Όσο και αν φαίνεται απίστευτο, τα Ρωσικά μαχητικά ελικόπτερα Mi-35 της Kυπριακής αεροπορίας είναι καθηλωμένα στο έδαφος και δεν πετάνε, γιατί το κράτος δεν καταβάλει ετήσιο κόστος 22.500 ευρώ για το πτητικό επίδομα των ιπταμένων μηχανικών.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Πολίτης» που αποκαλύπτει το θέμα, τα ελικόπτερα για να πετάξουν πρέπει εκτός από τον κυβερνήτη και το συγκυβερνήτη να έχουν και ιπτάμενο μηχανικό. Ωστόσο οι ιπτάμενοι μηχανικοί δεν δέχονται να πετάξουν γιατί αδικούνται σε σχέση με το πτητικό επίδομα και τα ελικόπτερα παραμένουν στο έδαφος.
Όταν τέθηκαν σε ισχύ οι κανονισμοί του 2013 για το πτητικό επίδομα σημειώθηκε σταδιακά παντελής έλλειψη ενδιαφέροντος εκ μέρους των ιπταμένων μηχανικών για συμμετοχή σε πτήσεις. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα την καθήλωση των ελικοπτέρων αφού, σύμφωνα με τα εγχειρίδια πτήσεων οι ιπτάμενοι μηχανικοί αποτελούν μαζί με τους δύο χειριστές το απαραίτητο πλήρωμα για ασφαλείς πτήσεις. Οι κανονισμοί του 2013 προέβλεπαν ότι οι ιπτάμενοι μηχανικοί θα παίρνουν ολόκληρο το πτητικό επίδομα κάθε 18μηνο, ενώ οι πιλότοι το παίρνουν κάθε εξάμηνο.
Επίσης, κάθε εξάμηνο παίρνουν το 65% του πτητικού επιδόματος οι διασώστες και οι χειριστές βαρούλκου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα καθήκοντα ιπτάμενου μηχανικού εκτελούνται σε εθελοντική βάση.
Αν τα ελικόπτερα πετάξουν χωρίς μηχανικό, υπάρχει σοβαρό ρίσκο για την ασφάλεια, το οποίο δεν δέχονται να αναλάβουν οι πιλότοι. Αν δεν λυθεί το πρόβλημα με τους μηχανικούς θα χάσουν την πτητική τους διαθεσιμότητα και θα πρέπει για να την επαναποκτήσουν να εκπαιδευτούν και πάλι με μεγάλο κόστος στο εξωτερικό, ενώ είναι σίγουρο ότι θα αυξηθούν οι βλάβες στα ελικόπτερα.
Το Κυπριακό υπουργικό συμβούλιο εισηγείται στη Βουλή αλλαγή των κανονισμών, ώστε οι ιπτάμενοι μηχανικοί να λαμβάνουν το 65% του πτητικού επιδόματος ανά εξάμηνο όπως οι διασώστες και οι χειριστές βαρούλκου. Είναι αξιοσημείωτο ότι το κόστος για το κράτος υπολογίζεται σε 22.478 ευρώ το χρόνο και για αυτό το ποσό τα ελικόπτερα παραμένουν καθηλωμένα.
Τα ελικόπτερα Mi-35 είναι τα μοναδικά μαχητικά εναέρια μέσα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Είχαν αγοραστεί 12 και σήμερα έχουν μείνει 11 καθώς ένα είχε συντριβεί σε ατύχημα στο οποίο σκοτώθηκε ο Κύπριος πιλότος και ο Ρώσος εκπαιδευτής του…Αν και δεν ειναι η πρώτη φορά που η Κυπριακή Κυβέρνηση τα (απαξιώνει)