Η εκεχειρία φαίνεται πως καταρρέει στη Μέση Ανατολή, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες εξαπέλυσαν νέο κύμα αεροπορικών επιθέσεων εναντίον στρατιωτικών στόχων στο Ιράν, με την Τεχεράνη να απαντά λίγες ώρες αργότερα εξαπολύοντας πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατά αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν.
Η νέα κλιμάκωση σημειώνεται ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των 60 ημερών που συμφωνήθηκαν μετά την υπογραφή της συμφωνίας αποκλιμάκωσης, δημιουργώντας σοβαρές αμφιβολίες για το μέλλον της διπλωματικής διαδικασίας.
Αμερικανικά πλήγματα σε δέκα στρατιωτικούς στόχους
Σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα στρατιωτικές εγκαταστάσεις στο νότιο Ιράν.
Στους στόχους περιλαμβάνονταν:
- εγκαταστάσεις επιτήρησης,
- συστήματα επικοινωνιών,
- θέσεις αντιαεροπορικής άμυνας,
- αποθήκες μη επανδρωμένων αεροσκαφών,
- υποδομές ναρκοθέτησης.
Οι αμερικανικές αρχές υποστηρίζουν ότι η επιχείρηση αποτέλεσε απάντηση στις πρόσφατες επιθέσεις που αποδίδουν στην Τεχεράνη κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ.
Παράλληλα, ιρανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν εκρήξεις στην περιοχή Σιρίκ και στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν μέχρι στιγμής πληροφορίες για ανθρώπινες απώλειες.
Πυραυλική απάντηση σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν
Λίγες ώρες μετά τα αμερικανικά πλήγματα, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εξαπέλυσαν βαλλιστικούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον αμερικανικών βάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν.
Σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους, στόχος αποτέλεσαν η αεροπορική βάση Αλί αλ Σάλεμ στο Κουβέιτ και εγκαταστάσεις του 5ου Στόλου των Ηνωμένων Πολιτειών στο Μπαχρέιν.
Οι ιρανικές αρχές υποστηρίζουν ότι καταστράφηκαν σημαντικές στρατιωτικές υποδομές, ισχυρισμός που μέχρι στιγμής δεν έχει επιβεβαιωθεί από αμερικανικής πλευράς.
Οι αρχές του Κουβέιτ επιβεβαίωσαν ότι σημειώθηκαν πυραυλικές και αεροπορικές επιθέσεις, ενώ στο Μπαχρέιν ενεργοποιήθηκαν οι σειρήνες αεροπορικού συναγερμού και οι πολίτες κλήθηκαν να μετακινηθούν σε ασφαλή καταφύγια.
Νέες απειλές από τον Ντόναλντ Τραμπ
Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, υποστήριξε ότι το Ιράν παραβίασε για ακόμη μία φορά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός.
Σε δήλωσή του προειδοποίησε ότι εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι έτοιμες να ολοκληρώσουν στρατιωτικά την επιχείρηση που έχουν ξεκινήσει.
Παράλληλα διαμήνυσε ότι, εάν χρειαστεί, η Ισλαμική Δημοκρατία «δεν θα υπάρχει πλέον», κλιμακώνοντας ακόμη περισσότερο την ένταση μεταξύ των δύο χωρών.
Αντιδράσεις και στον Λίβανο
Την ίδια ώρα, ο γενικός γραμματέας της Χεζμπολάχ, Ναΐμ Κάσεμ, χαρακτήρισε «σοβαρό λάθος» τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ με αμερικανική διαμεσολάβηση.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν διαβεβαίωσε τον Ντόναλντ Τραμπ ότι η Βηρυτός θα τηρήσει τις δεσμεύσεις της και θα εφαρμόσει όσα προβλέπει η συμφωνία.
Η νέα ανταλλαγή επιθέσεων μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο γενικευμένης ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή, την ώρα που η διεθνής κοινότητα επιχειρεί να διατηρήσει ζωντανή τη διπλωματική διαδικασία.















