Γράφει ο Απόστολος Παπαπαρίσης*
Καλώς ή κακώς για πολλούς από εμάς η αναμενόμενη συνεδρίαση του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ και η απόφαση περί της συμμόρφωσης ή μη της κυβερνήσεως με την αρχική απόφαση του ΣτΕ, θα καθόριζε και τη στάση μας σχετικά με την πρόθεση μας να καταθέσουμε αγωγή προκειμένου να διεκδικήσουμε το υπόλοιπο 50% που δεν μας αποδόθηκε. Δυστυχώς το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ ανέβαλε τη συνεδρίαση από τις 28 Νοεμβρίου 2014, για τις 9 Δεκεμβρίου 2014 και τώρα για τις 9 Ιανουαρίου 2015, ενώ καθυστερεί και η δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Παράλληλα μας προβλημάτισαν και οι πολιτικές εξελίξεις σχετικά με την εκλογή του ΠτΔ. Μοιραίως άρχισε και πάλι να συζητιέται αν και πότε αρχίζει η παραγραφή των αξιώσεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ.
Η συζήτηση περί παραγραφών, άρχισε σχεδόν από την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ με τα δικηγορικά γραφεία να δίνουν το καθένα την δική τους άποψη. Αυτά στα οποία συμφωνούσαν όλοι είναι η διετία που απαιτείται για να αρχίσει η παραγραφή και ότι η παραγραφή γίνεται μήνα με το μήνα. Εκεί που υπήρχαν διαφορετικές απόψεις ήταν η έναρξη της διετίας, όπου υπήρξαν τρεις διαφορετικές εκδοχές.
1η εκδοχή: Έναρξη την 1η Αυγούστου 2012, από την ημέρα δηλαδή που άρχισαν οι αναδρομικές μειώσεις των μισθών και των συντάξεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ, αντίστοιχα. Ήταν θέση των περισσότερων δικηγόρων. Πρόκειται για την χειρότερη περίπτωση πλην όμως η ασφαλέστερη. Μία πολύ καλή ανάλυση περί παραγραφών μπορείτε να δείτε (
ΕΔΩ) από το
militarylawoffice.gr.
2η εκδοχή: Έναρξη την 1η Ιανουαρίου 2013, μία εκδοχή που υποστηρίχθηκε κυρίως από την ΠΟΕΣ (
Δείτε ΕΔΩ), η οποία υποστήριξε ότι “δεν τίθεται θέμα παραγραφής των αξιώσεών μας, σε κάθε δε περίπτωση δεν παραγράφονται οι αξιώσεις
με την 31-7-2014, τα όποια δε έγγραφα διακινούνται και υποβάλλονται σε φορείς τίθενται εν αμφιβόλω και δεν εξασφαλίζουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Ο Ν.4093/2012 με τον οποίο περικόπηκαν περαιτέρω οι μισθοί και τα επιδόματά μας ψηφίστηκε τη 12-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή από την 01-1-2013. Η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, που ακύρωσε η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την ανωτέρω απόφασή της, εκδόθηκε τη 14-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή την 01-1-2013.” Έτσι εξηγείται γιατί καλούσε τα μέλη της να καταθέσουν αγωγή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2014, οπότε και εξέπνεε η διετία και άρχιζαν οι παραγραφές.
3η εκδοχή: Έναρξη την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ. Μία εκδοχή που δυστυχώς δεν μπορώ να βρω που την διάβασα πλην όμως θυμάμαι μία απλή και αφοπλιστική επιχειρηματολογία. Ρωτούσε λοιπόν: Αν οι αποφάσεις του ΣτΕ εκδίδονταν όχι τον Ιούνιο του 2014 αλλά τον Ιούνιο του 2015 θα είχαν ήδη παραγραφεί 10 μήνες; Λογικό ακούγεται πλην όμως όπως υποστηρίζει και ο κ. Γεωργακάκης “
Βέβαια έχουν διατυπωθεί και πολλές άλλες απόψεις σχετικά με την επανέναρξη της παραγραφής, οι οποίες χωρίς να είναι απορριπτέες εκ προοιμίου ή να στερούνται επιχειρημάτων, εν τούτοις ενέχουν τον κίνδυνο μήπως με κάποια στενή ερμηνεία εκ μέρους του Δικαστηρίου δεν γίνουν δεκτές και τελικά επέλθη μερική ή ολική παραγραφή των απαιτήσεων.”
Ας θυμηθούμε επίσης τι είχαμε γράψει επί του θέματος των παραγραφών στο blog της ΕΑΑΣ Λάρισας (
ΕΔΩ), στις 13 Ιουλίου 2014.
Β. ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ
1. Υποβολή αίτησης στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την οποία να ζητείται η αναγνώριση της απαιτήσεως της αναπροσαρμογής του μισθού ή της σύνταξης και της απαιτήσεως των αναδρομικών, οπότε διακόπτεται η παραγραφή των απαιτήσεων αυτών. Σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών είτε δεν πάρει επισήμως θέση, είτε καθυστερήσει να εφαρμόσει τις αποφάσεις που θα πάρει, επί της αποφάσεως του ΣτΕ, θα απαιτηθεί να προβούμε σε άσκηση αγωγής. Ισχύει για 6 μήνες.
2. Άσκηση αγωγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τους αποστράτους και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα εν ενεργεία στελέχη, για την αναπροσαρμογή της σύνταξης ή του μισθού και τη διεκδίκηση των αναδρομικών με την οποία διακόπτεται αμετάκλητα η παραγραφή των απαιτήσεων και επιπλέον οι απαιτήσεις αυτές έχουν τοκοφόρο χαρακτήρα. Η αγωγή γίνεται μέσω δικηγόρου. Για μείωση εξόδων δύναται να γίνει σε ομάδες των 50 ατόμων. Σε περίπτωση που επιλεγεί η αγωγή θα πρέπει να υπολογισθούν αν δεν είναι δυνατόν τα ακριβή ποσά που αιτούμαστε την επιστροφή τους, τουλάχιστον ένα κατ’ εκτίμηση ποσό κοντά στην πραγματικότητα. Για τους εν ενεργεία συναδέλφους ο υπολογισμός είναι σχετικά εύκολος, για τους αποστράτους αρκετά δύσκολος και γρίφος για τους συναδέλφους της κατηγορίας Γ.3 του παρόντος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
(1) Για όσους έχουν καταθέσει αγωγή δεν τίθεται θέμα παραγραφής.
(2) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή (η χειρότερη)
και δεν έχουμε προβεί σε μία από τις παραπάνω ενέργειες (Αίτηση στο ΝΣΚ ή Άσκηση Αγωγής) τότε έχουν ήδη παραγραφεί οι μήνες 8/2012, 9/2012, 10/2012 και 11/2012.
(3) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή και έχουμε υποβάλει αίτηση στο ΝΣΚ μέχρι 31 Ιουλίου 2014 και καταθέσουμε αγωγή μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2015 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. Αν καταθέσουμε αγωγή τον Φεβρουάριο 2015 τότε παραγράφεται ο Αύγουστος 2012, αν καταθέσουμε αγωγή τον Μάρτιο 2015 τότε παραγράφεται ο Σεπτέμβριος 2012 κοκ.
(4) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 2η εκδοχή και καταθέσουμε αγωγή εντός του Δεκεμβρίου του 2014 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. κοκ.
(5) Αν δεχθούμε τέλος ότι ισχύει η 3η εκδοχή τότε η παραγραφή αρχίζει τον Ιούνιο του 2016.
Η απόφαση για κατάθεση αγωγής ή μη, όπως και η επιλογή δικηγόρου είναι υπόθεση προσωπική. Τα παραπάνω πρέπει να εκληφθούν ως ενημερωτικά στοιχεία και δεν αποτελούν προτροπή προς τη μία ή προς την άλλη πλευρά.
* O Απόστολος Παπαπαρίσης είναι Συνταγματάρχης ε.α
Γράφει ο Απόστολος Παπαπαρίσης*
Καλώς ή κακώς για πολλούς από εμάς η αναμενόμενη συνεδρίαση του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ και η απόφαση περί της συμμόρφωσης ή μη της κυβερνήσεως με την αρχική απόφαση του ΣτΕ, θα καθόριζε και τη στάση μας σχετικά με την πρόθεση μας να καταθέσουμε αγωγή προκειμένου να διεκδικήσουμε το υπόλοιπο 50% που δεν μας αποδόθηκε. Δυστυχώς το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ ανέβαλε τη συνεδρίαση από τις 28 Νοεμβρίου 2014, για τις 9 Δεκεμβρίου 2014 και τώρα για τις 9 Ιανουαρίου 2015, ενώ καθυστερεί και η δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Παράλληλα μας προβλημάτισαν και οι πολιτικές εξελίξεις σχετικά με την εκλογή του ΠτΔ. Μοιραίως άρχισε και πάλι να συζητιέται αν και πότε αρχίζει η παραγραφή των αξιώσεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ.
Η συζήτηση περί παραγραφών, άρχισε σχεδόν από την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ με τα δικηγορικά γραφεία να δίνουν το καθένα την δική τους άποψη. Αυτά στα οποία συμφωνούσαν όλοι είναι η διετία που απαιτείται για να αρχίσει η παραγραφή και ότι η παραγραφή γίνεται μήνα με το μήνα. Εκεί που υπήρχαν διαφορετικές απόψεις ήταν η έναρξη της διετίας, όπου υπήρξαν τρεις διαφορετικές εκδοχές.
1η εκδοχή: Έναρξη την 1η Αυγούστου 2012, από την ημέρα δηλαδή που άρχισαν οι αναδρομικές μειώσεις των μισθών και των συντάξεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ, αντίστοιχα. Ήταν θέση των περισσότερων δικηγόρων. Πρόκειται για την χειρότερη περίπτωση πλην όμως η ασφαλέστερη. Μία πολύ καλή ανάλυση περί παραγραφών μπορείτε να δείτε (
ΕΔΩ) από το
militarylawoffice.gr.
2η εκδοχή: Έναρξη την 1η Ιανουαρίου 2013, μία εκδοχή που υποστηρίχθηκε κυρίως από την ΠΟΕΣ (
Δείτε ΕΔΩ), η οποία υποστήριξε ότι “δεν τίθεται θέμα παραγραφής των αξιώσεών μας, σε κάθε δε περίπτωση δεν παραγράφονται οι αξιώσεις
με την 31-7-2014, τα όποια δε έγγραφα διακινούνται και υποβάλλονται σε φορείς τίθενται εν αμφιβόλω και δεν εξασφαλίζουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Ο Ν.4093/2012 με τον οποίο περικόπηκαν περαιτέρω οι μισθοί και τα επιδόματά μας ψηφίστηκε τη 12-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή από την 01-1-2013. Η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, που ακύρωσε η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την ανωτέρω απόφασή της, εκδόθηκε τη 14-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή την 01-1-2013.” Έτσι εξηγείται γιατί καλούσε τα μέλη της να καταθέσουν αγωγή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2014, οπότε και εξέπνεε η διετία και άρχιζαν οι παραγραφές.
3η εκδοχή: Έναρξη την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ. Μία εκδοχή που δυστυχώς δεν μπορώ να βρω που την διάβασα πλην όμως θυμάμαι μία απλή και αφοπλιστική επιχειρηματολογία. Ρωτούσε λοιπόν: Αν οι αποφάσεις του ΣτΕ εκδίδονταν όχι τον Ιούνιο του 2014 αλλά τον Ιούνιο του 2015 θα είχαν ήδη παραγραφεί 10 μήνες; Λογικό ακούγεται πλην όμως όπως υποστηρίζει και ο κ. Γεωργακάκης “
Βέβαια έχουν διατυπωθεί και πολλές άλλες απόψεις σχετικά με την επανέναρξη της παραγραφής, οι οποίες χωρίς να είναι απορριπτέες εκ προοιμίου ή να στερούνται επιχειρημάτων, εν τούτοις ενέχουν τον κίνδυνο μήπως με κάποια στενή ερμηνεία εκ μέρους του Δικαστηρίου δεν γίνουν δεκτές και τελικά επέλθη μερική ή ολική παραγραφή των απαιτήσεων.”
Ας θυμηθούμε επίσης τι είχαμε γράψει επί του θέματος των παραγραφών στο blog της ΕΑΑΣ Λάρισας (
ΕΔΩ), στις 13 Ιουλίου 2014.
Β. ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ
1. Υποβολή αίτησης στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την οποία να ζητείται η αναγνώριση της απαιτήσεως της αναπροσαρμογής του μισθού ή της σύνταξης και της απαιτήσεως των αναδρομικών, οπότε διακόπτεται η παραγραφή των απαιτήσεων αυτών. Σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών είτε δεν πάρει επισήμως θέση, είτε καθυστερήσει να εφαρμόσει τις αποφάσεις που θα πάρει, επί της αποφάσεως του ΣτΕ, θα απαιτηθεί να προβούμε σε άσκηση αγωγής. Ισχύει για 6 μήνες.
2. Άσκηση αγωγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τους αποστράτους και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα εν ενεργεία στελέχη, για την αναπροσαρμογή της σύνταξης ή του μισθού και τη διεκδίκηση των αναδρομικών με την οποία διακόπτεται αμετάκλητα η παραγραφή των απαιτήσεων και επιπλέον οι απαιτήσεις αυτές έχουν τοκοφόρο χαρακτήρα. Η αγωγή γίνεται μέσω δικηγόρου. Για μείωση εξόδων δύναται να γίνει σε ομάδες των 50 ατόμων. Σε περίπτωση που επιλεγεί η αγωγή θα πρέπει να υπολογισθούν αν δεν είναι δυνατόν τα ακριβή ποσά που αιτούμαστε την επιστροφή τους, τουλάχιστον ένα κατ’ εκτίμηση ποσό κοντά στην πραγματικότητα. Για τους εν ενεργεία συναδέλφους ο υπολογισμός είναι σχετικά εύκολος, για τους αποστράτους αρκετά δύσκολος και γρίφος για τους συναδέλφους της κατηγορίας Γ.3 του παρόντος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
(1) Για όσους έχουν καταθέσει αγωγή δεν τίθεται θέμα παραγραφής.
(2) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή (η χειρότερη)
και δεν έχουμε προβεί σε μία από τις παραπάνω ενέργειες (Αίτηση στο ΝΣΚ ή Άσκηση Αγωγής) τότε έχουν ήδη παραγραφεί οι μήνες 8/2012, 9/2012, 10/2012 και 11/2012.
(3) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή και έχουμε υποβάλει αίτηση στο ΝΣΚ μέχρι 31 Ιουλίου 2014 και καταθέσουμε αγωγή μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2015 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. Αν καταθέσουμε αγωγή τον Φεβρουάριο 2015 τότε παραγράφεται ο Αύγουστος 2012, αν καταθέσουμε αγωγή τον Μάρτιο 2015 τότε παραγράφεται ο Σεπτέμβριος 2012 κοκ.
(4) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 2η εκδοχή και καταθέσουμε αγωγή εντός του Δεκεμβρίου του 2014 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. κοκ.
(5) Αν δεχθούμε τέλος ότι ισχύει η 3η εκδοχή τότε η παραγραφή αρχίζει τον Ιούνιο του 2016.
Η απόφαση για κατάθεση αγωγής ή μη, όπως και η επιλογή δικηγόρου είναι υπόθεση προσωπική. Τα παραπάνω πρέπει να εκληφθούν ως ενημερωτικά στοιχεία και δεν αποτελούν προτροπή προς τη μία ή προς την άλλη πλευρά.
* O Απόστολος Παπαπαρίσης είναι Συνταγματάρχης ε.α
Γράφει ο Απόστολος Παπαπαρίσης*
Καλώς ή κακώς για πολλούς από εμάς η αναμενόμενη συνεδρίαση του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ και η απόφαση περί της συμμόρφωσης ή μη της κυβερνήσεως με την αρχική απόφαση του ΣτΕ, θα καθόριζε και τη στάση μας σχετικά με την πρόθεση μας να καταθέσουμε αγωγή προκειμένου να διεκδικήσουμε το υπόλοιπο 50% που δεν μας αποδόθηκε. Δυστυχώς το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ ανέβαλε τη συνεδρίαση από τις 28 Νοεμβρίου 2014, για τις 9 Δεκεμβρίου 2014 και τώρα για τις 9 Ιανουαρίου 2015, ενώ καθυστερεί και η δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Παράλληλα μας προβλημάτισαν και οι πολιτικές εξελίξεις σχετικά με την εκλογή του ΠτΔ. Μοιραίως άρχισε και πάλι να συζητιέται αν και πότε αρχίζει η παραγραφή των αξιώσεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ.
Η συζήτηση περί παραγραφών, άρχισε σχεδόν από την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ με τα δικηγορικά γραφεία να δίνουν το καθένα την δική τους άποψη. Αυτά στα οποία συμφωνούσαν όλοι είναι η διετία που απαιτείται για να αρχίσει η παραγραφή και ότι η παραγραφή γίνεται μήνα με το μήνα. Εκεί που υπήρχαν διαφορετικές απόψεις ήταν η έναρξη της διετίας, όπου υπήρξαν τρεις διαφορετικές εκδοχές.
1η εκδοχή: Έναρξη την 1η Αυγούστου 2012, από την ημέρα δηλαδή που άρχισαν οι αναδρομικές μειώσεις των μισθών και των συντάξεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ, αντίστοιχα. Ήταν θέση των περισσότερων δικηγόρων. Πρόκειται για την χειρότερη περίπτωση πλην όμως η ασφαλέστερη. Μία πολύ καλή ανάλυση περί παραγραφών μπορείτε να δείτε (
ΕΔΩ) από το
militarylawoffice.gr.
2η εκδοχή: Έναρξη την 1η Ιανουαρίου 2013, μία εκδοχή που υποστηρίχθηκε κυρίως από την ΠΟΕΣ (
Δείτε ΕΔΩ), η οποία υποστήριξε ότι “δεν τίθεται θέμα παραγραφής των αξιώσεών μας, σε κάθε δε περίπτωση δεν παραγράφονται οι αξιώσεις
με την 31-7-2014, τα όποια δε έγγραφα διακινούνται και υποβάλλονται σε φορείς τίθενται εν αμφιβόλω και δεν εξασφαλίζουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Ο Ν.4093/2012 με τον οποίο περικόπηκαν περαιτέρω οι μισθοί και τα επιδόματά μας ψηφίστηκε τη 12-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή από την 01-1-2013. Η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, που ακύρωσε η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την ανωτέρω απόφασή της, εκδόθηκε τη 14-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή την 01-1-2013.” Έτσι εξηγείται γιατί καλούσε τα μέλη της να καταθέσουν αγωγή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2014, οπότε και εξέπνεε η διετία και άρχιζαν οι παραγραφές.
3η εκδοχή: Έναρξη την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ. Μία εκδοχή που δυστυχώς δεν μπορώ να βρω που την διάβασα πλην όμως θυμάμαι μία απλή και αφοπλιστική επιχειρηματολογία. Ρωτούσε λοιπόν: Αν οι αποφάσεις του ΣτΕ εκδίδονταν όχι τον Ιούνιο του 2014 αλλά τον Ιούνιο του 2015 θα είχαν ήδη παραγραφεί 10 μήνες; Λογικό ακούγεται πλην όμως όπως υποστηρίζει και ο κ. Γεωργακάκης “
Βέβαια έχουν διατυπωθεί και πολλές άλλες απόψεις σχετικά με την επανέναρξη της παραγραφής, οι οποίες χωρίς να είναι απορριπτέες εκ προοιμίου ή να στερούνται επιχειρημάτων, εν τούτοις ενέχουν τον κίνδυνο μήπως με κάποια στενή ερμηνεία εκ μέρους του Δικαστηρίου δεν γίνουν δεκτές και τελικά επέλθη μερική ή ολική παραγραφή των απαιτήσεων.”
Ας θυμηθούμε επίσης τι είχαμε γράψει επί του θέματος των παραγραφών στο blog της ΕΑΑΣ Λάρισας (
ΕΔΩ), στις 13 Ιουλίου 2014.
Β. ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ
1. Υποβολή αίτησης στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την οποία να ζητείται η αναγνώριση της απαιτήσεως της αναπροσαρμογής του μισθού ή της σύνταξης και της απαιτήσεως των αναδρομικών, οπότε διακόπτεται η παραγραφή των απαιτήσεων αυτών. Σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών είτε δεν πάρει επισήμως θέση, είτε καθυστερήσει να εφαρμόσει τις αποφάσεις που θα πάρει, επί της αποφάσεως του ΣτΕ, θα απαιτηθεί να προβούμε σε άσκηση αγωγής. Ισχύει για 6 μήνες.
2. Άσκηση αγωγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τους αποστράτους και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα εν ενεργεία στελέχη, για την αναπροσαρμογή της σύνταξης ή του μισθού και τη διεκδίκηση των αναδρομικών με την οποία διακόπτεται αμετάκλητα η παραγραφή των απαιτήσεων και επιπλέον οι απαιτήσεις αυτές έχουν τοκοφόρο χαρακτήρα. Η αγωγή γίνεται μέσω δικηγόρου. Για μείωση εξόδων δύναται να γίνει σε ομάδες των 50 ατόμων. Σε περίπτωση που επιλεγεί η αγωγή θα πρέπει να υπολογισθούν αν δεν είναι δυνατόν τα ακριβή ποσά που αιτούμαστε την επιστροφή τους, τουλάχιστον ένα κατ’ εκτίμηση ποσό κοντά στην πραγματικότητα. Για τους εν ενεργεία συναδέλφους ο υπολογισμός είναι σχετικά εύκολος, για τους αποστράτους αρκετά δύσκολος και γρίφος για τους συναδέλφους της κατηγορίας Γ.3 του παρόντος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
(1) Για όσους έχουν καταθέσει αγωγή δεν τίθεται θέμα παραγραφής.
(2) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή (η χειρότερη)
και δεν έχουμε προβεί σε μία από τις παραπάνω ενέργειες (Αίτηση στο ΝΣΚ ή Άσκηση Αγωγής) τότε έχουν ήδη παραγραφεί οι μήνες 8/2012, 9/2012, 10/2012 και 11/2012.
(3) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή και έχουμε υποβάλει αίτηση στο ΝΣΚ μέχρι 31 Ιουλίου 2014 και καταθέσουμε αγωγή μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2015 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. Αν καταθέσουμε αγωγή τον Φεβρουάριο 2015 τότε παραγράφεται ο Αύγουστος 2012, αν καταθέσουμε αγωγή τον Μάρτιο 2015 τότε παραγράφεται ο Σεπτέμβριος 2012 κοκ.
(4) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 2η εκδοχή και καταθέσουμε αγωγή εντός του Δεκεμβρίου του 2014 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. κοκ.
(5) Αν δεχθούμε τέλος ότι ισχύει η 3η εκδοχή τότε η παραγραφή αρχίζει τον Ιούνιο του 2016.
Η απόφαση για κατάθεση αγωγής ή μη, όπως και η επιλογή δικηγόρου είναι υπόθεση προσωπική. Τα παραπάνω πρέπει να εκληφθούν ως ενημερωτικά στοιχεία και δεν αποτελούν προτροπή προς τη μία ή προς την άλλη πλευρά.
* O Απόστολος Παπαπαρίσης είναι Συνταγματάρχης ε.α
Γράφει ο Απόστολος Παπαπαρίσης*
Καλώς ή κακώς για πολλούς από εμάς η αναμενόμενη συνεδρίαση του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ και η απόφαση περί της συμμόρφωσης ή μη της κυβερνήσεως με την αρχική απόφαση του ΣτΕ, θα καθόριζε και τη στάση μας σχετικά με την πρόθεση μας να καταθέσουμε αγωγή προκειμένου να διεκδικήσουμε το υπόλοιπο 50% που δεν μας αποδόθηκε. Δυστυχώς το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ ανέβαλε τη συνεδρίαση από τις 28 Νοεμβρίου 2014, για τις 9 Δεκεμβρίου 2014 και τώρα για τις 9 Ιανουαρίου 2015, ενώ καθυστερεί και η δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Παράλληλα μας προβλημάτισαν και οι πολιτικές εξελίξεις σχετικά με την εκλογή του ΠτΔ. Μοιραίως άρχισε και πάλι να συζητιέται αν και πότε αρχίζει η παραγραφή των αξιώσεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ.
Η συζήτηση περί παραγραφών, άρχισε σχεδόν από την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ με τα δικηγορικά γραφεία να δίνουν το καθένα την δική τους άποψη. Αυτά στα οποία συμφωνούσαν όλοι είναι η διετία που απαιτείται για να αρχίσει η παραγραφή και ότι η παραγραφή γίνεται μήνα με το μήνα. Εκεί που υπήρχαν διαφορετικές απόψεις ήταν η έναρξη της διετίας, όπου υπήρξαν τρεις διαφορετικές εκδοχές.
1η εκδοχή: Έναρξη την 1η Αυγούστου 2012, από την ημέρα δηλαδή που άρχισαν οι αναδρομικές μειώσεις των μισθών και των συντάξεων των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ, αντίστοιχα. Ήταν θέση των περισσότερων δικηγόρων. Πρόκειται για την χειρότερη περίπτωση πλην όμως η ασφαλέστερη. Μία πολύ καλή ανάλυση περί παραγραφών μπορείτε να δείτε (
ΕΔΩ) από το
militarylawoffice.gr.
2η εκδοχή: Έναρξη την 1η Ιανουαρίου 2013, μία εκδοχή που υποστηρίχθηκε κυρίως από την ΠΟΕΣ (
Δείτε ΕΔΩ), η οποία υποστήριξε ότι “δεν τίθεται θέμα παραγραφής των αξιώσεών μας, σε κάθε δε περίπτωση δεν παραγράφονται οι αξιώσεις
με την 31-7-2014, τα όποια δε έγγραφα διακινούνται και υποβάλλονται σε φορείς τίθενται εν αμφιβόλω και δεν εξασφαλίζουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Ο Ν.4093/2012 με τον οποίο περικόπηκαν περαιτέρω οι μισθοί και τα επιδόματά μας ψηφίστηκε τη 12-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή από την 01-1-2013. Η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, που ακύρωσε η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την ανωτέρω απόφασή της, εκδόθηκε τη 14-11-2012 και τέθηκε σε εφαρμογή την 01-1-2013.” Έτσι εξηγείται γιατί καλούσε τα μέλη της να καταθέσουν αγωγή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2014, οπότε και εξέπνεε η διετία και άρχιζαν οι παραγραφές.
3η εκδοχή: Έναρξη την ημέρα που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ. Μία εκδοχή που δυστυχώς δεν μπορώ να βρω που την διάβασα πλην όμως θυμάμαι μία απλή και αφοπλιστική επιχειρηματολογία. Ρωτούσε λοιπόν: Αν οι αποφάσεις του ΣτΕ εκδίδονταν όχι τον Ιούνιο του 2014 αλλά τον Ιούνιο του 2015 θα είχαν ήδη παραγραφεί 10 μήνες; Λογικό ακούγεται πλην όμως όπως υποστηρίζει και ο κ. Γεωργακάκης “
Βέβαια έχουν διατυπωθεί και πολλές άλλες απόψεις σχετικά με την επανέναρξη της παραγραφής, οι οποίες χωρίς να είναι απορριπτέες εκ προοιμίου ή να στερούνται επιχειρημάτων, εν τούτοις ενέχουν τον κίνδυνο μήπως με κάποια στενή ερμηνεία εκ μέρους του Δικαστηρίου δεν γίνουν δεκτές και τελικά επέλθη μερική ή ολική παραγραφή των απαιτήσεων.”
Ας θυμηθούμε επίσης τι είχαμε γράψει επί του θέματος των παραγραφών στο blog της ΕΑΑΣ Λάρισας (
ΕΔΩ), στις 13 Ιουλίου 2014.
Β. ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ
1. Υποβολή αίτησης στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την οποία να ζητείται η αναγνώριση της απαιτήσεως της αναπροσαρμογής του μισθού ή της σύνταξης και της απαιτήσεως των αναδρομικών, οπότε διακόπτεται η παραγραφή των απαιτήσεων αυτών. Σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών είτε δεν πάρει επισήμως θέση, είτε καθυστερήσει να εφαρμόσει τις αποφάσεις που θα πάρει, επί της αποφάσεως του ΣτΕ, θα απαιτηθεί να προβούμε σε άσκηση αγωγής. Ισχύει για 6 μήνες.
2. Άσκηση αγωγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τους αποστράτους και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα εν ενεργεία στελέχη, για την αναπροσαρμογή της σύνταξης ή του μισθού και τη διεκδίκηση των αναδρομικών με την οποία διακόπτεται αμετάκλητα η παραγραφή των απαιτήσεων και επιπλέον οι απαιτήσεις αυτές έχουν τοκοφόρο χαρακτήρα. Η αγωγή γίνεται μέσω δικηγόρου. Για μείωση εξόδων δύναται να γίνει σε ομάδες των 50 ατόμων. Σε περίπτωση που επιλεγεί η αγωγή θα πρέπει να υπολογισθούν αν δεν είναι δυνατόν τα ακριβή ποσά που αιτούμαστε την επιστροφή τους, τουλάχιστον ένα κατ’ εκτίμηση ποσό κοντά στην πραγματικότητα. Για τους εν ενεργεία συναδέλφους ο υπολογισμός είναι σχετικά εύκολος, για τους αποστράτους αρκετά δύσκολος και γρίφος για τους συναδέλφους της κατηγορίας Γ.3 του παρόντος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
(1) Για όσους έχουν καταθέσει αγωγή δεν τίθεται θέμα παραγραφής.
(2) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή (η χειρότερη)
και δεν έχουμε προβεί σε μία από τις παραπάνω ενέργειες (Αίτηση στο ΝΣΚ ή Άσκηση Αγωγής) τότε έχουν ήδη παραγραφεί οι μήνες 8/2012, 9/2012, 10/2012 και 11/2012.
(3) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 1η εκδοχή και έχουμε υποβάλει αίτηση στο ΝΣΚ μέχρι 31 Ιουλίου 2014 και καταθέσουμε αγωγή μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2015 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. Αν καταθέσουμε αγωγή τον Φεβρουάριο 2015 τότε παραγράφεται ο Αύγουστος 2012, αν καταθέσουμε αγωγή τον Μάρτιο 2015 τότε παραγράφεται ο Σεπτέμβριος 2012 κοκ.
(4) Αν δεχθούμε ότι ισχύει η 2η εκδοχή και καταθέσουμε αγωγή εντός του Δεκεμβρίου του 2014 δεν τίθεται θέμα παραγραφής. κοκ.
(5) Αν δεχθούμε τέλος ότι ισχύει η 3η εκδοχή τότε η παραγραφή αρχίζει τον Ιούνιο του 2016.
Η απόφαση για κατάθεση αγωγής ή μη, όπως και η επιλογή δικηγόρου είναι υπόθεση προσωπική. Τα παραπάνω πρέπει να εκληφθούν ως ενημερωτικά στοιχεία και δεν αποτελούν προτροπή προς τη μία ή προς την άλλη πλευρά.
* O Απόστολος Παπαπαρίσης είναι Συνταγματάρχης ε.α