Μια αναφορά του νέου ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου μας έφερε στην μνήμη μας τότε που κάποιοι απο εμάς έγραφαν για την Σύσταση της Στρατιωτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών υπο τον Α/ΓΕΕΘΑ!
Τότε που δυστυχώς είχαμε πληθώρα συμβάντων σε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και μια Υπηρεσία στο πλαίσιο του ΓΕΕΘΑ θα ήταν το μακρύ χέρι των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και θα είχανε πληροφορίες από πρώτο χέρι,ακόμα και δεν θα διέρρεε κάτι τόσο έυκολα απο τις πληροφορίες που θα αφορούσαν την Εθνική μας Άμυνα !
Η σύλληψη του Γερμανού κατασκόπου στην νήσο Χίο (2013) δεν ειναι η πρώτη ,ούτε βέβαια η τελευταία ούτε βέβαια και η ποιο σοβαρή …Ο Γερμανός συνελήφθη να φωτογραφίζει εγκαταστάσεις του νησιού και ομολόγησε σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ την ενοχή του …Αλλά !
Αν δούμε την κατάληξη τέτοιων
Ιστοριών σε λίγο θα είναι μια από τα ίδια ,αν θυμηθούμε στην σύλληψη Τσέχων πολιτών στη Λήμνο που αν μιλήσουμε σοβαρά εκείνο που έψαχναν ήταν που είναι Παράκτιες φωλιές πυραυλικών συστημάτων ,αφού έμειναν μερικούς μήνες φυλακή μετά απο παρέμβαση του Τσέχου Πρωθυπουργού αποφυλακίστηκαν με εγγύηση ,πιστεύει κανείς οτι θα επιστρέψουν ποτέ στην Ελλάδα να δικαστούν ;
Αν συνδυάσουμε το γεγονός οτι σύμφωνα με την απολογία του Γερμανού η επίσημη θα γίνει την Τρίτη ο Γερμανός ανέφερε για πληροφορίες υποδομών στρατιωτικών εγκαταστάσεων !
Στην επίσημη απολογία του αφού θα συμβουλευτεί δικηγόρους και προστάτες θα τα αλλάξει όλα ,ούτε βέβαια μπορεί να τον κατηγορήσουν γιατί είχε κάμερα προσαρμοσμένη σε γυαλιά …ένα γκατζετ που πουλιέται παντού νόμιμα !
Ούτε η κατοχή Τουριστικών χαρτών είναι έγκλημα …
Θα μπορούσε όμως να τεθεί σε παρακολούθηση ή αν έχει συλληφθεί να μην ανακοινωθεί να συμβάλει η δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος που έστελνε να μηνύματα και να είχε δέσει την υπόθεση με την σύλληψη και των Τούρκων υπηκόων !
Αυτό όμως προϋποθέτει κατεπείγουσα σύσταση Υπηρεσίας Πληροφοριών του ΓΕΕΘΑ απο το υπάρχουν προσωπικό χωρίς προσλήψεις παρατρεχάμενων ,εξάλλου ο Α/ΓΕΕΘΑ έχει υπο τα διαταγάς του και προσωπικό που μπορεί να κάνει συλλήψεις ,λιμενικό κλπ !
Σίγουρα η κατάσταση είναι πολλή σοβαρή να αντιμετωπίζεται σαν απλή δικογραφία !
Αν είχε συμβεί το ίδιο περιστατικό σε Γερμανικό Στρατόπεδο ο δράστης θα είχε να αντιμετωπίσει την Γερμανική Υπηρεσία Πληροφοριών που δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν και έχει και στην διάθεση της μέρος των λευκών κελιών !
Δεν θέλουμε να γίνουμε μάντεις κακών αλλά η υπόθεση του Γερμανού θα πάει και αυτή όπως τόσες άλλες !
Βετεράνος
Παραθέτουμε δημοσίευμα που αφορά την ….Εκχώρηση αρμοδιοτήτων της ΕΥΠ στις Ένοπλες Δυνάμεις;
Eκχώρηση αρμοδιοτήτων της ΕΥΠ στις Ένοπλες Δυνάμεις;
ΟΙ Ένοπλες Δυνάμεις έχουν σήμερα στην κατοχή τους το σύνολο των τεχνικών μέσων συλλογής πληροφοριών.
Το ζήτημα της αποτελεσματικότητας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ) στη συλλογή πληροφοριών εξωτερικού φέρνει στο προσκήνιο δημοσίευμα του περιοδικού Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, προτείνοντας την κατάργηση του υφιστάμενου μοντέλου της ενιαίας υπηρεσίας και τη συγκρότηση μιας Στρατιωτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΣΥΠ).
Ως έναυσμα για την ανάληψη των αρμοδιοτήτων συλλογής πληροφοριών εξωτερικού από τις Ένοπλες Δυνάμεις αναφέρονται μεταξύ άλλων η αυξανόμενη ενασχόληση της ΕΥΠ με τα ζητήματα ασφαλείας-αντιτρομοκρατίας, ο δυσανάλογος αριθμός μεταξύ αναλυτών και επιχειρησιακών στελεχών καθώς και εγγενή προβλήματα που επιβαρύνονται από την ευρύτερη λειτουργία του Δημοσίου (συνδικαλισμός, κομματικές παρεμβάσεις, αναξιοκρατία, διαφθορά).
Οι Ένοπλες Δυνάμεις, έχοντας στην κατοχή τους το σύνολο των τεχνικών μέσων συλλογής πληροφοριών, θα μπορούσαν να εντάξουν στην ΣΥΠ το τμήμα του μόνιμου πολιτικού προσωπικού της ΕΥΠ που απασχολείται με τη συλλογή πληροφοριών εξωτερικού, εξασφαλίζοντας παράλληλα τον τερματισμό των αποσπάσεων που συνεπάγονται απώλεια της αποκτηθείσας εμπειρίας.
Παρόμοιες προτάσεις έχουν κατατεθεί και παλαιότερα [1], ωστόσο όπως είχε επισημάνει ο τέως διοικητής της ΕΥΠ Π. Αποστολίδης σε κείμενό του, ουδέποτε υπήρξε πολιτική συζήτηση για το είδος της Υπηρεσίας που χρειάζεται η χώρα με αποτέλεσμα η ευθύνη για τη συλλογή πληροφοριών εξωτερικού (πολιτικών και στρατιωτικών) και εσωτερικού (αντιτρομοκρατίας και αντικατασκοπείας), για την ασφάλεια τηλεπικοινωνιών εσωτερικού και την υποκλοπή τηλεπικοινωνιών εξωτερικού να είναι τόσο ευρεία, ώστε να είναι αδύνατη η ικανοποιητική ανταπόκριση της ΕΥΠ. [2]
Το ζήτημα της αποτελεσματικής συλλογής πληροφοριών εξωτερικού ασφαλώς και θα πρέπει να απασχολήσει τους αρμοδίους, ιδιαίτερα καθώς α) εντείνεται η στρατιωτική απειλή από την Τουρκία και β) εξελίσσεται η γεωπολιτική αναμόρφωση της Μέσης Ανατολής που αναπόφευκτα θα οδηγήσει στην όξυνση των προβλήματων ασφαλείας στο εσωτερικό (λαθρομετανάστευση, τρομοκρατία, οργανωμένο έγκλημα).
Συλλογή Πληροφοριών
Η συλλογή πληροφοριών αποσκοπεί στην έγκαιρη και ακριβή ανίχνευση των σχεδίων, των δυνατοτήτων και των προθέσεων του αντιπάλου. Στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον με την έκρηξη των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, ο συντριπτικός όγκος των πληροφοριών συλλέγεται από ανοικτές πηγές (Open Source Intelligence: OSINT) όπως τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και το Διαδίκτυο.
Παραδοσιακά, μεγάλο τμήμα της συλλογής πληροφοριών προέρχεται από ανθρώπινες πηγές (Ηuman Intelligence: HUMINT) αλλά και από τη χρήση εξειδικευμένων τεχνικών μέσων που επιτρέπουν την υποκλοπή σημάτων (Signals Intelligence: SIGINT) για την παρακολούθηση των τηλεπικοινωνιών (Communication Intelligence: COMINT) ή των ηλεκτρονικών εκπομπών (Electronic Intelligence: ELINT) ή συνδυασμού τους. Ξεχωριστή θέση στη συλλογή πληροφοριών δια τεχνικών μέσων έχει η φωτογράφιση, κυρίως από δορυφόρους (Imagenery Intelligence: ΙΜINT).
Σε αντίθεση με τις ανθρώπινες πηγές, οι τεχνικές δεν ενέχουν κίνδυνο εντοπισμού τους καθώς χρησιμοποιούνται από απόσταση, ωστόσο οι HUMINT υπερέχουν καθώς μπορούν να μεταφέρουν πληροφορίες που είναι αδύνατο να συλλεγούν από μηχανήματα. Η ανάπτυξη δικτύων συλλογής πληροφοριών στο εσωτερικό του εχθρικού κράτους συγκαταλέγεται στις πλέον απαιτητικές αποστολές μιας υπηρεσίας πληροφοριών.
Μοντέλα Υπηρεσιών
Οι υπηρεσίες πληροφοριών διακρίνονται σε εσωτερικές υπηρεσίες ασφαλείας – αντικατασκοπίας και υπηρεσίες πληροφοριών εξωτερικού. Στην Ευρώπη των εθνικών κρατών, οι εσωτερικές υπηρεσίες ασφαλείας – αντικατασκοπείας προηγούνται χρονικά των εξωτερικών υπηρεσιών πληροφοριών.
Αντικείμενο των υπηρεσιών ασφαλείας είναι η υπεράσπιση του κράτους και η προάσπιση του Συντάγματος από εσωτερικές και εξωτερικές απειλές που εκδηλώνονται εντός της επικράτειας. Υπηρεσίες πληροφοριών εξωτερικού διατηρούν σήμερα κράτη που διατηρούν συμφέροντα σε παγκόσμιο επίπεδο ή αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα ασφαλείας (ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Ρωσία, Ισραήλ).
Η χωριστή ύπαρξή τους σε μικρά κράτη δικαιολογείται μόνο αν δέχονται εξωτερικές απειλές. Γι΄αυτό και στην Ευρώπη, η πλειοψηφία των μικρών κρατών, διαθέτουν μόνο υπηρεσία ασφαλείας και αναθέτουν την κάλυψη πληροφοριών εξωτερικού στη στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών.
Η ύπαρξη διαφορετικών υπηρεσιών πληροφοριών δημιουργεί προκλήσεις σε ζητήματα όπως η υπαγωγή, η επικαλύψη αρμοδιοτήτων, ο έλεγχος και ο κύκλος πληροφοριών.
Η ΕΥΠ συνεργάζεται και ενημερώνει τη Διακλαδική Διεύθυνση Στρατιωτικών Πληροφοριών (ΔΔΣΠ) του ΓΕΕΘΑ για θέματα της αρμοδιότητας των Ενόπλων Δυνάμεων. Για την λειτουργία της ΕΥΠ εγγράφονται κατ΄έτος στον κρατικό προϋπολογισμό οι αναγκαίες πιστώσεις σε ειδικό φορέα του ΥΠΕΘΑ.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί η εύστοχη παρατήρηση του πρέσβη Π. Αποστολίδη πως δε νοείται Υπηρεσία Πληροφοριών με πάνω από 90% του προϋπολογισμού του σε πάγιες δαπάνες.
Ένα μέρος του προσωπικού της ΕΥΠ αποτελείται από εν ενεργεία αξιωματικούς και υπαξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων με μέσο χρόνο απόσπασης 3-5 χρόνια. Αυτό όμως πρακτικά σημαίνει ότι η εμπειρία που αποκτάται, χάνεται όταν το στέλεχος επιστρέψει στη Μονάδα του.
Σε γενικές γραμμές, οι ανάγκες συλλογής πληροφοριών στρατιωτικού ενδιαφέροντος καλύπτονται από τη ΔΔΣΠ μέσω των επίγειων και εναέριων μέσων υποκλοπών και αναγνώρισης των ΕΔ, δικτύων πληροφοριών του ΝΑΤΟ, των ΑΚΑΜ στις πρεσβείες του εξωτερικού και προγραμμάτων διεθνούς συνεργασίας, όπως oι δορυφόροι υψηλής ανάλυσης HELIOS.
Προτάσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης
Η δυσμενής δημοσιονομική κατάσταση δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επηρεάσει την ικανότητα συλλογής πληροφοριών εντός και εκτός Ελλάδας. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται:
Η αξιολόγηση του προσωπικού της ΕΥΠ και η απομάκρυνση όσων κρίνονται ανεπαρκείς στα καθήκοντά τους.
Η αξιοποίηση κονδυλίων ΕΣΠΑ της ΕΛ.ΑΣ για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής της ΕΥΠ.
Η νομοθετική ρύθμιση για την απαγόρευση του συνδικαλισμού των υπαλλήλων της ΕΥΠ.
Η εμβάθυνση της συνεργασίας με ξένες υπηρεσίες στην ανταλλαγή πληροφοριών, επικαιροποίηση εγχειριδίων κλπ.
Η επέκταση των Σχολείων Πληροφοριών/Αντιπληροφοριών και Σχολείων Ξένων Γλωσσών στα στελέχη των ΕΔ.
H επαύξηση των ικανοτήτων συλλογής Πληροφοριών, Επιτήρησης και Αναγνώρισης (ISR) των ΕΔ.