….
Ο Ακριτικός και Μαρτυρικός Δήμος Δράμας τίμησε με μία σειρά καταλλήλων εκδηλώσεων την Κρήτη της παλικαριάς και της ανδρείας, με αφορμή την επέτειο του Ολοκαυτώματος της Ι.Μ. Αρκαδίου το έτος 1866.
Ακούραστος διοργανωτής ο αειθαλής Πρόεδρος του Συλλόγου Κρητικών Ν. Δράμας “Η ΜΕΓΑΛΟΝΗΣΟΣ” κύριος Μιχαήλ Αθουσάκης με το Δ.Σ του Συλλόγου.
Όλες οι εκδηλώσεις ήταν υπό την αιγίδα του Δήμου Δράμας και του Δημάρχου κυρίου Χριστοδούλου Μαμσάκου. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, οι εκδηλώσεις τιμής και εθνικής μνήμης άρχισαν το Σάββατο, 10 Νοεμβρίου 2018, στις 7:30μ.μ., χώρο του Δημοτικού Ωδείου Δράμας και συνεχίστηκαν την 11η Νοεμβρίου με Μνημόσυνο υπέρ των πεσόντων στο Ολοκαύτωμα της Ιεράς Μονής στις 10:30 π.μ. και ακολούθως ολοκληρώθηκαν με επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στο εμβληματικό Μνημείο Ελευθερίας στο Δημοτικό κήπο της Δράμας.
Το αμφιθέατρο του Ωδείου ήτο κατάμεστο από πολίτες όλων των ηλικιών που έσπευσαν να τιμήσουν τους πεσόντες του Ολοκαυτώματος.
“Το Ολοκαύτωμα της Ιεράς Μονής Αρκαδίου 8 & 9 Νοεμβρίου 1866” από τον εκ Δράμας καταγόμενο Υποστράτηγο ε.α. Ιωάννη Κόντη
Το ολοκαύτωμα της Ιεράς Μονής Αρκαδίου
Σήμερα η Δράμα εδώ, τιμά την Κρήτη της παλικαριάς και της ανδρείας και αποδίδει “την υψίστη τιμή της Μνήμης” στο Ολοκαύτωμα της Ιεράς Μονής Αρκαδίου και τους Μαχητές του, όπου οι Κρήτες στο όνομα της Ελλάδος, της Ελευθερίας και της Χριστιανικής πίστεως, εκπλήρωσαν το υπέρτατο Χρέος με μία κορυφαία πράξη, σύμβολο ηρωισμού και θυσίας του απελευθερωτικού τους αγώνα.
Συμπληρώθηκαν φέτος 152 έτη από το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου της 9ης Νοεμβρίου 1866, από το εξαιρετικό εκείνο ιστορικό γεγονός, που ως αιώνιο με την εμβληματική σημασία του στην ανθρώπινη ιστορία.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επί 244 έτη συνολικά οι Τούρκοι είχαν σκλαβωμένο την πολύπαθο νήσο της Κρήτης. Οι επαναστάσεις των Κρητών του 1770, του 1821 με 1830 . Με το «Πρωτόκολλο» του Λονδίνου του 1830 η Κρήτη έμεινε εκτός της επικρατείας της Ελλάδος. Με το ίδιο Πρωτόκολλο παραχωρήθηκε στον Μεχμέτ Αλή της Αιγύπτου νέος κατακτητής, περιορίζει τις αυθαιρεσίες των Γενιτσάρων όμως η νέα κατοχή είναι το ίδιο βαριά της προηγουμένης.
Την περίοδον αυτή εκπονείται ένα ευρύ πρόγραμμα κοινωφελών έργων, στηριζόμενο στην εξαντλητική φορολογία του κρητικού λαού. Προς αποτίναξη της βαριάς φορολογικής μάστιγος, οι Κρήτες διαμαρτύρονται στις Μεγάλες Δυνάμεις. Πραγματοποιείται μεγάλη συγκέντρωση αντιπροσώπων στις Μουρνιές το έτος 1833. Η συγκέντρωση αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη σύλληψη και τον απαγχονισμό των 41 πρωταιτίων της πρωτοβουλίας.
Το 1840 οι Μεγάλες Δυνάμεις, με τη Συνθήκη του Λονδίνου, επαναφέρουν και πάλι την Κρήτη στην κυριαρχία του σουλτάνου. Το 1841 κηρύσσεται νέα επανάσταση στο πλαίσιο της κρίσης του Ανατολικού Ζητήματος και πάλι με άδοξο τέλος. Με τη συνθήκη των Παρισίων του 1856 εκδίδεται το “Χάττι Χουμαγιούν”, με το οποίο παραχωρούνται σημαντικά προνόμια στους Χριστιανούς υπηκόους.
Με το κίνημα του Μαυρογένη το 1858, παραχωρούνται με ειδικό φιρμάνι στους Κρητικούς διάφορα φορολογικά, θρησκευτικά, διοικητικά και δικαστικά προνόμια, που μαλακώνουν ως ένα βαθμό τις συνθήκες της σκλαβιάς.
Η μεγάλη κρητική επανάσταση 1866-1869 αποτελεί την κορυφαία έκφραση της επιθυμίας του κρητικού λαού για Ένωση με την Ελλάδα. Αποκορύφωμά της ήταν το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου την 9η Νοεμβρίου 1866.
Η συνεχιζομένη κακοδιοίκηση της τουρκικής διοικήσεως οδήγησε την Παγκρήτια Συνέλευση να αποστείλει στις 14 Μαΐου 1866 αναφορά στον Σουλτάνο με μια σειρά αιτημάτων. Παραλλήλως, απέστειλε μυστικό υπόμνημα προς τους μονάρχες της Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας, με το οποίο τους καλούσε να ενεργήσουν για την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Οι Μεγάλες Δυνάμεις αδιαφόρησαν, ενώ η ελληνική κυβέρνηση δήλωνε ουδετερότητα και δεν έλαβε ανοιχτά το μέρος των επαναστατών, μόνον προσπαθούσε να υποβοηθήσει ανεπίσημα.
Οι Κρήτες, μη αναμένοντας βοήθεια από πουθενά, αποφάσισαν να εξεγερθούν μόνοι τους. Ύψωσαν τη σημαία της Επαναστάσεως την 21η Αυγούστου 1866, με το σύνθημα «Ένωσις ή Θάνατος». Αρχηγοί στην περιοχή τους ορίσθηκαν: ο Ιωάννης Ζυμβρακάκης στα Χανιά, ο εξ Ελλάδος Συνταγματάρχης Πάνος Κορωναίος στο Ρέθυμνο και ο Μιχαήλ Κόρακας στο Ηράκλειο.
Αποφάσισαν η επαρχία Ρεθύμνης να αποτελέσει το κέντρο της αντιστάσεως του αγώνα με προμαχώνα την Ιερά Μονή. Ο Κορωναίος ενίσχυσε τους ολιγοστούς οπλισμένους καλόγερους με 220 άνδρες, υπό τον γενναίο Μεσήνιο Ανθυπολοχαγό Ιωάννη Δημακόπουλο, που ορίσθηκε και ως φρούραρχος στην πολιορκία που ακολούθησε
Ο Σουλτάνος θορυβήθηκε από την εξέγερση και στις 30 Αυγούστου 1866, απέστειλε τον Μουσταφά Ναϊλή Πασά, με εντολή να την καταστείλει, αφού προηγουμένως είχε απορρίψει τα αιτήματα των Κρητικών.
ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ
Τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο ο Μουσταφά πασά προέβη σε εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στην περιοχή των Χανίων και στη συνέχεια εστράφη προς το Ρέθυμνο και τη Μονή Αρκαδίου. Κάλεσε τους επαναστάτες με προκήρυξή του να καταθέσουν τα όπλα. Η Γενική Συνέλευση τις προτάσεις του.
Μετά από αλλεπάλληλες στρατιωτικές επιτυχίες των Τούρκων και μετά την κατά κράτος ήττα του Ζυμβρακάκη στο χωριό Βαφέ την 12η Οκτωβρίου και την περίοπτη νίκη του στον Αποκόρωνα, ο πασάς με 15.000 άνδρες και ισχυρό πυροβολικό εισέβαλε στο Ρέθυμνο.
Έφθασε προ της Μονής το απόγευμα της 6ης Νοεμβρίου 1866 με 15.000 άνδρες και 30 πυροβόλα. Στη Μονή ευρίσκονταν 964 ψυχές 325 άνδρες και 639 γυναικόπαιδα, από τους οποίους περί τους 300 οπλοφόροι.
Το πρωί της 8ης Νοεμβρίου άρχισαν οι εχθροπραξίες. Οι Τούρκοι παρά τις λυσσώδη επίθεσή των και τον όγκο των δυνάμεών τους, δεν κατάφεραν να καταλάβουν τη Μονή την πρώτη μέρα.
Την επομένη, 9 Νοεμβρίου, άρχισε εν νέου η επίθεση. Νωρίς το απόγευμα τα βαρέα πυροβόλα συνέτριψαν την πύλη της Μονής και το δυτικό τείχος από όπου οι επιτιθέμενοι εισέβαλαν στο μοναστήρι, αρχίζοντας τη μεγάλη σφαγή. Ο Γαβριήλ αντιληφθείς την απέλπιδα προσπάθεια, προχώρησε στην πυριτιδαποθήκη περικυκλωμένος και μαχόμενος πέφτει νεκρός.
Στη πυριτιδαποθήκη της Μονής γράφτηκε η τελευταία πράξη του δράματος του Αρκαδίου από τον Κωστή Γιαμπουδάκη, που προκάλεσε την ανατίναξη της Μονής και το θάνατο πολλών Ελλήνων αλλά και εκατοντάδων Τούρκων εισβολέων. Αμέσως μετά, οι Τούρκοι όρμησαν και κατάσφαξαν όσους είχαν διασωθεί και λεηλάτησαν τα ιερά κειμήλια.
Η ΑΠΗΧΗΣΗ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΡΚΑΔΙΟΥ
1- Το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, όπως είχε συμβεί παλαιότερα με την καταστροφή των Ψαρών τον Ιούνιο 1824 και την Έξοδο του Μεσολογγίου (25 Απριλίου 1825 έως 10 Απριλίου 1826), συγκίνησε όλο τον φιλελεύθερο χριστιανικό κόσμο, δημιουργώντας ένα νέο κύμα φιλελληνισμού στην Ευρώπη.
Φιλέλληνες εθελοντές έσπευσαν να ενισχύσουν από κοντά την Επανάσταση. Σημαντικές ήταν και οι χρηματικές συνεισφορές από τη Ρωσία και τις ΗΠΑ.
2- Με την δυναμική συνέχιση του άνισου ένοπλου αγώνα επηρεάστηκε η ευρωπαϊκή διπλωματία και υπό την πίεση των Μεγάλων Δυνάμεων αναγκάστηκε να παραχωρήσει τον «Οργανικό Νόμο» (3η Φεβρουαρίου 1868), που προέβλεπε προνόμια για τους Χριστιανούς και καθεστώς ημιαυτονομίας για το νησί.
3- Το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, επέφερε την δικαίωση αυτής της ηρωικής θυσίας των αγωνιστών του. Η παγκόσμια κοινότητα, οι ευσυνείδητοι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί, θαύμασαν μέσα από την υπεράνθρωπη αυτήν πράξη, την ακεραιότητα, την πίστη, το θάρρος, τη λεβεντιά, την αγάπη προς την ελευθερία, του γενναίου και όμορφου αυτού Λαού.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΡΚΑΔΙΟΥ
– Το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, αποτελεί ένα δεύτερο 1821 που αποτόλμησε ο Κρητικός Λαός, για την ένωσή του με τη μητέρα Ελλάδα. Ανέδειξε στο έπακρο τις αρετές του Κρητικού λαού όπως, την μέχρι θυσίας αγάπη προς την ελευθερία, την ακλόνητο χριστιανική πίστη, την έντονη αγωνιστική διάθεση, την ακλόνητο πίστη στα δίκαια της φυλής και του αγώνα, την φιλοπατρία, την ανδρεία.
– Ο Κρητικός λαός κατέδειξε με τον πλέον αποφασιστικό τρόπο την Ελληνική του καταγωγή και συνείδηση και την απόφασή του να ενωθεί με την Ελλάδα, εκεί δηλαδή που ανήκε γενεαλογικά, ιστορικά, εθνικά, καθώς και την ακλόνητη επιθυμία του να ζεί ενωμένος και αχώριστος με τον ευλογημένο τόπο του, την Κρήτη.
– Κατέδειξε ομοίως, ότι αντιλαμβάνεται το νόημα της Ελευθερίας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τον οποίο ο Θουκυδίδης μας την παράδοσε στο αθάνατο κείμενο του Επιταφίου. Εφόσον λοιπόν, η αγάπη αυτή προς την ελευθερία ζει στην ψυχή του Λαού μας με τον ίδιο τρόπο ύστερα από τόσους αιώνες και επιβεβαιώνεται εμπράκτως, σημαίνει, πως το νόημα τούτο δεν είναι ένα φιλολογικό ιδεολόγημα.
– Η ουσία του Ολοκαυτώματος του Αρκαδίου συνίσταται στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η αξιοθαύμαστη Ελληνική Ψυχή ανατρέπει τους γήινους νόμους της αυτοσυντήρησης, της σύνεσης, της σωφροσύνης και αίρεται σε ανώτερο επίπεδο θείων νόμων, όπως της εκτέλεσης του υπερτάτου καθήκοντος, της επιτέλεσης της υπερτάτης αρετής.
Στο αυτό υπέρτατο επίπεδο ανήλθε κατά την αρχαιότητα στις Θερμοπύλες ο γενναίος Λάκων βασιλεύς Λεωνίδας και ο Βυζαντινός Αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, καθώς και οι θυσιασθέντες για την εκτέλεση του υπερτάτου καθήκοντος μυριάδες ανωνύμων Ελλήνων της συγχρόνου Ιστορίας μας, στους αμέτρητους μαρτυρικούς Τόπους των Ελληνίδων Πατρίδων που έζησαν, στις ιστορικές κοιτίδες του Ελληνισμού.
Ποιές ιστορικές Πατρίδες να αναφέρω: Πόντος, Ιωνία, Κωνσταντινούπολις, Καππαδοκία, Βόρειος Αφρική, Κάτω Ιταλία, Κύπρος, Μακεδονία, Ανατολική Θράκη, Ανατολική Ρωμυλία, Βόρειος Ήπειρος, και χιλιάδες χωριά και πόλεις της Ελλάδος!!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
– Οι Έλληνες διαχρονικώς δεν άλλαξαν ποτέ την αρχιτεκτονική δομή της βουλήσεώς τους που τούς θέλει να είναι πάντοτε Γενναίοι, Ήρωες, Πρόμαχοι του ηρωικού Γένους και της Πατρίδος και Μάρτυρες της Πίστεώς των. Η βούληση των μαχητών του Ολοκαυτώματος του Αρκαδίου και η έμπρακτη θυσία τους το επιβεβαίωσαν περίτρανα.
– Η Πατρίδα μας είναι χώρα Ηρώων, Μαρτύρων και Αγίων, τελειωθέντων άλλοτε με διωγμούς και μάστιγες, άλλοτε με την προαίρεσή τους, αλλά πάντοτε μετά από γενναία μάχη και αντίσταση. Αυτή η γενναία αντίσταση αποτελεί τον μεγαλύτερο φόβο στους παρουσιασθέντες σύγχρονους εχθρούς της Πατρίδος μας, που δεν είναι άλλοι από τους εθνομηδενιστές, ιθαγενείς και εξωγενείς, οι οποίοι με επιδιώκουν να μεταβάλλουν την δομή της βουλήσεώς μας, να μεταβάλλουν την Ελληνική Ιστορία, και σταδιακά να εξοντώσουν τον Ελληνισμό. Πρόκειται περί καταχθονίου σχεδίου ξένων κυρίως παράκεντρων εξουσίας, με συνέργεια των ιθαγενών βοηθών τους, που αποσκοπούν σταδιακά στην “λοβοτόμηση” της εθνικής και θρησκευτικής μνήμης των Μελών του Ορθοδόξου Γένους μας. Αυτό το ονομάζω επιχειρούμενη “Γενοκτονία της Μνήμης” των Ελλήνων και το καταγγέλλω με όλη την δύναμη της φωνής μου!
– Οι σύγχρονοι θύτες δεν κρατούν πυροβόλα όπλα και σπαθιά. Είναι ενδεδυμένοι με τους “μανδύες” εντολοδόχων πολιτικών, περισπούδαστων καθηγητών και λοιπών δασκάλων, πάσης μορφής οικονομικών παραγόντων και συμβούλων, Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και πολλών άλλων.
Όλοι αυτοί, ευτυχώς ακόμη ολίγοι… αλλά άκρως επικίνδυνοι, είναι άτομα ρευστής εθνικής συνειδήσεως. Στόχος τους ένας: Η άμβλυνση της Εθνικής συνειδήσεως και της ενάργειας των Ελλήνων, προκειμένου να αλωθεί η “Πατρίδα των Πατρίδων”. Μέθοδος: η ύπουλη καλλιέργεια της ιστορικής λήθης, η “Γενοκτονία της Μνήμης”, δηλαδή ένα σύγχρονο “Ολοκαύτωμα της Μνήμης”. Και όλα αυτά παρακαλώ διαπράττονται παρά τα σαφώς προβλεπόμενα και υπαγορευόμενα από τις επιταγές του εν ισχύει Ελληνικού Συντάγματος!
– Τα σύγχρονα όμως “Ελληνικά Ολοκαυτώματα”, δεν περιορίζονται δυστυχώς μόνο σε ανθρώπινες απώλειες και στη “Γενοκτονία της Μνήμης” αλλά και στην εξαφάνιση, στο ξεπούλημα της απομένουσας Ελληνικής Γης της ενδόξου Πατρίδος μας. Θέλουν την συρρίκνωση της Επικρατείας μας σε ξηρά, θάλασσα και αέρα!! Τους απαντάμε με ένα στόμα και μία φωνή:
Όχι, δεν θα σας περάσει!!
–
Το θρυλικό Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου που αποτελεί το πιο μεγαλειώδες και το πιο ηρωικό ορόσημο του τιτάνιου και άνισου αγώνα που έδωσαν στην νεότερη ιστορική τους διαδρομή οι Κρήτες για την ελευθερία τους, ας αποτελέσει τον φάρο μας για την αντιμετώπιση των νέων ύπουλων απειλών που δέχεται η ένδοξη Πατρίδα μας
! Κλείνω την ομιλία μου με μία επίκαιρη Κρητική Μαντινάδα:
Κρήτη μου το Αρκάδι σου θα λάμπει στους αιώνες,
και θα μαθαίνει τους λαούς πώς γίνονται οι αγώνες!
Κόντης Αθ. Ιωάννης Δράμα, 10 Νοεμβρίου 2018
Υποστράτηγος ε.α.