Πρόνοιες και οφέλη από την Συμφωνία Αμυντικής Συνδρομής Ελλάδος – Γαλλίας:
Η κοινή γνώμη αντιδρά πολύ θετικά στην ανακοίνωση της Αμυντικής Συμφωνίας με την Γαλλία. Ίσως έγινε κάπως αιφνιδιαστικά, όμως δουλεύαμε μεθοδικά, συστηματικά, χωρίς κομπασμό για πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, Με χαρά χθες υπογράψαμε στο Παρίσι αυτήν την Αμυντική Συμφωνία, η οποία υπερβαίνει την πρόσκτηση των τριών υπερσύγχρονων φρεγατών “Belh@rra”. Το σύνθημα «Ελλάς – Γαλλία – Συμμαχία» είναι παλιό, αλλά απηχεί με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο τόσο την ισχυρή συμμαχική σχέση των χωρών μας, όσο και τη φιλική σχέση των δύο λαών που επικαιροποιήθηκε εμφατικώς.
Η Συμφωνία εκτείνεται σε τέσσερα μέρη:
1) Στρατηγική συνεργασία.
2) Συνεργασία σε επίπεδο Εξωτερικής Πολιτικής με συνεχείς διαβουλεύσεις Στελεχών των Υπουργείων προκειμένου να αναλύονται οι γεωπολιτικές εξελίξεις και να καταλήγουμε σε κοινούς τόπους.
3) Στρατιωτική Συνεργασία ώστε να αναπτυχθεί κοινή στρατηγική κουλτούρα και διακρατικότητα μεταξύ των Ενόπλων Δυνάμεων Ελλάδος – Γαλλίας, που ούτως ή άλλως έχουν έρθει πολύ κοντά μέσω της πρόσκτησης των «Rafale», τις συνεκπαιδεύσεις και τώρα σε επίπεδο Πολεμικού Ναυτικού.
4) Συνεργασία στους τομείς των Εξοπλισμών και της Αμυντικής Βιομηχανίας, με στόχο να εμπλακούν και οι εγχώριες επιχειρήσεις της Αμυντικής Βιομηχανίας σε συνεργασία με τους μεγάλους οίκους της αντίστοιχης Γαλλικής.
Πρόκειται για πολυεπίπεδη συμφωνία η οποία ωφελεί την χώρα σε εθνικό επίπεδο με την πρόσκτηση των τριών φρεγατών “Belh@rra”, τις ψηφιακές φρεγάτες της νέας εποχής με τις τρομερές δυνατότητες σε όλα τα επίπεδα, ιδίως στα οπλικά συστήματα.
Πληροφορίες για την προμήθεια κορβετών για το ΠΝ:
Οι κορβέτες αποτελούν ένα επιπλέον ζήτημα για το οποίο θα υπάρξει συζήτηση, καθώς και η σχετική διαπραγμάτευση. Το Πολεμικό Ναυτικό θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο αφού οι ανάγκες του δεν περιορίζονται μόνο στην προμήθεια των τριών φρεγατών. Ελπίζω σύντομα να υπάρξουν καλά νέα.
Ρήτρα Αμυντικής Συνδρομής Ελλάδος – Γαλλίας:
Η ρήτρα Αμοιβαίας Αμυντικής Συνδρομής -ήδη πολυσυζητημένη από καιρό- ήταν ο διακαής πόθος εκείνων που ζητούσαν κάτι συγκεκριμένο σε μια διμερή Συμφωνία στον τομέα της Αμυντικής Συνεργασίας. Επομένως αυτό έγινε πραγματικότητα και δεν μπορούμε να επιχαίρουμε.
Η διατύπωση του άρθρου 2 της Συμφωνίας περί Αμοιβαίας Αμυντικής Βοήθειας αφορά στη βούλησή της μίας ή της άλλης πλευράς να συνδράμει με Στρατιωτικά Μέσα την άλλη εάν διαπιστωθεί από κοινού ότι συντρέχει ένοπλη επίθεση στην εδαφική επικράτεια της μίας ή της άλλης χώρας. Είναι η πλέον απτή απόδειξη ότι αυτή η σχέση Αμυντικής Συνεργασίας «απογειώνεται» σε ένταση. Αυτή τη στιγμή προβλέπεται ότι η μία χώρα θα βοηθήσει την άλλη με Στρατιωτικά Μέσα αν υπάρξει ανάγκη προς τούτο.
Όσον αφορά στον όρο «Επικράτεια» αποσαφηνίζεται ότι δεν περιλαμβάνει αμιγώς μόνο το έδαφος αλλά το σύνολο της Επικράτειας, επομένως και τις θαλάσσιες περιοχές.
Όταν αυτή η Συμφωνία τεθεί προς κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων –τις επόμενες ημέρες, όπως πληροφορούμαι- δεν υπάρχει λόγος για τα κόμματα που διετύπωναν αντιρρήσεις για τη μη ύπαρξη -ως τώρα- αυτής της ρήτρας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνδρομής στο πεδίο της Αμυντικής Συνεργασίας, να μην την υποστηρίξουν κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής έγκρισης.
Επιφυλακτικότητα της αντιπολίτευσης για το κόστος των φρεγατών:
Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να προμηθευτούμε τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες “Belh@rra” σε τιμή που είναι χαμηλότερη από αυτήν στην οποία είχαμε συμφωνήσει πέρυσι για δύο φρεγάτες. Υπήρξε βελτίωση στο κόστος εφ’ όσον και η γαλλική πλευρά έκανε αρκετές εκπτώσεις ώστε να δώσει τις καλύτερες δυνατές λύσεις στην ελληνική, δίνοντας βούληση –κεντρικά κατευθυνόμενη, σε κυβερνητικό επίπεδο- ώστε να επιτευχθεί η συμφωνία. Πήραμε τρεις φρεγάτες με τις ίδιες δυνατότητες ενώ αναλόγως πέρυσι μιλούσαμε για δύο.
Εκτιμήσεις για τις γαλλικές αντιδράσεις στη συμφωνία AUKUS:
Η Γαλλία ήθελε να αποκτήσει ένα μεγάλο συμβόλαιο στον τομέα της Άμυνας και η πρόσκτηση των τριών φρεγατών από την Ελλάδα της έδωσε αυτήν την ευκαιρία. Δεν είναι βεβαίως στο ίδιο ύψος με το συμβόλαιο για τα υποβρύχια στην Αυστραλία, το οποίο ακυρώθηκε. Ασφαλώς υπήρξε επιπλέον βούληση από τη γαλλική πλευρά να διεκδικήσει και να «πάρει αυτή τη δουλειά» βελτιώνοντας τους όρους προς την ελληνική.
Αδράξαμε την ευκαιρία που προέκυψε από τη γεωπολιτική συγκυρία, με αυτή τη δραματική μετατόπιση με την AUKUS, ασφαλώς προς το εθνικό όφελος:
α) Σε εθνικό επίπεδο είναι εξαιρετικά επωφελής συμφωνία, μία Μεγάλη ημέρα που περίμενε με αδημονία το Πολεμικό Ναυτικό.
β) Σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι επίσης μια μεγάλη συμφωνία διότι δύο παραδοσιακοί σύμμαχοι έρχονται ακόμα πιο κοντά και θα συμβάλλουν ώστε να ενισχυθεί η προοπτική Στρατηγικής Αυτονομίας της Ε.Ε.
γ) Σε επίπεδο Βορειοατλαντικής Συμμαχίας διότι αφορά δύο μέλη της και δεν γίνεται παρά το ΝΑΤΟ ή τις Η.Π.Α. αλλά μαζί και σε συνεννόηση με αμφοτέρους.
Επιχειρησιακή κάλυψη Πολεμικού Ναυτικού έως το 2025:
Οι υφιστάμενες Μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού θα εξακολουθήσουν να καλύπτουν επιχειρησιακώς όποιες ανάγκες προκύψουν. Πέρυσι απέδειξαν ότι και θέλουν και μπορούν.
Το 2025 είναι πολύ κοντά. Ένας ευνοϊκός όρος της συμφωνίας για την πρόσκτηση των νέων φρεγατών αφορά στο χρόνο παραδόσεως, ο οποίος είναι συντομότατος. Ήδη ναυπηγούνται δύο σκάφη στη Γαλλία, το πρώτο για λογαριασμό του Γαλλικού Ναυτικού και το δεύτερο όπως προκύπτει για εμάς, ενώ το τρίτο που προοριζόταν για τη Γαλλία, θα παραδοθεί τελικά στο Πολεμικό Ναυτικό.
Προσπαθώντας να βελτιώσουν τους όρους της Συμφωνίας, για να καταστεί ελκυστικότερη σε εμάς, οι Γάλλοι θα παραδώσουν δύο φρεγάτες ουσιαστικά εντός του 2025. Το άλλο θα παραδοθεί στις αρχές του 2026 για λόγους «δημοσιονομικού χώρου» διότι κι αυτό είναι μέλημα που πρέπει να ρυθμίσουμε. Δεν είναι ανεξάρτητες οι δυνατότητές μας και απαντώντας σε όσους αναρωτιούνται για τα κόστη των εξοπλισμών, όλα είναι σχεδιασμένα βάσει του κοστολογημένου και προτεραιοποιημένου σχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, το οποίο έχει εγκριθεί από τον Πρωθυπουργό εδώ και αρκετό καιρό.
Πιθανότητα δημιουργίας Ευρωστρατού κατά τη Γαλλική Προεδρία της Ε.Ε.:
Ο κόσμος αντιλαμβάνεται την Ε.Ε. σαν οντότητα με μεγάλη οικονομική ισχύ, πολύ μικρότερη όμως σε σχέση με την πρώτη γεωπολιτική ισχύ, άρα ανακύπτει το ζήτημα αυτονόμησής της σε στρατηγικό επίπεδο, ώστε με δικές τις δυνάμεις να παρεμβαίνει σε περιοχές όπου θίγονται ζωτικά γεωπολιτικά συμφέροντά της.
Τέτοιες περιοχές είναι ι η Βόρειος Αφρική, η Υποσαχάριος Αφρική ή η Μέση Ανατολή. Εκεί λοιπόν η Ευρώπη προκειμένου να αναγορευτεί και σε γεωπολιτική δύναμη, αντίστοιχη με την οικονομική ισχύ της, θα πρέπει να αποκτήσει αυτή τη δυνατότητα.
Η Γαλλία είναι η πρώτη στρατιωτική δύναμη στην Ε.Ε., επομένως είναι λογικό να αναλάβει το ρόλο ηγέτιδος χώρας σε αυτή την πρωτοβουλία και αποτελεί ευκαιρία για την Ελλάδα να συμπαραταχθεί σε αυτή την πρωτοβουλία μαζί με τις υπόλοιπες χώρες που το επιθυμούν επίσης. Υπογραμμίζεται, όχι παρά το ΝΑΤΟ αλλά μαζί του και σε αγαστή συνεργασία. Ωστόσο, αυτόνομα όπου χρειαστεί.
Εικασίες περί επιθετικής συμπεριφοράς της Ελλάδος από μέρος του Τουρκικού Τύπου:
Οι προθέσεις μας δεν είναι επιθετικές. Έχουμε εκφράσει σε κάθε τόνο ότι θέλουμε να βρισκόμαστε σε θέση προασπίσεως διά της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων την εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.
Αν κάθε χώρα που προβαίνει σε πρόσκτηση κάποιου προηγμένου σύγχρονου οπλικού συστήματος, αυτό συνοδεύεται από επιθετική συμπεριφορά, νομίζω ότι αποτελεί ανακριβή εκτίμηση. Καταλαβαίνω ότι αυτό εξυπηρετεί τους προπαγανδιστικούς σκοπούς της τουρκικής πλευράς.
Έχουμε ξεκαθαρίσει τις προθέσεις μας εξαρχής. Ακόμα κι αν δεν είχαμε τίποτα με την Τουρκία, δεν υπήρχε το παρελθόν της έντασης, αυτές οι κατά καιρούς τεταμένες σχέσεις, η δεδομένη αναθεωρητική και πολλές φορές προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας, πάλι θα έπρεπε να κάνουμε ενέργειες ώστε να ανανεώσουμε το γηρασμένο στόλο μας κι αυτό θα ήθελα να καταστεί σαφές.