Στις 20 Αυγούστου 1998, ο Σμηναγός (Ι) Πέτρος Πολυχρονάκης και ο Υποσμηναγός (Ι) Γεώργιος Παπαθανασίου έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος F-4E, του οποίου ήταν κυβερνήτης και συγκυβερνήτης, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Άνδρου.
Μετά την πτώση του μοιραίου F-4 στη θάλασσα το Πολεμικό Ναυτικό και η Πολεμική Αεροπορία έκαναν πολύωρες έρευνες στην ευρύτερη περιοχή ανατολικά της Άνδρου,χωρίς όμως αποτέλεσμα..
Στη θαλάσσια περιοχή της Ανδρου κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης
Νέα πτώση μαχητικού αεροσκάφους, ακριβώς μια βδομάδα μετά την τελευταία πτώση ενός Α-7 (Κορσαίρ) στο πεδίο βολής στη Σχίζα, σημειώθηκε χτες στη θαλάσσια περιοχή 25 μίλια ανατολικά της Ανδρου, όπου μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-4 (Φάντομ) συνετρίβη στη θάλασσα, στη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης, παίρνοντας μαζί του στο βυθό του δύο χειριστές του.
Πρόκειται για τον σμηναγό Πέτρο Πολυχρονάκη (κυβερνήτη) και τον υποσμηναγό Γεώργιο Παπαθανασίου (συγκυβερνήτη) των οποίων η τύχη, παρά τις πολύωρες έρευνες, αγνοούνταν.
Το μοιραίο “Φάντομ” συμμετείχε σε σμήνος τεσσάρων μαχητικών του ίδιου τύπου, που πραγματοποιούσαν στη θαλάσσια περιοχή του πεδίου βολής Ανδρου άσκηση αναχαίτισης δύο ελληνικών “Μιράζ-2000), το οποία έπαιζαν το ρόλο του εισβολέα.
Γύρω στις 13.20 στη διάρκεια ελιγμών στα πλαίσια εικονικής εμπλοκής με ένα από τα “Μιράζ-2000” το “Φάντομ” βούτηξε στη θάλασσα, πράγμα που πιστοποιείται, όπως αναφέρουν πληροφορίες, και από τις μαρτυρίες των πιλότων των άλλων μαχητικών που είδαν ξαφνικά έναν πίδακα νερού να πετάγεται από τη θάλασσα.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι δύο πιλότοι δεν πρόλαβαν να ενεργοποιήσουν το σύστημα αυτόματης εκτίναξης των καθισμάτων τους, για να σωθούν και παρασύρθηκαν στο βυθό μαζί με το αεροσκάφος. Ωστόσο, πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα για τους λόγους που οδήγησαν στην πτώση.
Οπως εκτιμάται ο ελιγμός που οδήγησε στην πτώση δεν ήταν ούτε ακραίος ούτε τέτοιος που να δοκιμαστούν τα όρια αντοχής του συγκεκριμένου αεροσκάφους.
Επίσης, ο καιρός ήταν τέτοιος με θάλασσα ελαφρά τρικυμιώδη και ουρανός καθαρό, δηλαδή σαφής διάκριση της γραμμής του ορίζοντα, ώστε να μην υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αποπροσανατολισμό του πιλότου μπερδεύοντας τη θάλασσα με τον ουρανό.
Ομως γεγονός είναι ότι ο ελιγμός έγινε σε πολύ χαμηλό ύψος, πράγμα που εμπεριέχει τον κίνδυνο για συντριβή στη θάλασσα.
Οι συγκεκριμένες εκπαιδευτικές εικονικές εμπλοκές και αερομαχίες γίνονται συνήθως στα 2.000 πόδια, περίπου 700 μέτρα, πάνω από τη θάλασσα, αποστάσεις όμως που τείνουν να εκμηδενιστούν στη διάρκεια των ελιγμών και των βυθίσεων των αεροσκαφών.
Η πτώση είναι η τέταρτη μαχητικού αεροσκάφους μέσα στο 1998 και πρόκειται για το δεύτερο “Φάντομ” που πέφτει το ίδιο διάστημα.