Αναβάθμιση των Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.),,,Επιστολή προς το ΥΦΕΘΑ
Κύριε Υφυπουργέ,
Με ικανοποίηση πληροφορηθήκαμε, τις προηγούμενες ημέρες, την πρόθεση της Πολιτικής και Στρατιωτικής Ηγεσίας των Ε.Δ. της χώρας μας, για περαιτέρω αναβάθμιση των ΑΣΣΥ, βούληση που αποτυπώθηκε μέσα από το προς δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο με τίτλο “Ρύθμιση Θεμάτων Μεταθέσεων Οπλιτών και Άλλες Διατάξεις περί Μέριμνας Προσωπικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας”.
Μια αναβάθμιση που ξεκίνησε το 1992 με την καθιέρωση της εισαγωγής των υποψηφίων στις Παραγωγικές Σχολές Υπαξιωματικών με το σύστημα των Εισαγωγικών Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας (ΠΔ 91 – ΦΕΚ Α’44/23-3-1992) και συνεχίσθηκε το 2001 με την ένταξη των ΑΣΣΥ στην ανώτερη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διάταξη όμως χωρίς περιεχόμενο, γιατί δεν συμπληρώθηκε με το αναγκαίο θεσμικό κείμενο, για ουσιαστική ένταξη των Σχολών στην ανώτερη αυτή βαθμίδα, μέσω της εξομοίωσης των Πτυχίων τους με αυτά των ΤΕΙ (ν.2913/01 – ΦΕΚ Α’102/23-5-2001).
Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι Ηγεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας και οι Διοικήσεις των ΑΣΣΥ (ΣΤΥΑ-ΣΥΔ-ΣΙΡ), τις τελευταίες δεκαετίες, αξιοποιώντας αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, κατέβαλαν και συνεχίζουν να καταβάλουν αξιόλογες προσπάθειες για την ποιοτική αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών της Σχολών μας, προκειμένου τα νέα διοικητικά και τεχνικά στελέχη, να ανταποκρίνονται στις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις της ΠΑ. Προσπάθειες που επικεντρώθηκαν στην ουσιαστική αναθεώρηση των προγραμμάτων και εποπτικών μέσων ακαδημαϊκής – στρατιωτικής εκπαίδευσης, αλλά και στη βελτίωση της διαβίωσης των σπουδαστών τους, με αποτέλεσμα τα μόρια εισαγωγής σε αυτές να εκτοξευθούν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά, το παράδειγμα της Σχολής προέλευσής μας, της ΣΥΔ, όπου την τελευταία δωδεκαετία, τα μόρια εισαγωγήςσε αυτή, κυμαίνονται μεταξύ των 19233 (πρώτος) & 18378 (τελευταίος), πολλές δε χρονιές ξεπερνούν αυτά των ΑΣΕΙ :
έτοςπρώτοςτελευταίος
2014 18902 18512
2013 18753 18180
2012 19233 18349
2011 19108 18234
2010 18619
2009 18484
2008 18177
2007 18419
2006 18049
2005 18416
2004 18395
2003 18378
Και ενώ θα περίμενε κανείς, το επόμενο στάδιο αναβάθμισης των ΑΣΣΥ να είναι η εξομοίωση των Πτυχίων με αυτά των ΤΕΙ, με παράλληλη αύξηση των χρόνων φοίτησης από δύο (2) σε τρία (3) έτη, διαβάζοντας το προτεινόμενο άρθρο 26 με τίτλο “Χαρακτηρισμός των αποφοίτων Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών ως Αποφοίτων Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών“ του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, διαπιστώνουμε, ότι γίνεται για μια ακόμη φορά, λόγος περί “ανώτερης βαθμίδας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης” και συγκεκριμένα :
” Η παράγραφος 5 του άρθρου 11 του Ν.1911/90 (ΦΕΚ Α΄166/11-12-1990) αντικαθίσταται ως εξής:
Οι Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών ανήκουν στην ανώτερη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η φοίτηση σε αυτές είναι τριετής. Όσοι αποφοίτησαν από αυτές θεωρούνται απόφοιτοι Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών, εφόσον εισήχθησαν σ’ αυτές κατόπιν εξετάσεων και είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου ή εξατάξιου Γυμνασίου ή ισότιμων τεχνικών σχολών, ανεξάρτητα από το χρόνο κτήσης αυτού.”
Επιπροσθέτως, στην Αιτιολογική Έκθεση διαβάζουμε για το συγκεκριμένο άρθρο:
“Με την προτεινόμενη ρύθμιση θεσμοθετείται η ισότιμη αντιμετώπιση των δύο κατηγοριών προσωπικού, της κατηγορίας που απέκτησε απολυτήριο Λυκείου ή εξατάξιου Γυμνασίου πριν την εισαγωγή στη Σχολή και της κατηγορίας που απέκτησε τον προαναφερόμενο τίτλο μετά την αποφοίτηση από τη Σχολή Υπαξιωματικών. Η υπ’ όψιν ρύθμιση έχει στόχο την αποκατάσταση της ισότητας, με αποτέλεσμα η δεύτερη κατηγορία προσωπικού να θεωρείται ότι αφορά και αυτή σε αποφοίτους Ανώτερης Στρατιωτικής Σχολής. Ακόμη στη ρύθμιση περιλαμβάνονται και οι κάτοχοι απολυτηρίων ισότιμων με Λύκειο τεχνικών σχολών, καθότι η περάτωση αυτών παρέχει τη δυνατότητα εισόδου σε Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές. Επιπρόσθετα, η παραπάνω ρύθμιση καθιερώνει και την τριετή φοίτηση στις παραπάνω Σχολές. Η αύξηση του χρόνου φοίτησης θα δώσει τη δυνατότητα στους νέους Υπαξιωματικούς να εξοικειωθούν καλύτερα με το γνωστικό τους αντικείμενο και με θέματα της ειδικότητάς τους, ενώ θα εξασφαλιστεί η ομαλότερη μετάβασή τους από το περιβάλλον της Σχολής στο χώρο της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.”
Σύμφωνα με το ν.4009/2011 “Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων” (ΦΕΚ 195Α/6-9-2011) “, το άρθρο 1 παρ. 2 αυτού, ορίζει :
“2. Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς:
α) τον πανεπιστημιακό τομέα, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Πανεπιστήμια» και
β) τον τεχνολογικό τομέα, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), τα οποία στο εξής αναφέρονται ως «Τ.Ε.Ι.».
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών & Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα ανήκει και η Ανώτερη Εκπαίδευση, στην οποία υπάγονται διάφορες σχολές που παρέχουν επαγγελματική ειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς που αφορούν στη Θρησκεία, στην Τέχνη, στον Τουρισμό, στο Ναυτικό, στο Στρατό και στη Δημόσια Τάξη. Πιο συγκεκριμένα, στις Σχολές αυτές περιλαμβάνονται οι Ανώτερες Εκκλησιαστικές Σχολές, οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, οι Ανώτερες Σχολές Χορού και Δραματικής Τέχνης, οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, οι Ανώτερες Σχολές Υπαξιωματικών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και η Ανώτερη Σχολή Αστυφυλάκων.
Είναι όμως εφικτή η εξομοίωση των ΑΣΣΥ με τα ΤΕΙ ; Η προβλεπόμενη από τον Κανονισμό Σπουδών στα ΤΕΙ τετραετής φοίτηση, μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο προς την εξομοίωσή τους ;
Η απάντηση δίνεται στο άρθρο 30-παρ.2α & 2γ του ν.4009/11 και άρθρο 1-παρ.3 της ΥΑ Φ5-89656-Β3/07.
Σύμφωνα λοιπόν με :
α. Το άρθρο 30 του ν.4009/11,
(1) Ο πρώτος κύκλος σπουδών (προπτυχιακός), περιλαμβάνει μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 180 πιστωτικές μονάδες (ECTS) και ολοκληρώνεται με την απονομή του τίτλου σπουδών (παρ.2α) και
(2) Κάθε ακαδημαϊκό έτος περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε 60 πιστωτικές μονάδες ECTS (παρ.2γ)
β. Το άρθρο 1 της Υπουργικής Απόφασης Φ5-89656-Β3 (ΦΕΚ 1466Β/13-8-2007), οι πιστωτικές μονάδες (ECTS) εκφράζουν τον φόρτο εργασίας που απαιτεί κάθε αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο ή δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών για να επιτευχθούν οι αντικειμενικοί στόχοι ή τα μαθησιακά αποτελέσματα που επιδιώκονται εκάστοτε με κάθε τέτοιο συγκεκριμένο στοιχείο ή δραστηριότητα, σε σχέση με τον συνολικό φόρτο εργασίας που απαιτείται για την επιτυχή ολοκλήρωση ενός (1) ακαδημαϊκού έτους πλήρους φοίτησης. Ο φόρτος εργασίας που απαιτείται να καταβάλει κάθε φοιτητής ή σπουδαστής κατά τη διάρκεια ενός (1) ακαδημαϊκού έτους πλήρους φοίτησης που περιλαμβάνει κατά μέσο όρο τριάντα έξι (36) έως σαράντα (40) πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας, προετοιμασίας και εξετάσεων, αποτιμάται μεταξύ χιλίων πεντακοσίων (1.500) και χιλίων οκτακοσίων (1.800) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε εξήντα (60) πιστωτικές μονάδες. Ο φόρτος εργασίας αποτιμάται ανά εξάμηνο μεταξύ επτακοσίων πενήντα (750) και εννιακοσίων (900) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες.
Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών του πρώτου κύκλου σπουδών στα ΑΕΙ, είναι τα τρία (3) έτη (180ECTS / 60ECTS = 3 έτη). Απαραίτητη προϋπόθεση όσον αφορά τις ΑΣΣΥ, η προσαρμογή του προγράμματος σπουδών τους, στις 1500 εκπαιδευτικές ώρες (σε όσες δεν έχει ήδη προσαρμοσθεί – η ΣΥΔ είναι πολύ κοντά σε αυτό το σύνολο ωρών).
Εδώ κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρουμε ότι η ΣΥΔ, είναι το μοναδικό προπτυχιακό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα σπουδών Μετεωρολογίας της χώραςεναρμονισμένο πλήρως με τον Οδηγό Εκπαίδευσης Προσωπικού Μετεωρολογίας του WMO (WorldMeteorologicalOrganization-Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός). Σε επίπεδο ΑΕΙ, οι σπουδές αυτές παρέχονται αποκλειστικά σε προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, από το ΑΠΘ (Τομέας Κλιματολογίας & Μετεωρολογίας), το ΕΚΠΑ (Φυσικής & Ατμόσφαιρας) και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Ατμοσφαιρικές Επιστήμες & Περιβάλλον), με ιδίου επιπέδου μαθήματα !
Είναι λοιπόν πασιφανές ότι το προτεινόμενο άρθρο 26 αυτού, αποτελεί πιστή αντιγραφή του κειμένου της υπό τροποποίηση παραγράφου 5 του άρθρου 11 Ν.1911/90, όπου απλά, προστίθεται η τριετής φοίτηση και μοναδικός σκοπός της “αναβάθμισης” των Α.Σ.Σ.Υ. από διετούς σε τριετούς φοιτήσεως, είναι, οι νέοι Υπαξιωματικοί να εξοικειωθούν καλύτερα με το γνωστικό τους αντικείμενο και με θέματα της ειδικότητάς τους και να εξασφαλιστεί η ομαλότερη μετάβασή τους από το περιβάλλον της Σχολής στο χώρο της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.
Ποιά λοιπόν τα κίνητρα να επιλέξει ένας υποψήφιος την εισαγωγή-φοίτησή του σε μια ΑΣΣΥ τριετούς φοιτήσεως, με υψηλά μόρια εισαγωγής, μη αναγνωρισμένου πτυχίου και βαθμό ονομασίας αυτού του Σμηνία, έ ν α ν τ ι της εισαγωγής του σε ένα ΑΣΕΙ τετραετούς φοιτήσεως, με λιγότερα μόρια, αναγνωρισμένου Πτυχίου ΑΕΙ και βαθμό ονομασίας αυτού του Ανθυποσμηναγού;
Ποιά η διάκριση των αποφοίτων από τις ΑΣΣΥ Υπαξιωματικών, έναντι των Υπαξιωματικών λοιπών προελεύσεων (ΕΠΥ – ΕΠ.ΟΠ. ακόμη και των Ο.Β.Α.) στα πρώτα βήματα της Υπηρεσιακής καριέρας τους ;
Με ποια διοικητική πράξη, Υπουργική Απόφαση ή ΚΥΑ, θα ρυθμίζονται τα θέματα διοικητικής φύσεως και εκπαίδευσης, μετά τον καθορισμό της τριετούς φοίτησης, και αν πράγματι απαιτείται δεν θα πρέπει να αναφέρεται ρητά στην προτεινόμενη διάταξη ; Η παράλειψη αυτή, μήπως καταστήσει ανενεργό όπως και την προηγούμενη, την προτεινόμενη προς διαβούλευση διάταξη ;
Κύριε Υφυπουργέ,
Ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες στιγμές της Πατρίδας μας, η μεγιστοποίηση του θετικού αποτελέσματος της κάθε κρατικής δραστηριότητας, με το ελάχιστο δυνατό οικονομικό κόστος, είναι πλέον επιτακτική ανάγκη. Αυτή η ανάγκη απαιτεί μια γενικότερη συλλογική προσπάθεια, σε κάθε επίπεδο του κρατικού μας μηχανισμού, στην οποία εντάσσεται και προέχει η υπηρεσιακή πυροδότηση του στελεχιακού δυναμικού της κάθε Υπηρεσίας.
Με βάση λοιπόν τους στοιχειώδεις κανόνες της βιολογικής εξέλιξης ενός ατόμου, ο πνευματικός αυτός δυναμισμός, στο υπηρεσιακό επίπεδο, δεν μπορεί να εκφυλιστεί στη διαδρομή της νεανικής του πορείας, εκτός εάν σκόπιμα επιδιωχθεί η περιθωριοποίησή του.
Κάθε νέος σπουδαστής της Σχολής μας αλλά και των λοιπών ΑΣΣΥ, έχει οράματα για τη δικαίωσή του στην οικογενειακή, κοινωνική αλλά και επαγγελματική του ζωή. Στις δύο πρώτες, οι επιλογές είναι δικές του. Όμως στην υπηρεσιακή του ζωή, η μεν δικαίωσή του σε ότι αφορά στην ανέλιξή του στα επαγγελματικά γνωστικά πεδία και καταξίωση στον υπηρεσιακό χώρο, κατά κύριο λόγο, εξαρτάται από τον ίδιο, η δε βαθμολογική του εξέλιξη είναι απόρροια του πλέγματος της κατεστημένης αντίληψης.
Πριν από λίγους μήνες (28 Νοε 2014) εορτάσαμε, όλοι οι απόφοιτοι της ΣΥΔ, εν ενεργεία και εν αποστρατεία, τα 60 χρόνια λειτουργίας της Σχολής μας, μέσα σε ένα κλίμα αγάπης και υπερηφάνειας. Στα χρόνια που πέρασαν, αποφοίτησαν περισσότεροι από δύο χιλιάδες τετρακόσιοι (2400) συνάδελφοί μας, οι οποίοι συνέβαλαν και συμβάλλουν, κατά γενική ομολογία, και αυτοί στην εξέλιξη της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Οι απόφοιτοι της ΣΥΔ, με το επίπεδό τους και τις διευρυμένες επαγγελματικές αναζητήσεις, αποτελούν ένα διακριτό στελεχιακό δυναμικό της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μην τους ισοπεδώσετε με τη στασιμότητα, δώστε τους την ευκαιρία να αναδείξουν τις πραγματικές δυνατότητές τους.
Μη διαιωνίσετε παραλήψεις, στρεβλώσεις και αδικίες του παρελθόντος εις βάρος των Υπαξιωματικών προελεύσεως Παραγωγικών Σχολών – ΑΣΣΥ.
Κατόπιν των ανωτέρω,
π α ρ α κ α λ ο ύ μ ε
να τροποποιηθεί η παράγραφος 5 του άρθρου 11 του Ν.1911/90, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 19 του ν.2913/01 (άρθρο 26 του υπό κατάθεση νομοσχεδίου) ως εξής :
” Οι Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών ανήκουν στην ανώτατη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η φοίτηση σε αυτές είναι τριετής. Όσοι αποφοίτησαν από αυτές θεωρούνται απόφοιτοι Ανωτάτων Στρατιωτικών Σχολών, εφόσον εισήχθησαν σ’ αυτές κατόπιν εξετάσεων και είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου ή εξατάξιου Γυμνασίου ή ισότιμων τεχνικών σχολών, ανεξάρτητα από το χρόνο κτήσης αυτού. “
Με εκτίμηση
για το Διοικητικό Συμβούλιο
ο Γεν.Γραμματέας Ηλίας Ντούβλης Σγός (ΥΔΚ) ε.α. |
ο Πρόεδρος Γεώργιος Ρούσσος Ταξχος (Ο) ε.α. |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Α’ «Διατάξεις του ν.4009/11»
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ
Αποδέκτες για Ενέργεια
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
κ. Νίκο Τόσκα
Λεωφ. Μεσογείων 227-231
155 61 – Χολαργός
Αποδέκτες για Πληροφορία
– ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
κ. Πάνο Καμμένο
– Αρχηγό ΓΕΕΘΑ
Στγό Μιχ. Κωσταράκο
– Αρχηγό ΓΕΑ
Απτχο (Ι) Χρ. Βαΐτση
– Διοικητή ΔΑΕ
Υπτχο (Ι) Ιωάν. Μανωλάκο
Αεροπορική Βάση Δεκέλειας
136 71 – Τατόι
– Σμχο (Ι) Αθανάσιο Τζατζά
Διοικητή ΣΥΔ
Αεροπορική Βάση Σέδες
170 01 – Θέρμη
– Ταξχο (Ι) Κων. Σεβαστάτο
Διοικητή ΣΤΥΑ
Αεροπορική Βάση Δεκέλειας
136 71 – Τατόι
– ΣΑΣΤΥΑ
Ακαδημίας 27Α
106 71 – Αθήνα
– ΣΑΙΡ
Εμμανουήλ Ξάνθου 29
132 31 – Πετρούπολη
– ΣΑΣΜΥΝ
Πάλλαδος 24-26
105 45 – Αθήνα
– ΣΑΑΥΣ
Κάνιγγος 24
106 82 – Αθήνα
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’
Διατάξεις του ν.4009/11
” Άρθρο 30 – Διάρθρωση των σπουδών ( ν.4009/2011)
1. Οι σπουδές διαρθρώνονται σε τρεις κύκλους, τον πρώτο, τον δεύτερο και τον τρίτο.
2. α) Ο πρώτος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρακολούθηση ενός προγράμματος σπουδών, περιλαμβάνει μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 180 πιστωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή τίτλου σπουδών. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισηγήσεις των πρυτάνεων των ιδρυμάτων, οι οποίες διατυπώνονται μετά από γνώμη των κοσμητειών των οικείων σχολών, καθώς και ύστερα από γνώμη της ΑΔΙΠ, ορίζεται το σύνολο των πιστωτικών μονάδων που απαιτούνται για την απονομή τίτλου σπουδών από όλα τα ομοειδή προγράμματα σπουδών, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες εξελίξεις σε κάθε επιστημονικό πεδίο, στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης.
β) Κάθε ακαδημαϊκό έτος περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε 60 πιστωτικές μονάδες.
γ) Κάθε ίδρυμα μπορεί να οργανώνει προγράμματα σύντομου κύκλου σπουδών, τα οποία περιλαμβάνουν μαθήματα που αντιστοιχούν κατά μέγιστο σε 120 πιστωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή πιστοποιητικού κατάρτισης σύντομου κύκλου, κατά τα οριζόμενα στον Οργανισμό του ιδρύματος. Το πιστοποιητικό αυτό δεν είναι ισότιμο με τίτλο σπουδών πρώτου κύκλου.
3. Ο δεύτερος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, περιλαμβάνει για κάθε πρόγραμμα σπουδών μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 60 πιστωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Σπουδών (Μ.Δ.Σ.), σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος.
4. Ο τρίτος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος διδακτορικών σπουδών, το οποίο περιλαμβάνει για κάθε πρόγραμμα σπουδών μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 30 πιστωτικές μονάδες, και την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής. Ολοκληρώνεται σε κατ’ ελάχιστο τρία έτη με την απονομή διδακτορικού διπλώματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος.
5. Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των κύκλων σπουδών, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις εφαρμογής μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε αυτούς. “
” Άρθρο 1 (ΥΑ Φ5-89656-Β3)
1. Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) οργανώνουν τα προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών τους με βάση το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών
μονάδων, ώστε τα προγράμματα σπουδών να μπορούν να περιγραφούν με την απόδοση πιστωτικών μονάδων σε όλα τα αυτοτελή εκπαιδευτικά συστατικά στοιχεία και δραστηριότητες που τα συνθέτουν και να είναι επίσης δυνατή η μεταφορά και συσσώρευση επιτυχών επιδόσεων σε άλλα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών του ιδίου ή άλλου Α.Ε.Ι. σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων βασίζεται στον φόρτο εργασίας, τον οποίο απαιτείται να καταβάλει κάθε φοιτητής ή σπουδαστής για να επιτύχει τους αντικειμενικούς στόχους ενός προγράμματος σπουδών, ανάλογα με τα εκάστοτε μαθησιακά αποτελέσματα και τις γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που επιδιώκεται να αποκτηθούν μετά την επιτυχή ολοκλήρωσή του.
Ο φόρτος εργασίας συνίσταται στον χρόνο που υπολογίζεται ότι χρειάζεται να δαπανήσει κατά μέσο όρο
ένας φοιτητής ή σπουδαστής για να ολοκληρώσει επιτυχώς όλες τις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές διαδικασίες και να επιτύχει τα μαθησιακά αποτελέσματα που καθορίζονται εκάστοτε επακριβώς για κάθε επιμέρους αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο ή δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών, όπως η παρακολούθηση παραδόσεων, φροντιστηριακών ασκήσεων ή εργαστηρίων, η συμμετοχή σε σεμινάρια, η ανεξάρτητη ιδιωτική μελέτη, η προετοιμασία εργασιών, η πρακτική άσκηση, η συμμετοχή σε εξετάσεις, η εκπόνηση πτυχιακής ή διπλωματικής εργασίας κ.λπ.
Μαθησιακά αποτελέσματα είναι το σύνολο των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων που οι φοιτητές ή σπουδαστές θα πρέπει να γνωρίζουν, να καταλαβαίνουν ή να είναι σε θέση να κάνουν μετά την επιτυχή ολοκλήρωση μιας συγκεκριμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας, μακράς ή βραχείας. Τα μαθησιακά αποτελέσματα καθορίζονται εκάστοτε επακριβώς από τους οικείους διδάσκοντες ή υπεύθυνους για κάθε επιμέρους αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο και δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών και περιγράφονται αναλυτικά στον Ενημερωτικό Οδηγό Σπουδών κάθε Α.Ε.Ι. σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 2 και 3 της παρούσας απόφασης.
2. Οι πιστωτικές μονάδες εκφράζουν τον φόρτο εργασίας που απαιτεί κάθε αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο ή δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών για να επιτευχθούν οι αντικειμενικοί στόχοι ή τα μαθησιακά αποτελέσματα που επιδιώκονται εκάστοτε με κάθε τέτοιο συγκεκριμένο στοιχείο ή δραστηριότητα, σε σχέση με τον συνολικό φόρτο εργασίας που απαιτείται για την επιτυχή ολοκλήρωση ενός (1) ακαδημαϊκού έτους πλήρους φοίτησης.
Οι πιστωτικές μονάδες αποδίδονται σε κάθε μάθημα (παράδοση, σεμινάριο κ.λπ.), πρακτική άσκηση, πτυχιακή ή διπλωματική εργασία και οτιδήποτε άλλο είναι απαραίτητο σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών για την επίτευξη των εκάστοτε επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, ανάλογα με το αντικείμενο κάθε προγραμματισμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Οι πιστωτικές μονάδες αναγνωρίζονται στους φοιτητές ή σπουδαστές μόνο μετά από επιτυχή εξέταση και αντίστοιχη απόδειξη του βαθμού επιτυχίας των εκάστοτε αντικειμενικών στόχων ή των μαθησιακών αποτελεσμάτων που επιδιώκονται με κάθε αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο ή δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών.
3. Το ελάχιστο και ανώτατο όριο πιστωτικών μονάδων που μπορούν να αποδοθούν συνολικά σε ένα πρόγραμμα προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών σπουδών, ανάλογα με τη συνολική διάρκειά του, κατανέμεται μεταξύ των ακαδημαϊκών ετών με βάση τον ελάχιστο δυνατό αριθμό
εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου ή του μεταπτυχιακού διπλώματος.
Ο φόρτος εργασίας που απαιτείται να καταβάλει κάθε φοιτητής ή σπουδαστής κατά τη διάρκεια ενός (1) ακαδημαϊκού έτους πλήρους φοίτησης που περιλαμβάνει κατά μέσο όρο τριάντα έξι (36) έως σαράντα (40) πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας, προετοιμασίας και εξετάσεων, αποτιμάται μεταξύ χιλίων πεντακοσίων (1.500) και χιλίων οκτακοσίων (1.800) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε εξήντα (60) πιστωτικές μονάδες.
Ο φόρτος εργασίας αποτιμάται ανά εξάμηνο μεταξύ επτακοσίων πενήντα (750) και εννιακοσίων (900) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες, και ανά τρίμηνο μεταξύ πεντακοσίων (500) και εξακοσίων (600) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε είκοσι (20) πιστωτικές μονάδες. Στις περιπτώσεις αυτές μία (1) πιστωτική μονάδα αντιστοιχεί
σε είκοσι πέντε (25) έως τριάντα (30) ώρες εργασίας.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις εντατικών προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, στα οποία ένα (1) ακαδημαϊκό έτος πλήρους φοίτησης περιλαμβάνει κατά μέσο όρο σαράντα έξι (46) έως πενήντα δύο (52) πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας, προετοιμασίας και εξετάσεων χωρίς να προβλέπονται φοιτητικές διακοπές, ο φόρτος εργασίας είναι δυνατόν να αποτιμάται μεταξύ χιλίων οκτακοσίων εβδομήντα πέντε (1.875) και δύο χιλιάδων διακοσίων πενήντα (2.250) ωρών εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν σε εβδομήντα πέντε (75) πιστωτικές μονάδες ανά ακαδημαϊκό έτος. Οι περιπτώσεις αυτές πρέπει να αναφέρονται ειδικά με πλήρη και αναλυτική τεκμηρίωση στον Ενημερωτικό Οδηγό Σπουδών κάθε Α.Ε.Ι. σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 2 και 3 της παρούσας απόφασης.
4. Αρμόδια όργανα για την απόδοση πιστωτικών μονάδων σε κάθε αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο και δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών είναι η Γενική Συνέλευση ή το Συμβούλιο του οικείου Τμήματος του Α.Ε.Ι. σε περίπτωση προγράμματος προπτυχιακών σπουδών και η Γενική Συνέλευση ειδικής σύνθεσης σε περίπτωση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών. Τα αρμόδια όργανα προβαίνουν στην απόδοση των πιστωτικών μονάδων με ανάλογη αντιστοίχιση του φόρτου εργασίας που εκτιμάται ότι απαιτείται για την επίτευξη των αντικειμενικών στόχων ή των μαθησιακών αποτελεσμάτων, όπως καθορίζονται εκάστοτε από τους οικείους διδάσκοντες ή υπεύθυνους για καθένα από τα αυτοτελή εκπαιδευτικά συστατικά στοιχεία και δραστηριότητες του προγράμματος σπουδών.
Οι πιστωτικές μονάδες που αποδίδονται σε κάθε αυτοτελές εκπαιδευτικό συστατικό στοιχείο ή δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπολογίζονται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο με βάση τις ώρες διδασκαλίας ή παρακολούθησης ή τις διδακτικές μονάδες των μαθημάτων και τον ελάχιστο αριθμό διδακτικών μονάδων που απαιτείται σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών για τη λήψη του πτυχίου ή του μεταπτυχιακού διπλώματος.
Δεν επιτρέπεται να περιλαμβάνονται σε κανένα πρόγραμμα σπουδών αυτοτελή εκπαιδευτικά συστατικά
στοιχεία και δραστηριότητες, στα οποία μπορούν να αποδοθούν λιγότερες από δύο (2) πιστωτικές μονάδες. “