Τι είδαν και τι είπαν οι Έλληνες πιλότοι των Super Puma για τις Τραγικές καθυστερήσεις των Ιταλών …Τι απαντούν στις Αιχμές των Τούρκων ότι έσωζαν μόνο Έλληνες ; Γιατί οι Ιταλοί έδωσαν την διαταγή να μεταφέρουν μόνο ΄εξ (6) ‘ατομα τη φορά ενώ το Super Puma μπορεί να μεταφέρει έως 14 άτομα ;
Ισχυρή βροχή, ομίχλη, δυνατά μποφόρ. Δέκα σωσίβιες λέμβοι βρίσκονταν δίπλα σε παραπλέοντα πλοία και άλλες διάσπαρτες στη θάλασσα.
Ήταν ένα πλοίο ακυβέρνητο στον καιρό. Βλέπαμε την φλόγα από πάνω. Καιγόταν ολόκληρο, μόνο το κατάστρωμα δεν είχε αρπάξει φωτιά». Αυτά είναι τα πρώτα λόγια του συγκυβερνήτη του Super Puma, που έφτασε πρώτο στο Norman Atlantic, για να περιγράψει τις τραγικές εικόνες που οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας αντίκρισαν την μοιραία εκείνη Κυριακή.
Ο υποσμηναγός στην 384 ΜΕΔ Ελευσίνας, Βασίλης Αποστόλου, περιγράφει στο newpost .gr και στην Αναστασία Γαλάνη τις συγκλονιστικές εικόνες, τις σοβαρές ελλείψεις στο πλοίο, την διαχείριση της επιχείρησης από τους Ιταλούς, τα μοιραία λάθη και τις δυσκολίες της διάσωσης.
«Υπήρχαν σοβαρές παρεκκλίσεις στην ασφάλεια του Norman Atlantic, που μπορούσαμε να τις δούμε ακόμα και εμείς από πάνω. Αρχικά αναζητήσαμε το ζευγάρι που βρισκόταν στην γλίστρα. Ήταν η πρώτη φορά που βλέπαμε τέτοια γλίστρα, καταλάβαμε πως ήταν αναμενόμενο από τη διαμόρφωση της ότι θα κολλούσε κάποιος μέσα ήταν πολύ στενή.
Ωστόσο, οι Ιταλοί μας ενημέρωσαν ότι δύτες επιχειρούν κάτω από το νερό και έτσι συνεχίσαμε με τη διάσωση από το κατάστρωμα» αναφέρει ο Υποσμηναγός Αποστόλου.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατούσε στο κατάστρωμα είναι ότι σύμφωνα με την μαρτυρία του υποσμηναγού, δεν υπήρχαν άλλες σωσίβιοι λέμβοι στο κατάστρωμα όταν έφτασαν στο σημείο. «Σε καμία περίπτωση οι λέμβοι δεν έφταναν για τους επιβάτες, όπως και τα σωσίβια» σημειώνει.
Όπως εξηγεί , όσους και αν παίρναμε από το κατάστρωμα, πάντα υπήρχαν τουλάχιστον 50 άτομα που περίμεναν. Ήταν συγκεντρωμένοι σε σειρά δίπλα δίπλα και το πλήρωμα τους επιτηρούσε». Το πλήρωμα του ελληνικού super puma πετούσε επί 3,5 ώρες πάνω από το σημείο για την πρώτη διάσωση.
Οι Ιταλοί είχαν δώσει οδηγία να διασώζουν έξι άτομα κάθε φορά και να τα μεταφέρει το puma στο Cruise Europa, αν και το ελικόπτερο χωρά μέχρι 14 άτομα.
«Οι Έλληνες που μεταφέραμε στο Cruise Europa μας σήκωναν τις μπουνιές τους για να μας πουν ευχαριστώ. Κάθονταν με τις κουβέρτες και μας χειροκροτούσαν, ήταν μοναδικό συναίσθημα.
Δύο έφηβοι μάλιστα στο Norman όταν είδαν το ελληνικό ελικόπτερο σήκωσαν τα χέρια και είδαμε το ηθικό τους αναπτερώνεται.
Μια γυναίκα με το παιδί της, Ρουμάνοι, που διασώσαμε μόλις μπήκαν στο ελικόπτερο άρχισαν τα κλάματα που σώθηκαν», θυμάται. Στις αιχμές του τουρκικού πρακτορείου Anatolia, ότι οι Έλληνες διασώστες προτιμούσαν να παραλαμβάνουν Έλληνες ο υποσμηναγός απαντά ότι αυτό και δεν συνέβη και δεν γίνονται διακρίσεις σε τέτοιες περιπτώσεις.
«Οι επιβάτες ήταν σε σειρά και εμείς διασώζαμε όσους είχαν πάνω στο κατάστρωμα οι επόπτες του πληρώματος του πλοίου».
«Πήγαμε στο δυνατότερο χαμηλό σημείο για να παραλάβουμε επιβάτες. Ήταν δύσκολο να προσεγγίσουμε λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Ωστόσο κατεβαίναμε στο πιο ασφαλές χαμηλό σημείο. Δύο πυροσβεστικά πλοία βρέχανε το πλοίο από αριστερά και δεξιά σαν γέφυρα. Ο κόσμος καταβρεχόταν, όπως και οι δύτες μας, που δυσκολεύτηκαν γιατί γλιστρούσαν κατά τη διάσωση. Η επιχείρηση γινόταν με κίνδυνο της ζωής τους. Όλοι κάναμε το καθήκον μας για να βοηθήσουμε, προσθέτει.
Η δυσκολία της επιχείρησης ήταν ο ακραίος καιρός και ότι το σημείο ήταν χιλιομετρικά μακριά, εξηγεί. «Δεν προλαβαίνουμε να σκεφτούμε αν κινδυνεύουμε.
Μια επιχείρηση χρειάζεται ψυχραιμία. Αν τη χάσεις δεν θα καταφέρεις να σώσεις κανέναν. Είμαστε εκπαιδευμένοι για διασώσεις παντός καιρού, έχουμε αφοσιωθεί στην έγκαιρη επέμβαση. Το Puma μπορεί να… τρυπώσει οπουδήποτε» καταλήγει ο Υποσμηναγός . Αποστόλου.
Να σημειωθεί ότι το πρώτο Super Puma έφτασε στο σημείο λίγο μετά τις 10 το πρωί. Το πλήρωμα πετούσε 16 ώρες υπερβαίνοντας εαυτό ..Ακόμα και το βράδυ της Κυριακής με ελλιπή φωτισμό μετέφεραν εφτά άτομα στο Λέτσε όπου και ανεφοδιάστηκαν για να συνεχίσουν μέχρι τις 3 τα ξημερώματα της Δευτέρας.
«Βλέπαμε μόνο τα φωτάκια στα σωσίβια»
«Ο παγωμένος αέρας της Αδριατικής και η θερμότητα που εξέπεμπε το πλοίο εξαιτίας της φωτιάς στο εσωτερικό του προκαλούσαν πάνω από το Norman Atlantic στροβιλισμό ανέμων, ο οποίος δυσκόλευε εξαιρετικά την προσέγγιση του ελικοπτέρου και την αιώρησή του» επισήμανε στη εφημερίδα «Δημοκρατία» ο επισμηναγός Ιωάννης Καλέμος, χειριστής του πρώτου ελικοπτέρου Super Puma που έσπευσαν στο σημείο του ναυαγίου.
«Αυτό που συνέβη με το συγκεκριμένο πλοίο ήταν κάτι μοναδικό, κάτι που έγινε τη χειρότερη ώρα και στο χειρότερο σημείο, λόγω κυρίως των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Κινούμασταν βάσει των μικρών φώτων που βλέπαμε στα σωσίβια των επιβαινόντων, έως ότου φτάσαμε στο σημείο διάσωσης» πρόσθεσε.
«Πετούσαμε στα 170 μέτρα προκειμένου να αποφύγουμε τη χαμηλή νέφωση και να φτάσουμε με ασφάλεια στο πλοίο, αλλά εκεί είχαμε να αντιμετωπίσουμε τη χαμηλή ορατότητα λόγω των καπνών και ένα σκάφος ακυβέρνητο να παρασέρνεται από τα κύματα δεξιά και αριστερά, πίσω και μπροστά» είπε σμηναγός Παντελής Σελτσιώτης, χειριστής του δεύτερου Super Puma.
«Όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπινες ζωές, που συνωστίζονται σε ένα μικρό χώρο και θέλουν να φύγουν, τότε το αίσθημα της αυτοσυντήρησης ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να προκαλέσει. Πόσο μάλλον όταν το περιβάλλον της διάσωσης είναι εχθρικό, λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών» σημείωσε ο διοικητής της 384 Μοίρας Έρευνας και Διάσωσης, αντισμήναρχος Σταύρος Κριμιζάς.