Η Τουρκία, που συγκαταλέγεται στις καλύτερες χώρες στον κόσμο με τα εθνικά της ΙΗΑ, ετοιμάζεται για παρόμοιες ιστορίες επιτυχίας με μίνι υποβρύχια στο εγγύς μέλλον. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι «τροποποιητές του παιχνιδιού» SİHA, θα είναι τα αντίστοιχα μίνι υποβρύχια στη «Γαλάζια Πατρίδα».
Τα βήματα που έχει κάνει η Τουρκία τα τελευταία δέκα χρόνια στην εγχώρια και εθνική αμυντική βιομηχανία, συνεχίζουν να αποδίδουν καρπούς. Αναμφίβολα, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα από αυτή την άποψη είναι η ταχεία απόκτηση της δεξιότητας «Πως κατασκευάζεται?» σε διάφορους τομείς.
Ένας από τους τομείς όπου βλέπουμε ξεκάθαρα την αντανάκλαση αυτής της κεκτημένης ικανότητας, είναι το σημείο που έχει φτάσει σε ναυτικές πλατφόρμες και συστήματα. Ένας από τους σημαντικότερους στόχους της Τουρκίας, η οποία κάνει πολύτιμα βήματα σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες, είναι η παραγωγή εθνικών μίνι υποβρυχίων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η εταιρία STM ανακοίνωσε πρόσφατα ότι «Η δουλειά μας σε αυτό το θέμα συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς» σχετικά με την παραγωγή μίνι υποβρυχίων…
Τι σημαίνει λοιπόν ένα μίνι υποβρύχιο για μια χώρα όπως η Τουρκία, που περιβάλλεται από θάλασσες από τρεις πλευρές?
Είμαστε σε επίπεδο παραγωγής αυτών των οχημάτων?
Το πιο σημαντικό, πώς φαίνεται από το μέτωπο των μίνι υποβρυχίων το θέμα των «ισορροπιών στο Αιγαίο», για το οποίο έχει αρχίσει να συζητιέται ως αποτέλεσμα του γρήγορου εξοπλισμού της Ελλάδας ?
Είμαστε στο σημείο όπου μπορούμε να παράγουμε υψηλή τεχνολογία
Ο Ερευνητής Άμυνας και Ναυτιλίας Kozan Selçuk Erkan, είναι ένα από τα ονόματα που παρακολουθούν στενά τη διαδικασία…
Περιγράφοντας τις δεξιότητες κατασκευής υποβρυχίων της Τουρκίας, ορίζει: «Υπάρχει μια ήσυχη και βαθιά διαδικασία σύμφωνα με το πνεύμα του υποβρυχίου».
Δηλώνοντας ότι η Άγκυρα απέκτησε αυτή τη στρατηγική προσέγγιση χάρη στα προγράμματα κατασκευής υποβρυχίων που συνεχίζονται από τη δεκαετία του 1980, ο Erkan επισημαίνει ότι με κάθε νέα παραγωγή αποκτώνται περισσότερες δεξιότητες εγχώριας προσαρμογής και νέες παραγωγικές δεξιότητες.
Τέλος, μαθαίνουμε ότι με την κατασκευή υποβρυχίων κλάσης Reis, αυτή η ικανότητα έχει ανέβει σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. Κατά την κατασκευή υποβρυχίων αυτής της κατηγορίας, η Τουρκία έχει εφαρμόσει με επιτυχία υψηλές τεχνολογίες στις εθνικές της πλατφόρμες.
Το ποσοστό εγχωριότητας θα είναι πολύ υψηλότερο
Αν και ασχολούμαστε με την παραγωγή υποβρυχίων κατά κάποιο τρόπο από τη δεκαετία του 1980, το ερώτημα «Μπορούμε να τα καταφέρουμε?» έρχεται στο μυαλό όταν πρόκειται για την κατασκευή ενός μίνι υποβρυχίου με εθνικούς πόρους.
Πρώτα από όλα, ο Erkan υπογραμμίζει ότι τα μικρά υποβρύχια, λόγω της φύσης τους, θα είναι πιο ενοχλητικά, γιατί πάρα πολλά υποσυστήματα πρέπει να ενσωματωθούν σε μικρούς όγκους, αλλά αυτό είναι κάτι που μπορεί να χειριστεί η ναυπηγική μας βιομηχανία τώρα και συνεχίζει:
«Το εθνικό μίνι υποβρύχιο, με κωδικό STM-500, θα είναι μια πλατφόρμα όπου το ποσοστό εγχωριότητάς του, θα είναι πολύ υψηλότερος χάρη στις μικρές του διαστάσεις. Όλοι γνωρίζουν σε τι είδους εμπάργκο είναι εκτεθειμένη η χώρα μας σε ορισμένα στρατηγικά υποσυστήματα. Με τα μίνι υποβρύχια που θα παράγουμε, θα προκύψει μια κατηγορία στην οποία η εξάρτηση από το εξωτερικό σε αυτόν τον τομέα θα παραμείνει στο χαμηλότερο επίπεδο».
Τα μίνι υποβρύχια θα είναι «οι τροποποιητές του παιχνιδιού» στα κοντινά νερά
Ένα άλλο θέμα που τονίζει ο Ερευνητής Άμυνας και Ναυτιλίας Kozan Selçuk Erkan, είναι το γεγονός ότι τα υποβρύχια είναι «φαντάσματα του υποβρυχίου» λόγω της ύπαρξης και των επιχειρησιακών τους ικανοτήτων…
Περιγράφοντας αυτές τις πλατφόρμες ως «ισχυρά οχήματα υψηλής εμβέλειας που μπορούν να παραμείνουν υποβρύχια για μεγάλο χρονικό διάστημα», ο Erkan επισημαίνει τη γεωστρατηγική θέση της Τουρκίας σ’ αυτό το σημείο και εξηγεί γιατί τα μίνι υποβρύχια είναι σημαντικά:
«Μπορεί να μην είναι δυνατό να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα με μεγάλα υποβρύχια σε περιοχές όπως το Αιγαίο Πέλαγος, το οποίο είναι επίσης γνωστό ως Θάλασσα των Νησιών, με μερικώς μικρό βάθος και η Μαύρη Θάλασσα, η οποία είναι μια κλειστή θάλασσα. .
Ναι, η Τουρκία, που βρίσκεται στο δρόμο να γίνει παγκόσμιος παίκτης, χρειάζεται υποβρύχια όπως η κλάση Reis, όπου η τεχνολογία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο. Ωστόσο, τα μίνι υποβρύχια, τα οποία είναι οικονομικά αποδοτικά για την κατασκευή και τη λειτουργία τους, είναι ζωτικής σημασίας για εμάς, καθώς και για τα κοντινά νερά.
Για το λόγο αυτό πιστεύω ότι τα μικρά υποβρύχια τύπου STM-500 θα αποτελέσουν «τροποποιητές του παιχνιδιού» για την περιοχή μας. Ας μην ξεχνάμε ότι η μικρότητα φέρνει και τη σιωπή. Έχουμε γείτονες με υποβρύχια παρόμοια με την κατηγορία Reis, αλλά δεν υπάρχει ιδιοκτήτης ενός μικρού και ήσυχου υποβρυχίου όπως το STM- 500. Για το λόγο αυτό, η απειλή που θέτει το εγχώριο και εθνικό μίνι-υποβρύχιο που θα παράγουμε, είναι και διαφορετική και μεγαλύτερη.
Το μίνι υποβρύχιο θα έχει και οικονομικές και πολιτικές συνέπειες
Η αξιολόγηση των προϊόντων της αμυντικής βιομηχανίας μόνο στο πεδίο, αφήνει την όλη εικόνα ημιτελή… Ο Kozan εφιστά επίσης την προσοχή στα οικονομικά και πολιτικά οφέλη από την ιδιοκτησία ενός μίνι υποβρυχίου, προκειμένου να καλυφθεί αυτή η έλλειψη.
«Υπάρχουν κάποια βήματα που πρέπει να κάνει η χώρα που έχετε μπροστά σας, για να εξαλείψετε μια απειλή. Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό είναι να ξοδέψετε περισσότερα χρήματα για να αποκτήσετε μια καλύτερη πλατφόρμα από ότι έχει η άλλη πλευρά.
Η Τουρκία έχει τη δυνατότητα να παράγει μίνι υποβρύχια. Ωστόσο, κανείς από τους γείτονές μας δεν έχει αυτή την ικανότητα. «Αυτό τους αναγκάζει να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα και να εισάγουν παρόμοια προϊόντα», λέει ο Erkan. Τονίζοντας ότι μια χώρα που αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίσει και πολιτικές δυσκολίες, τονίζει επίσης τις παράπλευρες ζημιές που θα προκαλέσει στην άλλη πλευρά ένα μίνι υποβρύχιο.
Μπορούμε να πουλήσουμε το μίνι υποβρύχιο στον κόσμο
Τα προϊόντα που παράγει η Τουρκία στην αμυντική βιομηχανία, βρίσκουν αγοραστές σε διάφορες αγορές του κόσμου. Στην πραγματικότητα, αναρωτιόμαστε, τι είδους πιθανή παραγωγή μίνι-υποβρυχίων έχει για εξαγωγή στο μέλλον…
Ο Kozan Selçuk Erkan απαντά:
«Η Τουρκία έχει ανέβει στην κορυφαία κατηγορία στη στρατιωτική ναυπηγική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια. Όσο για τα μικρά υποβρύχια, είμαστε ακριβώς στη θέση των ΙΗΑ τακτικής κλάσης… Όταν η Τουρκία άρχισε να παράγει ΙΗΑ τακτικής κλάσης, υπήρχαν μόνο μεγάλης κατηγορίας ή ακριβά τακτικά ΙΗΑ στον κόσμο. Ωστόσο, δεν θα ήταν λάθος να πούμε ότι η Άγκυρα φούντωσε αυτή την αγορά στον κόσμο με τη σωστή επιλογή.
Στο μικρό υποβρύχιο, είμαστε ακριβώς εδώ αυτή τη στιγμή. Με άλλα λόγια, ενώ η Δύση προσανατολίζεται είτε σε πολύ μεγάλα και ακριβά υποβρύχια είτε σε πολύ τεχνολογικά και ακριβά υποβρύχια, ο προσανατολισμός μας σ’ αυτό το είδος μικρών υποβρυχίων, μπορεί να δημιουργήσει μια διαφορετική αγορά για εμάς.
Οι Γάλλοι και οι Ιταλοί έχουν σχεδιαστικές μελέτες γι’ αυτό το θέμα. Ωστόσο, και οι δύο χώρες θέλουν να θέσουν τον κίνδυνο σ’ αυτή τη διαδικασία στην πλάτη της χώρας υποδοχής. Απλώς σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το μίνι υποβρύχιο που θα παράγουμε για εμάς, μπορεί πραγματικά να μεταφέρει την αγορά σε εντελώς διαφορετικό μέρος.
Τα υποβρύχια είναι τεράστια. Η τεχνολογία είναι πολύ προηγμένη. Ωστόσο, το κόστος λειτουργίας είναι αρκετά υψηλό. Υπάρχουν πολλές χώρες στον κόσμο που θέλουν να έχουν ένα υποβρύχιο, αλλά δεν θέλουν να είναι κάτω από τέτοιο βάρος.
Σε αυτό το σημείο, τα μίνι υποβρύχια Τουρκικής κατασκευής ίσως είναι το περιζήτητο αίμα. Για αυτόν τον λόγο, πιστεύω ότι τα εθνικά μίνι υποβρύχια έχουν τη δυνατότητα να είναι ένας διαφορετικός πολλαπλασιαστής ισχύος όπως τα ΙΗΑ».