Κωνσταντινούπολη-Ανταπόκριση του Μανώλη Κωστίδη. Η Τουρκία διεκδικεί τη συμμετοχή της στα ευρωπαϊκά προγράμματα εξοπλισμού της Ε.Ε., καθώς οι τουρκικές αμυντικές βιομηχανίες έχουν ήδη αναπτυχθεί σε συγκεκριμένους τομείς και στην Aγκυρα πιστεύουν πως μπορούν να ενισχύσουν την ευρωπαϊκή άμυνα με τη μαζική παραγωγή πολλών οπλικών συστημάτων και να πάρουν μερίδιο από τον προϋπολογισμό της Ευρώπης.
Τα oπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα πυρομαχικά, τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης, είναι από τα προϊόντα όπου η τουρκική αμυντική βιομηχανία θεωρείται πως έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους, αλλά και της μεγάλης και γρήγορης παραγωγής.
Η τουρκική αμυντική βιομηχανία Baykar ήδη έχει πουλήσει τα οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar ΤΒ-2 σε πέντε χώρες-μέλη του NATO και σε τρεις χώρες-μέλη της Ε.Ε. – Ρουμανία, Πολωνία, Κροατία.
Σημαντική θεωρείται η ενίσχυση και της Ουκρανίας με τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει συνεργασία με την ιταλική Leonardo για τη συμπαραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπως έχει εξαγοράσει και την ιταλική αεροναυπηγική εταιρεία Piaggio.
H εταιρεία παραγωγής τυφεκίων και οπλικών συστημάτων ΜΚΕ με 12 εργοστάσια και 7.000 εργαζομένους παράγει τυφέκια, πυρομαχικά, νάρκες, ρουκέτες και πυραυλικά συστήματα και αλεξίσφαιρα, που ήδη εξάγονται σε χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.
Oι ιδιωτικές τουρκικές εταιρείες ΒΜC και Otokar παράγουν δεκάδες τύπους τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και μάχης. Η BMC παράγει το Kirpi, το Vuran και το Αmazon, όπως και φορτηγά στρατού πέντε και δέκα τόνων, αλλά και φορτηγά μεταφοράς αρμάτων μάχης.
Παράλληλα, παράγει και το αυτοκινούμενο οβιδοβόλο Firtina και αναπτύσσει το τουρκικής κατασκευής άρμα μάχης Altay. Η τουρκική εταιρεία Οtokar του ομίλου Koç θεωρείται πως είναι από τους διεκδικητές των ευρωπαϊκών προγραμμάτων με τα τεθωρακισμένα οχήματα Akrep, Cobra και Cobra 2. Σύμφωνα με τους αναλυτές της γειτονικής χώρας, οι τουρκικές εταιρείες έχουν δυνατότητα παραγωγής τουλάχιστον 6.000 τεθωρακισμένων οχημάτων το έτος.
Η πρόσφατη συνεργασία που ανακοίνωσε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είναι άλλο ένα δείγμα συνεργασίας που διεκδικεί η Αγκυρα. Η τουρκική εταιρεία αεροδιαστημικής ΤΑΙ θα συνεργαστεί με την Airbus για τη συμπαραγωγή και πώληση του τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής εκπαιδευτικού αεροσκάφους Ηurkus στην Ισπανία.
Οι ναυπηγικές δυνατότητες της Τουρκίας αυξάνονται στη σχεδίαση και ναυπήγηση κορβετών, φρεγατών και υποβρυχίων και ίσως θα μπορούσαν να αναπτυχθούν σχέσεις σύμπραξης με τις ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα, θεωρείται μεγάλο πλεονέκτημα πως υπάρχουν πολλά ιδιωτικά ναυπηγεία στις περιοχές Νικομήδειας και Γκιόλτζουκ, που ήδη ναυπηγούν πολλά αποβατικά πλοία, κορβέτες και πλοία γενικής υποστήριξης του τουρκικού ναυτικού, αλλά και άλλων χωρών της Αφρικής και της Ασίας, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει το ενδιαφέρον πολλών χωρών-μελών του ΝΑΤΟ.