ΚΥΣΕΑ & Κρίσεις Αρχηγών…Ή «Κρίση στο Πεντάγωνο;»

Το τελευταίο διάστημα έχουν εμφανισθεί ξανά στα Ιστολόγια αμυντικού κυρίως  περιεχομένου, δημοσιεύσεις και απόψεις ειδικών και «ειδικών», σχετικά με τις επικείμενες κρίσεις στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) και ειδικότερα με την παραμονή ή την αντικατάσταση του νυν ΑΓΕΕΘΑ Ναυάρχου ΠΝ Αποστολάκη.

Η απάντηση σε όλες αυτές τις συζητήσεις είναι μία, απλή, προβλεπόμενη και θεσμοθετημένη:

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) είναι το μοναδικό αρμόδιο κυβερνητικό όργανο που έχει την δικαιοδοσία και τη ευθύνη να αποφασίσει είτε τη διατήρηση του νυν ΑΓΕΕΘΑ για ένα ακόμα χρόνο, είτε τον ευδόκιμο τερματισμό της θητείας του και την αντικατάστασή του από νέο Αρχηγό προερχόμενο εκ των εν ενεργεία Αντιστράτηγων, Αντιναυάρχων και Αντιπτεράρχων.

Οι ακολουθούμενες διαδικασίες στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι απλές και περιγράφονται ξεκάθαρα στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

Ειδικότερα, για το ζήτημα της κρίσης του νυν ΑΓΕΕΘΑ ισχύουν τα παρακάτω:

 Η θητεία του νυν ΑΓΕΕΘΑ λήγει την 15η Σεπτεμβρίου. Η όποια απόφαση πρέπει να ληφθεί μέχρι τότε. Μπορεί να γίνει και αύριο, σε καμία όμως περίπτωση αργότερα από την προαναφερόμενη ημερομηνία.

•Το πρόβλημα υγείας που ταλαιπώρησε πρόσφατα τον ΑΓΕΕΘΑ καθώς και η προσπάθεια που καταβάλλεται μέχρι και σήμερα για την κάλυψη από ένα πέπλο μυστηρίου της πραγματικής του κατάστασης, είναι φυσικό να έχουν πυροδοτήσει ανάλογα σενάρια και δημοσιεύσεις.

Είναι επίσης εύλογο πολλές Πρεσβείες φίλιων και Συμμαχικών χωρών  αλλά και μη φιλικών, να αναρωτιούνται σχετικά και να έχουν αποδυθεί σε κυνήγι αναζήτησης της αλήθειας.

Ευχή όλων μας είναι να έχει αναρρώσει πλήρως και να είναι γερός και δυνατός όπως και πριν. Η θέση του Α/ΓΕΕΘΑ είναι καθήκον πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

Η πλήρης διοίκηση των ΕΔ δεν γίνεται με τηλεχειριστήριο ούτε με αντικαταστάτες μακράς διαρκείας και απαιτεί συνεχή παρουσία, πλήρη εγρήγορση, πνευματική διαύγεια και φυσική αντοχή, διότι η διαχείριση κρίσεων απαιτεί όλα τα παραπάνω, ταυτοχρόνως.

• Στις ΕΔ τα των θεμάτων υγείας καλύπτονται πλήρως από το ισχύον νομικό πλαίσιο που έχει εφαρμογή σε όλους τους στρατιωτικούς, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του ΑΓΕΕΘΑ.

Όλα προβλέπονται στο Νόμο περί καταστάσεως Αξκών, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ξεκάθαρος. Ο κ. Υπουργός θα παραπέμψει τον Α/ΓΕΕΘΑ στην Ανώτατη Ναυτική Υγειονομική Επιτροπή (ΑΝΥΕ), καθώς ο ίδιος προέρχεται από το Πολεμικό Ναυτικό, η οποία χωρίς «παρουσίες» και «συμβουλές» διοικητικών παραγόντων και με βάση την ιατρική γνωμάτευση των θεραπόντων ιατρών του νοσοκομείου και το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα για τη Σωματική Κατάσταση των στελεχών των ΕΔ, θα αποφασίσει για τη Σωματική ικανότητα του Αρχηγού και την ικανότητά του να συνεχίσει να εκτελεί τα καθήκοντά του.

Η επιστημονική γνωμάτευση της ΑΝΥΕ είναι και η απόλυτη. Γνωματεύσεις από ad hoc συμβούλια φίλων και γνωστών  ακόμη και Υπουργών ,δεν είναι νομικώς ισχυρά, ενδεχομένως δε να αποδειχθούν &  μοιραία.

Η επίσημη και δεσμευτική αυτή απόφαση της ΑΝΥΕ μαζί με την εισήγηση του ΥΕΘΑ θα προωθηθούν στο ΚΥΣΕΑ το οποίο θα αποφασίσει την διατήρηση του Αρχηγού για ένα ακόμα χρόνο ή την αντικατάστασή του.

Έτσι από το ΚΥΣΕΑ θα έχουμε είτε τον ίδιο ΑΓΕΕΘΑ για ένα ακόμα χρόνο περιβαλλόμενο πλέον με την πλήρη στήριξη και εμπιστοσύνη της κυβέρνησης, γεγονός που θα δώσει τέλος στις φήμες, τις αμφιβολίες και τις απουσίες, είτε έναν νέο Αρχηγό που θα τον αντικαταστήσει και ο οποίος θα αναλάβει άμεσα τα καθήκοντά του.

Και οι δυο περιπτώσεις μόνο θετικό αντίκτυπο θα έχουν στο ηθικό, στην ψυχολογία και στη συνείδηση του προσωπικού των ΕΔ.

Και στις δύο περιπτώσεις η Κυβέρνηση αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη της όποιας επιλογής της, όπως συμβαίνει πάντα για τις επιλογές των ανωτάτων κρατικών λειτουργών.

Στο σημείο αυτό, είναι χρήσιμο πάντα κατά τη γνώμη μας, να ληφθούν υπόψη από τους αρμόδιους τα παρακάτω:

 Οι αντικαταστάσεις στις ΕΔ δεν γίνονται από πάνω προς τα κάτω, (προϊστάμενος αντικαθιστά υφιστάμενο) αλλά αντίστροφα. Αλλιώς θεωρητικά ο Υπουργός λόγω ελλείψεων μπορεί να χρειαστεί να φυλάξει  ακόμη και σκοπός στην Πύλη Μεσογείων.

Αυτοί είναι κανόνες που έχουν καθολική ισχύ και ακολουθούνται σε παγκόσμια κλίμακα. Όσο και αν ο νυν ΥΕΘΑ αισθάνεται ικανός και άξιος να διοικήσει τις ΕΔ αντικαθιστώντας στο ρόλο του τον Ναύαρχο Αποστολάκη, δεν μπορεί, δεν γνωρίζει το πώς και προπάντων, δεν νομιμοποιείται να το κάνει.

Το ίδιο φυσικά ισχύει ακόμη περισσότερο και για τον ΑΝΥΕΘΑ. Ο οποιοσδήποτε τυπικός αντικαταστάτης (Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ, άλλοι Αρχηγοί ΓΕ) θα είναι προσωρινός, θα έχει σύντομη ημερομηνία λήξεως, περιορισμένες εξουσίες, μηδενικό ορίζοντα σχεδιάσεως και θα είναι ουσιαστικά αδύναμος να αντιμετωπίσει πραγματικά την οποιαδήποτε σοβαρή Στρατιωτική  κρίση.

Όχι λόγω της υπόστασής του ή των ικανοτήτων του, αλλά γιατί ο αντικαταστάτης δεν απολαμβάνει ποτέ των ίδιων εξουσιών, εμπιστοσύνης και σε τελική ανάλυση αυτοπεποίθησης με τον νόμιμο κάτοχο της θέσης.

Εξ άλλου αν ο ΥΕΘΑ ουσιαστικά αναλάβει αυτά τα καθήκοντα γεννάται το ερώτημα, ποιος θα εκτελέσει τα δικά του καθήκοντα. Το Σύνταγμα προβλέπει την ύπαρξη και ΥΕΘΑ και ΑΓΕΕΘΑ, και έτσι πρέπει να είναι.

Η συγκέντρωση και των δυο καθηκόντων και κυρίως εξουσιών έστω και άτυπα ή προσωρινά σε ένα πρόσωπο δεν πρέπει να είναι επιθυμητή αλλά ούτε καν ανεκτή από την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία.

 Η γεωπολιτική κατάσταση και η κατάσταση ασφαλείας στη περιοχή μας συνεχίζουν παρ όλη την απελευθέρωση των  δυο  Ελλήνων Στρατιωτικών Ομήρων να είναι άστατες, επισφαλείς και επικίνδυνες.

Οι ταχύτατα εξελισσόμενες κρίσεις μικρής έντασης και κλίμακας με τεράστια ψυχολογικά και πολιτικά αποτελέσματα για τη χώρα μας, εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αποτελούν τον πιθανότερο τρόπο εκδήλωσης εχθρικής ενέργειας στη περιοχή μας.

Δεν έχουμε κανένα περιθώριο σφάλματος σε μια τέτοια κρίση. Η εμπειρία από τη διαχείριση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι δεν είναι και δεν κρίνεται  θετική.

Τα συγχαρητήρια όλων μας αφορούσαν στους στρατιώτες, ναύτες και σμηνίτες και το κατώτερο προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ, που τα έδωσαν όλα στον υπερθετικό βαθμό και πέτυχαν να σώσουν συνανθρώπους και περιουσίες.

Τα εύσημα ΔΕΝ αφορούσαν στην διοίκηση, οργάνωση, σχεδίαση και ετοιμότητα εκτέλεσης αυτής της επιχείρησης εκτάκτου ανάγκης λόγω φυσικής καταστροφής που σίγουρα μπορούσε να σχεδιαστεί και εκτελεστεί πολύ καλύτερα.

Το τεράστιο κενό διοικήσεως που παρουσιάστηκε στα Ίμια το 1996 εξανάγκασε την πολιτική ηγεσία το 2010 να δώσει μόνιμα την πλήρη διοίκηση των ΕΔ στον ΑΓΕΕΘΑ.

Αυτό μας δίνει ένα πλεονέκτημα που στηρίζεται στην ενότητα της διοικήσεως και στην ευελιξία και ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, ένα πλεονέκτημα το οποίο δεν πρέπει να χαθεί εξαιτίας προσωπικών συναισθημάτων ή μικροπολιτικών συμφερόντων και ισορροπιών.

Σε θέματα εθνικής ακεραιότητας και εθνικής ασφάλειας, οι προσωπικές φιλοδοξίες πρέπει να υποχωρούν και να υποκλίνονται μπροστά στο εθνικό συμφέρον.

Πρέπει να διατηρήσουμε την αποτρεπτική και αμυντική μας ικανότητα, να διαφυλάξουμε την εθνική μας ακεραιότητα και να παραδώσουμε στα παιδιά μας, το Ελληνικό έδαφος με την ιστορία των 3000 ετών όπως το παραλάβαμε από τους ένδοξους προγόνους μας.

Απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό αποτελεί μια ισχυρή, αποφασιστική και καταξιωμένη διοίκηση των ΕΔ.

Υ.Γ Να μην ξεχνάμε όλοι μας …Μαχητής μπορεί και να γεννιέσαι ,αλλά Στρατηγός Γίνεσαι και δεν το αξίζουν Όλοι!