Η υπόθεση του υποβρυχίου ARA San Juan, το οποίο χάθηκε στην άβυσσο της θάλασσας στα νησιά Φώκλαντ, στην Αργεντινή, είχε προκαλέσει μία άνευ προηγουμένου διεθνή κινητοποίηση και ενεργοποίηση του συνόλου των δυνάμεων διάσωσης στη χώρα της Λατινικής Αμερικής, καθώς 44 άνθρωποι, τα μέλη του πληρώματος, παρασύρθηκαν σε έναν υγρό μεταλλικό τάφο. Από την αρχή των ερευνών, η κυβέρνηση της Αργεντινής «έσκιζε τα ρούχα της» ότι το υποβρύχιο βρισκόταν σε αποστολή άσκησης ρουτίνας. Σήμερα, για πρώτη φορά, και ενώ το υποβρύχιο δεν έχει βρεθεί, η κυβέρνηση της Αργεντινής παραδέχθηκε για πρώτη φορά, ότι το υποβρύχιο San Juan βρισκόταν σε «αποστολή κατσκοπείας» στα Νησιά Φώκλαντ, τα οποία αποτελούν βρετανικό έδαφος.
Το νέο αυτό στοιχείο, η παραδοχή των Αργεντινών, συνιστά ανατροπή των δεδομένων της υπόθεσης, καθώς, όπως έχει προκύψει από τη μέχρι τώρα έρευνα, το υποβρύχιο παρουσίασε ξαφνική βλάβη και μία μεγάλη έκρηξη, πριν χαθεί στην άβυσσο, δίχως την παραμικρή αντίδραση από το άρτια εκπαιδευμένο πλήρωμά του. Ως εκ τούτου, πλέον, στον καμβά της έρευνας προστίθεται και το ενδεχόμενο το υποβρύχιο να δέχθηκε πλήγμα, καθώς, όπως δήλωσε ο επικεφαλής προσωπικού της αργεντίνικης κυβέρνησης, το San Juan βρισκόταν τον περασμένο Νοέμβριο, σε αποστολή κατασκοπείας στα βρετανικά νησιά Φώκλαντ, ή όπως τα αποκαλούν οι Αργεντινοί, στα νησιά Malvinas.
Ο Marcos Penas, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την εξέλιξη της έρευνας για το υποβρύχιο, είπε στο κοινοβούλιο της Αργεντινής ότι το San Juan βρισκόταν σε μυστική αποστολή προκειμένου «να καταγράψει κινήσεις και να φωτογραφήσει πλοία, τοποθεσίες, κτίρια, τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου και πολεμικά πλοία με άλλες σημαίες», προσθέτοντας ότι είχε και δεύτερη αποστολή του ήταν «να στείλει αυτό το υλικό σε μας, προκειμένου να το επεξαργαστούμε και να διαπιστώσουμε τις κινήσεις πλοίων και αεροσκαφών στην περιοχή των νησιών Malvinas».
Ο Penas πρόσθεσε επίσης, ότι καταγράφηκε λίστα με πλοία και αεροσκάφη της RAF που ταυτοποίησε το υποβρύχιο, στην περιοχή των νησιών Φώκλαντ. Η έγκριση για την αποστολή δόθηκε στις 24 Οκτωβρίου, με τον τίτλο «Control of the Sea Patrol» (Έλεγχος της Θαλάσσιας Περιπολίας), έναν μήνα πριν χαθεί στην άβυσσο το San Juan.
Στις 15 Νοεμβρίου, την ημέρα που συνέβη η τραγωδία, το σχέδιο πέρασε στη «φάση 2, επίπεδο 4», ενώ το San Juan είχε πετύχει να καταγράψει εικόνες και βίντεο από αεροσκάφη της RAF και της τοπικής κυβέρνησης των νησιών Φώκλαντ.
Το επόμενο διάστημα είχε κυκλοφορήσει η φήμη, από συγγενείς του πληρώματος, ότι το υποβρύχιο είχε εντοπιστεί από βρετανικό ελικόπτερο και ότι είχε γίνει εμπλοκή. Οι συγγενείς υποστήριζαν ότι είχαν ενημέρωση μέσω μηνυμάτων από τα παιδιά τους. Η πληροφορία αυτή είχε χαρακτηριστεί «ολοκληρωτικά αναληθής» από το υπουργείο Άμυνας της Αργεντινής.
Λίγες ημέρες πριν χαθεί το υποβρύχιο, ένας ναύτης του πληρώματος, ο Roberto Daniel Medina, είχε στείλει μήνυμα στην αδερφή του Jesica ότι το San Juan πλέει κοντά στα νησιά Φώκλαντ και ότι ένα βρετανικό ελικόπτερο τους καταδιώκει και επιχειρεί να τους σταματήσει.
Η ομολογία του επιτελάρχη της αργεντίνικης κυβέρνησης θέτει νέα δεδομένα στην υπόθεση, καθώς πλέον είναι ανοικτό το ενδεχόμενο το υποβρύχιο San Juan να βυθίστηκε από εχθρικά πυρά και να μην εξαφανίστηκε λόγω μηχανικής ή άλλης βλάβης, όπως υπέθεταν και διέρρεαν οι εμπειρογνώμονες.
ΠΗΓΗ protothema