Σε διαβουλεύσεις με τη Βουλγαρία και τις ΗΠΑ βρίσκεται η κυβέρνηση με αντικείμενο την πώληση ενός αριθμού ελληνικών μεταχειρισμένων αεροσκαφών τύπου F-16 στη Σόφια.
Η Πολεμική Αεροπορία επιδιώκει να καλύψει το κενό που έχει δημιουργηθεί μέσω leasing ισάριθμων αεροσκαφών του ιδίου τύπου από τις ΗΠΑ. Για την επιδιωκόμενη συμφωνία υπάρχει ήδη ένα προηγούμενο, η αγορά πoρτογαλικών F-16 από τη Ρουμανία τον Οκτώβριο του 2013.
Τόσο η Ρουμανία όσο και η Βουλγαρία είναι μέλη του ΝΑΤΟ από το 2004, το στρατιωτικό τους υλικό όμως είναι σοβιετικής προέλευσης και απαρχαιωμένο.
Τον περασμένο Φεβρουάριο το ΝΑΤΟ ζήτησε από τη Σόφια να αναβαθμίσει τις Ενοπλες Δυνάμεις της, ζητώντας επιτακτικά την αγορά μαχητικών δυτικού τύπου, καθώς η Σόφια διέθετε μόνο Mig-21 ηλικίας άνω των 30 ετών.
Η πρώτη προσέγγιση με την Ελλάδα έγινε στη συνάντηση των υπουργών Αμυνας Δ. Αβραμόπουλου και Ανγκελ Ναϊντένοφ, τον Μάρτιο. Στη συνέχεια, ο υπουργός Αμυνας και ο πρωθυπουργός εκπόνησαν τη στρατηγική για το τι ακριβώς επιδιώκει η Ελλάδα από αυτή τη συμφωνία.
Στους Αμερικανούς προτάθηκε να μας νοικιάσουν με leasing ισάριθμα αεροσκάφη με αυτά που θα πουλήσουμε στους Βούλγαρους (οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 6 ώς 8 F-16). Η κυβέρνηση επέμεινε τη συντήρηση και τις αναβαθμίσεις των αεροσκαφών να τις αναλάβει η ΕΑΒ, ώστε να αναβαθμίσει τον ρόλο της σε επισκευαστικό hub για αερoσκάφη τύπου F-16 στη Βαλκανική. Τόσο οι Αμερικανοί όσο και οι Βούλγαροι βλέπουν θετικά τη συμφωνία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ένσταση προέρχεται από την Πολεμική Αεροπορία, που θα ήθελε τα αεροσκάφη που θα νοικιαστούν να είναι τουλάχιστον Block 52. Ωστόσο το αίτημα προσκρούει στην άρνηση των Αμερικανών να τα ενοικιάσουν.
Αν κλείσει η συμφωνία, σύμφωνα με τo δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινής ( kathimerini.gr )αναμένεται να επιφέρει όφελος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων για την ελληνική οικονομία και την ΕΑΒ. ( όλα στο βωμό του Κέρδους )