Ενα ελικόπτερο σε… σμίκρυνση που χαρτογραφεί περιοχές, εποπτεύει κρίσιμες υποδομές και μεταφέρει ακόμη και ανθρώπινα όργανα για μεταμόσχευση σχεδιάζει και κατασκευάζει στο εργαστήριό του, έκτασης 400 τ.μ., στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας, ο ηλεκτρολόγος μηχανικός Αρης Κολοκυθάς, ιδρυτής και CTO της νεοφυούς εταιρείας Velos Rotors.
Τα ηλεκτρικά ελικόπτερα drones της εταιρείας, μήκους 2 μέτρων, χρησιμοποιούνται από την ακτοφυλακή της Νότιας Κορέας, πετούν από τη Νορβηγία μέχρι τη Μαλαισία και πλέον αποτελούν μέρος μιας παγκόσμιας βιομηχανίας drones, την οποία η Goldman Sachs αποτίμησε στα 100 δισ. δολ.
Αλλωστε, ήδη το παγκόσμιο ενδιαφέρον στρέφεται όλο και περισσότερο σε αυτή την αγορά, εν αναμονή και των πρώτων ιπτάμενων ταξί που θα κάνουν την εμφάνισή τους στους ευρωπαϊκούς αιθέρες.
«Xθες επισκέφθηκαν το εργαστήριό μας στο Ξυλόκαστρο Γερμανοί πελάτες προκειμένου να εκπαιδευτούν στη χρήση των ηλεκτρικών ελικοπτέρων drones, προχθές ήρθαν Καναδοί, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα έρθουν από τη Σιγκαπούρη.
Αυτά παράγονται και σχεδιάζονται εδώ, όμως τα κεντρικά γραφεία μας βρίσκονται στο Μέριλαντ των ΗΠΑ και την εποπτεία εκεί έχει ο CEO Μάικλ Σιλ, πρώην τεχνικός στα F-18 του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ», λέει στην «Κ» ο κ. Κολοκυθάς, που ξεκίνησε να σχεδιάζει και να κατασκευάζει το προϊόν από το μηδέν το 2011.
«Ξεκίνησα μόνος μου να σχεδιάζω όλο το σύστημα και έχω σχεδιάσει από τους κινητήρες μέχρι και τα περιστρεφόμενα φτερά του ελικοπτέρου. Λόγω της αγάπης μου για τη μηχανολογία, μελετούσα μοντέλα ελικοπτέρων και προσπαθούσα να εντοπίσω τι προβλήματα είχαν.
Μετά έβρισκα ιδέες για να δω πώς μπορούν να βελτιωθούν και πού υστερούσαν. Εκεί λοιπόν στηρίχθηκε και η πατέντα που πήρα για τα ελικόπτερα drones από το United States Patent and Trademark Office. Το 2013 πέταξα το πρώτο πρωτότυπο και το 2015 πούλησα το πρώτο ελικόπτερο drone».
Η ζήτηση για drones επαγγελματικών εφαρμογών ανεβαίνει «με γεωμετρική πρόοδο» κάθε χρόνο, λέει ο Αρης Κολοκυθάς, ιδρυτής της νεοφυούς εταιρείας.
Τα ηλεκτρικά ελικόπτερα drones της Velos Rotors διαφέρουν σε σύγκριση με άλλα ανταγωνιστών. Ανήκουν στην κατηγορία των 25 κιλών και μπορούν να μεταφέρουν φορτία 1-10 κιλών με ταχύτητα από 10-120 χλμ./ώρα.
«Εχει την ίδια λογική με ένα ελικόπτερο που υποδέχεται κόσμο. Είναι η ίδια μηχανική και μπορεί να πετάει τουλάχιστον μία ώρα σε ταχύτητες 60 χλμ./ώρα μεταφέροντας φορτίο 5 κιλών.
Ανταγωνιστές μας είναι περίπου 10 εταιρείες σε Ευρώπη και Αμερική που κατασκευάζουν ελικόπτερα με βενζινοκινητήρες, τα οποία ωστόσο είναι μειωμένης αξιοπιστίας, απαιτούν συντήρηση και κάνουν πολύ θόρυβο. Επίσης, τα πολυκόπτερα, τα αεροσκάφη με πολλούς έλικες, έχουν χαμηλή αυτονομία, δεν μπορούν να πετάξουν γρήγορα και δεν αντέχουν σε αντίξοες καιρικές συνθήκες».
Αντιθέτως, όπως εξηγεί, η Velos Rotors σχεδιάζει δύο κινητήρες με πολλαπλά εφεδρικά συστήματα, τεχνολογία σημαντική, αφού χρησιμοποιεί ταυτόχρονα και τους δύο, ενώ εάν χαλάσει ο ένας, μπορεί να εξακολουθεί να πετάει με τον άλλο.
Είναι ανθεκτικά στις αντιξοότητες, είναι γρήγορα και χρησιμοποιούνται από τη μεταφορά ανθρώπινων οργάνων και ιατροφαρμακευτικού υλικού σε απομακρυσμένες περιοχές μέχρι και χαρτογραφήσεις δυσπρόσιτων περιοχών, επιθεώρηση κρίσιμων υποδομών, συνοριακούς ελέγχους κ.ά.
«Για παράδειγμα, μπορείς να τοποθετήσεις αισθητήρα Lidar στο ελικόπτερο για την ψηφιακή χαρτογράφηση της περιοχής.
Μια εταιρεία από τη Νορβηγία σκανάρει με Lidar δύο φορές τον χρόνο –μία καλοκαίρι, μία χειμώνα– κάποιες βουνοκορφές για να υπολογίσει τον όγκο του χιονιού που έχει πέσει. Αλλη εταιρεία από την Αμερική μεταφέρει ανθρώπινα όργανα για μεταμόσχευση, στην Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε για μεταφορά φαρμάκων σε απομακρυσμένα νησιά, ενώ ερευνητικά κέντρα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ελικόπτερο drone της Velos Rotors για πειράματα, π.χ. για να πάρουν μετρήσεις ή να εντοπίσουν ξεχασμένες νάρκες στο έδαφος», εξηγεί.
«Εχουμε πουλήσει περίπου 200 κομμάτια σε πολλές χώρες, ενώ το κόστος μπορεί να φτάσει έως 70.000 δολ.», λέει ο κ. Κολοκυθάς, παρατηρώντας πως η ζήτηση για drones επαγγελματικών – εμπορικών εφαρμογών ανεβαίνει «με γεωμετρική πρόοδο» κάθε χρόνο.
«Το πρόβλημα συνεχίζει να είναι η απουσία νομοθετικού πλαισίου προκειμένου οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται να τα χρησιμοποιούν ευρέως. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κατηγορία των commercial drones στην οποία ανήκουμε να μην είναι ακόμη ώριμη».
Εχοντας σηκώσει 2 εκατ. δολ. από το ελληνικό Marathon Venture Capital, στόχος της Velos Rotors είναι να αυξήσει τον ρυθμό παραγωγής και να αναπτύξει νέα μοντέλα, για τη μεταφορά ακόμη και μεγαλύτερων φορτίων.