Τα Τακτικά Μεταγωγικά Ελικόπτερα ΝΗ-90 είναι “απόρρητα” για τον Ε.Σ, έτσι τουλάχιστον ισχυρίζονται οι Αξιωματικοί του ,που σε πτήση του συγκεκριμένου Ελικοπτέρου σε Στρατιωτική Μονάδα απαγορεύτηκε η λήψη φωτογραφιών του ΝΗ-90 !
Αν και τα συγκεκριμένα Ελικόπτερα πέταξαν με την Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στην Άσκηση της Αεροπορίας ¨ΚΑΜΠΕΡΟΣ 2014″ και εννοείται ότι φωτογραφήθηκαν χωρίς να χαρακτηριστούν βέβαια “απόρρητα “!
Για να θυμηθούμε όμως τι είναι τα Τακτικά Μεταγωγικά Ελικόπτερα και πως αποκτήθηκαν!
Η Ελλάδα είναι να παραλάβει 16 ελικόπτερα διαμορφωμένα ως τακτικά μεταγωγικά ελικόπτερα (TTH) και τέσσερα ελικόπτερα για ειδικές αποστολές.
Και οι δύο διαμορφώσεις των ελληνικών ελικοπτέρων είναι εξοπλισμένες με κινητήρες τύπου Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9.
Στις 29 Αυγούστου 2003, η Ελλάδα έδωσε μια παραγγελία για 20 δικηνητήρια ελικόπτερα τύπου NH90, αποτιμώμενης αξίας 657 εκατομμυρίων ευρώ, συν τα δικαιώματα προαίρεσης για 14 επιπλέον Ε/Π του τύπου.
H σύμβαση (V34A/2003) υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της NHIndustries.
Το ΚΥΣΕΑ ήθελε αρχικά την προμήθεια 42 συνολικά ελικοπτέρων, αλλά αυτό δεν ήταν δυνατόν με την τιμή αγοράς που προτάθηκε το NH90.
H συμφωνία περιλάμβανε έναν συνδυασμό υλικοτεχνικής υποστήριξης και αντιστάθμιση για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).
Ο συγκεκριμένος κινητήρας επικράτησε του T-700 της αμερικανικής General Electric, που διαθέτουν τα ελικόπτερα, τα οποία έχει ήδη στη διάθεση του ο Ελληνικός Στρατός.
Ύστερα από «μπαράζ» εκπτώσεων στην τιμή της, η γαλλοβρετανική πρόταση έφτασε να είναι ακριβότερη κατά 3 εκατομμυρίων ευρώ από την αμερικανική, αλλά επελέγη ως τεχνολογικά και επιχειρησιακά υπέρτερη – έτσι γράφηκε στον Τύπο εκείνη την εποχή.
Σημειώνεται ότι περί το 85% των υπό παραγγελία ελικοπτέρων του τύπου είναι εξοπλισμένα με τους κινητήρες των Rolls-Royce/Turbomeca.
Tο ελληνικό επιχειρηματικό δίδυμο (Λ και M ) βρισκόταν πίσω από την συγκεκριμένη επιχειρηματική πρόταση, μια και το Ελληνικό Δημόσιο αδυνατούσε το ίδιο να αναλάβει να καθοδηγεί τα «εν εξελίξει δρώμενα.»
Η επιλογή της προαίρεσης περιλάμβανε επιπλέον 12 Ε/Π TTH και δύο ειδικών επιχειρήσεων. Τα ελληνικά NH90 ήταν να αρχίσουν να παραδίνονται το 2005 και οι παραδόσεις βάσει της αρχικής συμφωνίας ήταν να ολοκληρωθούν περί το 2009.
Το πρώτο ελληνικό ελικόπτερο (F-ZWTH) πέταξε για πρώτη φορά στις εγκαταστάσεις της NHIndustries στο Marignane στη Γαλλία, στις 13 Ιουλίου του 2005.
Η παρθενική πτήση διήρκεσε 1 ώρα και 35 λεπτά. Το ελληνικό NH90 ανήκε στης έκτη παραγωγική σειρά που εξήλθε της παραγωγικής αλυσίδας του εργοστασίου της Eurocopter.
Η πρώτη αεροπορική δύναμη που παρέλαβε το ΝΗ-90 της έκδοσης Τακτικών Μεταφορών (ΤΤΗ) ήταν ο Γερμανικός Στρατός την άνοιξη του 2004.
Το πρώτο ΝΗ-90 ΤΤΗ βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του Donauworth στη Γερμανία το τελευταίο τετράμηνο του 2003.
Η Ελλάδα δεν είχε παραλάβει μέχρι το 2010 κανένα ελικόπτερο του τύπου ΝΗ-90, με κύρια αιτία τις εκατοντάδες τεχνικές παρατηρήσεις για την ποιότητα του ελικοπτέρου.
Στις 5 Αυγούστου 2010 υπογράφηκε για την ελληνική περίπτωση η τροποποίηση Νο 3 της σύμβασης 034Α/03 και σύμφωνα με όσα προβλέπει αυτή, δύο ελικόπτερα θα παραδοθούν στις αρχές του 2011, για να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα 18 σταδιακά σε διάστημα 5 ετών από τότε.
Η εξόφληση των Ε/Π είχε προγραμματιστεί 30 δόσεις με τελευταία καταβολή την 1η Ιανουαρίου του 2008.
Η προκαταβολή ανήλθε στο ποσοστό 40% της αξίας της σύμβασης, περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
To τίμημα έχει καταβληθεί στο σύνολό του, ενώ δεν έχει παραληφθεί κανένα ελικόπτερο από την ελληνική πλευρά.
Σημειώνεται ότι όλοι οι πελάτες του ελικοπτέρου ανά τον κόσμο έχουν να αντιμετωπίσουν εκατοντάδες τεχνικές ατέλειες στο πρόγραμμα, και κανένα ελικόπτερο δεν έχει πιστοποιηθεί μέχρι σήμερα με την πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα (FOC) αλλά και δεν αναμένεται να γίνει αυτό πριν περάσουν ακόμη πολλά χρόνια.
Κάθε χρηματοδότηση έχει και επιπλέον κόστος, από αυτό της αξίας του αντικειμένου. Για την ελληνική περίπτωση σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη προμήθεια κόστισε στον φορολογούμενο πολίτη της Ελλάδος επιπλέον 41 εκατομμύρια ευρώ, μια και η εξυπηρέτησης της χρηματοδότησης έγινε με Swap Agreemenet.
Το συνολικό τίμημα για τον φορολογούμενο πολίτη της Ελλάδος ανήλθε σε 698 εκατομμύρια ευρώ.
Στην τελευταία τροποποίηση της αρχικής συμφωνίας, η ελληνική διαπραγματευτική πλευρά πέτυχε μια μείωση του κόστους προμήθειας της τάξεως των 120 εκατομμυρίων ευρώ – Τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμύνης.
Πηγή :Για το ρεπορτάζ για την προμήθεια των NH-90!
Σχόλιο : Σαν να αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε γιατί τα Τούρκικα Επιθετικά Ελικόπτερα και Πολεμικά Σκάφη που εισβάλουν στα νερά του Αιγαίου και στο Ελληνικό FIR δεν τα έχουμε δει σε φωτογραφίες …Τα έχουμε χαρακτηρίσει (Απόρρητα !!!)