : α. Α.Ν. 559 της 24/27 Μαρτίου 1937 (Α΄ 107)
β. Ν.Δ 2554/1953(Α΄ 230)
γ. Υπ΄ αριθμ. πρωτ. 09/27.09.2022 έγγραφο ΣΑΣΜΥ
δ. Ν. 5018/2023 ΦΕΚ Α’ 25/09-02-2023
Αξιότιμε κ. Υπουργέ
Ως ΣΑΣΜΥ(Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών) ενημερωθήκαμε μετά από ανακοίνωση του ΜΤΣ https://mts.army.gr/anakoinoseis/efarmogi-arthrou-29-n-5018-23/ ότι, με το μέρισμα του Δεκεμβρίου 2023 θα πραγματοποιηθεί η αναπροσαρμογή των μεριδίων στους μερισματούχους Δεκεμβρίου 2016, σε εφαρμογή του άρθρου 29 του Ν.5018/23, με αναδρομικότητα από 01 Ιανουαρίου 2023.
Ως ΣΑΣΜΥ τόσο στα πλαίσια της διαβούλευσης του Ν.5018/2023 ΦΕΚ Α’ 25/09-02-2023 όσο και προγενέστερα με την αποστολή του (β) σχετικού είχαμε εκδηλώσει τις ενστάσεις μας και είχαμε προτείνει την επανεξέταση του θέματος για δικαιότερη κατανομή των μεριδίων που διανέμει το ΜΤΣ, καθώς και τροποποίηση του νομικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει και την συμμετοχή στο Διοικητικό συμβούλιο ΜΤΣ, αποφοίτων από την Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών ΣΜΥ. Από ανακοινώσεις του ΜΤΣ διαπιστώσαμε τα κάτωθι:
α. Το Μετοχικό Ταμείο Στρατού ανακοίνωσε και χορήγησε https://mts.army.gr/anakoinoseis/chorigisi-ektaktou-epidomatos/, κατόπιν αποφάσεως του ΔΣ/ΜΤΣ και εγκρίσεως από τον κ. ΥΕΘΑ την Παρασκευή 5 Μαΐου 2023, στους μερισματούχους μηνός Δεκεμβρίου 2022, έκτακτο επίδομα ύψους ενός (1) μεικτού μερίσματος (χωρίς κρατήσεις) ΜΤΣ. Από την έκδοση της πράξης αυτής ανακοινώθηκε ότι δεν προκαλείται πρόσθετη επιβάρυνση του προϋπολογισμού (Π/Υ) του ΜΤΣ για το έτος 2023, πέραν του συνολικού ποσού 7.400.000,00 ευρώ που θα καλυφθεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του τρέχοντος Π/Υ (2023) του ΜΤΣ, τονίζεται στη σχετική απόφαση.
β. Το Μετοχικό Ταμείο Στρατού ανακοίνωσε στις 5 Ιουλίου την αναστολή χορήγησης προκαταβολών έναντι του εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος https://mts.army.gr/anakoinoseis/anakoinosi-eloas-epi-ton-aitimaton-chorigisis-prokatavolis-enanti-tou-efapax-voithimatos/, βάσει των προβλεπόμενων στη Φ.872/229160 Απόφαση ΥΠΕΘΑ (ΦΕΚ Β΄ 962/1-10-74), και την επανεξέταση του θέματος σε μεταγενέστερο χρόνο.
γ. Σε απάντηση σας σε έγγραφο του συνδέσμου μας https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/67715b2c-ec81-4f0c-ad6a-476a34d732bd/12343891.pdf που κατατέθηκε με αναφορά διαμέσου του κοινοβουλευτικού ελέγχου https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c0d5184d-7550-4265-8e0b-078e1bc7375a/12331631.pdf
και αφορούσε σειρά αιτημάτων μας μεταξύ αυτών και τον νέο τρόπο υπολογισμού του ΒΟΕΑ αναφέρεται ότι «….κατόπιν εκπόνησης εμπεριστατωμένων μελετών των αρμόδιων αρχών, σχετικά με τα παραπάνω, προέκυψε εκτιμώμενο αρνητικό πρόσημο στο σχετικό αναλογιστικό ισοζύγιο (περιόδου ετών 2020 – 2070). Επίσης, η παρατηρούμενη αυτή αναλογιστική ανισορροπία εκτιμάται ότι θα προκαλέσει μια διαχρονική μείωση του μέσου όρου του χορηγούμενου μερίσματος κατά 5,3%, καθώς ένα μέρος του αναλογιστικού ελλείμματος του ΒΟΕΑ, θα απορροφηθεί με μείωση του μερίσματος…..»….
«Εν κατακλείδι, στο πλαίσιο της προσπάθειας διασφάλισης της βιωσιμότητας του ΕΛΟΑΣ, προς όφελος του συνόλου των μετόχων, η ΔΕ/ΕΛΟΑΣ αποφάσισε την αναστολή χορήγησης προκαταβολών έναντι του εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος και την επανεξέταση του θέματος σε μεταγενέστερο χρόνο, μετά την άρση των ταμειακών δυσχερειών».
Από τις ανωτέρω ανακοινώσεις και απαντήσεις σας, γίνεται κατανοητό ότι προς αποφυγή μελλοντικών ταμειακών δυσχερειών λαμβάνονται προληπτικά μέτρα, τα οποία οδήγησαν βέβαια στην δημιουργία «δύο ταχυτήτων μερισματούχων» όσον αφορά το ΒΟΕΑ, αλλά και στην αναστολή χορήγησης προκαταβολών έναντι του εφάπαξ βοηθήματος από τον ΕΛΟΑΣ.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει στα μέλη μας είναι:
Πως συνάδει η προσπάθεια εξυγίανσης που γίνεται, όχι αναίμακτα, για τα μέλη μας, με την θεσμοθέτηση προσαύξησης μεριδίων για συγκεκριμένες κατηγορίες μερισματούχων;
Ως ΣΑΣΜΥ πιστεύουμε ότι οι απόφοιτοι ΣΜΥ αποτελούμε μια μεγάλη μερίδα μερισματούχων που συνεισφέρει αρκετά στα έσοδα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.
Επειδή η ποσοστιαία πρόβλεψη αύξησης των λαμβανομένων μεριδίων λόγω μεταβολής των μισθολογικών κλιμακίων με την πάροδο των ετών διαβλέπουμε ότι δεν κρίνεται ικανοποιητική και δεν λαμβάνει κατά εμάς πλήρως την αρχή της αναλογικότητας και του δικαίου.
Επειδή και οι απόφοιτοι ΣΜΥ ως μερισματούχοι πρέπει να συμμετέχουν στην διαδικασία της λήψης αποφάσεων του ΜΤΣ.
Επειδή η αναγνώριση γάμου με την καταβολή χρηματικού ποσού ίσου με το ένα τρίτο (1/3) του βασικού μισθού του μισθολογικού κλιμακίου που λαμβάνουν τα στελέχη κατά τον χρόνο καταβολής όπως ορίσθηκε με (δ) όμοιο, ενώ είχε καταργηθεί με νόμο εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, κρίνουμε ότι χρήζει επανεξέτασης.
Καταθέτουμε προτάσεις τροποποίησης του υφιστάμενου νομικού πλαισίου όπως παρακάτω:
Καθορισμός μεριδίων μερισματούχων.
Το άρθρο 23Α στο π.δ. της 10ης Μαΐου/20ής Ιουλίου 1926 αντικαθίσταται, ως εξής:
«Άρθρο 23Α
Καθορισμός μεριδίων μερισματούχων από την 1η.1.2017
1. Σε όσους καθίστανται μερισματούχοι του Ταμείου από την 1η.1.2017 και έπειτα, ο αριθμός των μεριδίων που δικαιούνται για τον υπολογισμό του μερίσματός τους προσδιορίζεται από τον βασικό μισθό (ΒΜ) του μισθολογικού κλιμακίου (ΜΚ) της κατηγορίας (Α, Β, Γ), στην οποία υπάγονται κατά την έξοδό τους από την υπηρεσία, και ανέρχεται σε:
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α1: μερίδια 40
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α2: μερίδια 39
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α3: μερίδια 38
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α4: μερίδια 36
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α5: μερίδια 35
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Α6: μερίδια 34
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Β1 έως Β2: μερίδια 33
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α7 έως Α12 Β3 έως Β4 : μερίδια 31
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α13 έως Α15 Β5 έως Β8: μερίδια 29
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α16 έως Α21, Β5 έως Β8 και Γ1 έως Γ3: μερίδια 28
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια, Β9 έως Β11: μερίδια 27
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α22 έως Α24, Β12 έως Β15 και Γ4: μερίδια 24
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α25 έως Α27, Β16 έως Β17 και Γ5: μερίδια 22
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α28, Β18 και Γ6 έως Γ7: μερίδια 20
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α29 έως Α33, Β19 έως Β20 και Γ8 έως Γ11: μερίδια 18
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Α34 έως Α35 και Γ12 έως Γ14: μερίδια 16
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Β21 έως Β23 και Γ15 έως Γ17: μερίδια 14
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Β24 και Γ18 έως Γ19: μερίδια 12
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Β25 και Γ20: μερίδια 10
Για τους υπαγόμενους στα κλιμάκια Β26 έως Β28 και Γ21: μερίδια 9
Για τους υπαγόμενους στο κλιμάκιο Γ22: μερίδια 7
2. Για την εφαρμογή της παρ. 1, οι μερισματούχοι έχουν την υποχρέωση να καταβάλλουν τις
εξής εισφορές που υπολογίζονται επί του μισθολογικού κλιμακίου (ΜΚ) αποστρατείας:
α) Την εκάστοτε προβλεπόμενη κράτηση υπέρ Μετοχικού Ταμείου Στρατού, για δώδεκα (12) τουλάχιστον μήνες. Ειδικά οι προερχόμενοι από τον Στρατό Ξηράς εισφέρουν, επιπλέον, για δώδεκα (12) μήνες, την προβλεπόμενη εκάστοτε κράτηση υπέρ του Ειδικού Κλάδου Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων Στρατού,
β) την εκάστοτε προβλεπόμενη κράτηση υπέρ Βοηθήματος Οικογενειακής ή Επαγγελματικής Αυτοτέλειας (ΒΟΕΑ), για δώδεκα (12) μήνες, εφόσον το βοήθημα δεν έχει χορηγηθεί.
3. Οι εισφορές της παρ. 2 καταβάλλονται μόνο στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το ΜΚ αποστρατείας συνεπάγεται και αλλαγή του αριθμού των δικαιούμενων μεριδίων σε σχέση με τα αναλογούντα στο προηγούμενο της αποστρατείας ΜΚ.
4. Σε όσους καθίστανται μερισματούχοι του Ταμείου από την 1η.1.2017 και μετά, δεν καταβάλλεται μέρισμα και συναρτώμενο επ’ αυτού ΒΟΕΑ, μικρότερο από το καταβαλλόμενο σε αντίστοιχο και με τις ίδιες προϋποθέσεις δικαιούχο μερίσματος και ΒΟΕΑ με τις διατάξεις που τυγχάνουν εφαρμογής μέχρι τις 31.12.2016. Σε περίπτωση που προκύπτει θετική διαφορά, οι μερισματούχοι καθίστανται δικαιούχοι αυτής από την 1η.1.2023.
Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενου ποσού στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού λόγω τέλεσης γάμου. Το άρθρο 35 στο Ν. 5018/23 αντικαθίσταται ως εξής:
Όσοι μέτοχοι ή μερισματούχοι του Μετοχικού Ταμείου Στρατού έχουν τελέσει γάμο μέχρι την έναρξη ισχύος της περ. β΄ του άρθρου 17 του ν. 3036/2002 (Α΄ 171), υποχρεούνται στην καταβολή χρηματικού ποσού ίσου με το ένα τρίτο (1/3) του βασικού μισθού κατά τον χρόνο τέλεσης του γάμου.»
Σύνθεση Διοικητικού Συμβουλίου Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Τροποποίηση άρθρου 1 ν.δ. 2554/1953 με αντικατάσταση του άρθρου 40 στο Ν.5018/23
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ/ΣΜΥ αποτελούν μια μεγάλη μερίδα μερισματούχων στο ΜΤΣ και θεωρούμε άδικο να μην συμμετέχουν στο ΔΣ του ΜΤΣ και να λαμβάνουν θέση στα διαλαμβανόμενα στην διοίκηση του ΜΤΣ.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Προτείνουμε την τροποποίηση ως εξής:
«Άρθρο 1. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού είναι εννεαμελές 13μελές και αποτελείται από:
α) έναν (1) ανώτατο αξιωματικό εν ενεργεία ή εν αποστρατεία, ως Πρόεδρο,
β) έναν (1) ανώτατο αξιωματικό εν ενεργεία ή εν αποστρατεία, ως Αντιπρόεδρο. Εφόσον ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου προέρχεται από τους εν ενεργεία αξιωματικούς, ο Αντιπρόεδρος ορίζεται από τους εν αποστρατεία και αντιθέτως,
γ) τρεις (3) Υποστρατήγους, Ταξιάρχους ή Συνταγματάρχες εν ενεργεία, εκ των οποίων ένας(1) του Μηχανικού, ένας (1) του Οικονομικού και ένας (1) του Κοινού Νομικού Σώματος,
δ) έναν (1) ανώτερο, με βαθμό Αστυνομικού Διευθυντή, ή ανώτατο αξιωματικό εν ενεργεία (μέτοχο του Ταμείου) της Ελληνικής Αστυνομίας, που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
ε) έναν (1) ανώτατο αξιωματικό εν αποστρατεία, μερισματούχο του Ταμείου, της Ελληνικής Αστυνομίας, τέως Χωροφυλακής, που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
στ) ένα (1) μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (ΕΑΑΣ), που προτείνεται από την ΕΑΑΣ και
ζ) έναν (1) υπάλληλο κατηγορίας ΠΕ βαθμού Α ́ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που προτείνεται από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής.
η) έναν (1) Απόφοιτο ΣΜΥ βαθμού Υπολοχαγού έως και Συνταγματάρχη μετά από πρόταση του ΔΣ του ΣΑΣΜΥ καθώς και (2) απόφοιτους ΣΜΥ αντίστοιχων βαθμών προερχομένους από τις δυο ομοσπονδίες στρατιωτικών ΠΟΜΕΝΣ, ΠΟΕΣ κατόπιν προτάσεως τους.
Αξιότιμε κ υπουργέ,
Αναμένοντας την ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών από εσάς παραμένουμε στην διάθεση σας για περεταίρω ανάλυση των θέσεων μας.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο