Ο «James», όπως είναι το επιχειρησιακό προσωνύμιο του πιλότου για λόγους ασφαλείας, κατεβαίνει από το πίσω κάθισμα του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους Rafale της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, που μερικές στιγμές πριν «ακούμπησε» για πρώτη φορά σε ελληνικό έδαφος.
Για τον 42χρονο Γάλλο πιλότο μαχητικών, το να κατεβαίνει από μια ειδική πτήση με ένα γαλλικής κατασκευής Rafale, την ημέρα που αλλάζει «σελίδα» η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, είναι μια ακόμη ξεχωριστή στιγμή.
Εκπαιδευτής των εκπαιδευτών, «δάσκαλος» των… δασκάλων των χειριστών του μαχητικού της 4.5ης γενιάς που απέκτησε η Ελλάδα, ο χαμογελαστός Γάλλος πιλότος μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM» για την εμπειρία του από την εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων, οι οποίοι τους περασμένους μήνες πέρασαν από μια απαιτητική διαδικασία εκμάθησης, ενώ μετέφερε και τις εντυπώσεις του από τις ικανότητες τους.
«Οι Έλληνες πιλότοι είναι πολύ καλοί, πραγματικά πολύ καλοί χειριστές!», σχολίασε ο 42χρονος πιλότος, τον οποίο επέλεξε να εντάξει στις τάξεις της η γαλλική εταιρία Dassault Aviation ώστε να εργαστεί ως εκπαιδευτής των «instructors» κάθε πολεμικής αεροπορίας που θα επιλέξει τον συγκεκριμένο τύπο μαχητικού.
Ο άσος των αιθέρων, ο οποίος μεταπήδησε στη συγκεκριμένη -κρίσιμη για τις αεροπορίες που εντάσσουν το ψηφιακής τεχνολογίας μαχητικό στον στόλο τους- θέση, ύστερα από μια μακρά περίοδο στην υπηρεσία των γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων, εξήρε το επίπεδο της «αεροπορικής ευφυίας» των Ελλήνων χειριστών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «η συνεργασία μας στον τρόπο δουλειάς είναι Νατοϊκού επιπέδου, “καταλαβαίνουμε” ο ένας τον άλλον πολύ γρήγορα και δουλεύουμε για τη διαδικασία (σ.σ του βέλτιστου χειρισμού των μαχητικών)».
Επάγγελμα: ειδικός πιλότος εκπαίδευσης χειριστών
Ο «James», στο μπράτσο της στολής του, φέρει το ειδικό σήμα που έφεραν κι όλοι οι Έλληνες πιλότοι την ημέρα της άφιξης της πρώτης εξάδας των Dassault Rafale F3-R Standard, ένα aviation patch, όπως ονομάζονται τα σήματα του είδους, που απεικονίζει το σχέδιο ενός μαχητικού με τα εθνόσημα της Ελλάδας, το οποίο μάλιστα δηλώνει πως δεν… αποχωρίζεται, αφού αποτελεί κι ένα σήμα- σύμβολο της πολύμηνης συνεργασίας του με τους Έλληνες πιλότους.
«Το διάστημα για το οποίο συνήθως εκπαιδεύουμε έναν χειριστή είναι κάτι που εξαρτάται από το, τι θα απαιτηθεί. Εκπαιδεύουμε πιλότους που είναι ήδη έμπειροι, οπότε ο στόχος είναι να μάθουν το Rafale, συνεπώς το σύνηθες διάστημα είναι από τέσσερις έως και οκτώ μήνες.
Το διάστημα βέβαια είναι και κάτι που εξαρτάται και από το πώς ακριβώς θα χρησιμοποιούν (σ.σ. οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι) το μαχητικό Rafale», εξήγησε ο ειδικός πιλότος εκπαίδευσης, όταν ρωτήθηκε για τον χρόνο μέσα στον οποίο ένας χειριστής μπορεί να «κατακτήσει» τα μυστικά ενός τέτοιου μαχητικού.
«Στην πραγματικότητα υπάρχει ένας καθορισμός των πτήσεων με βάση συμβόλαιο, οπότε δεν τίθεται θέμα περισσότερων ή λιγότερων πτήσεων», σημείωσε, εξηγώντας πως στην περίπτωση των Ελλήνων πιλότων «η εκπαίδευση ήταν κάτι πολύ εύκολο» καθώς «ο τρόπος σκέψης και λειτουργίας (σ.σ «mindset») και ο τρόπος δουλειάς των Ελλήνων ήταν πολύ κοντά στον γαλλικό, οπότε η εκπαίδευση ήταν πολύ εύκολη»
Ο Γάλλος χειριστής, ο οποίος έχει γράψει «4000 ώρες πτήσης μόνο σε μαχητικά αεροσκάφη», εξήγησε ακόμη πως η εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων έγινε κυρίως «πάνω στη βάση χρήσης του μαχητικού», με σημείο εκκίνησης ακόμη και τα πιο βασικά, όπως το πώς ενεργοποιείται το αεροσκάφος, πώς το χρησιμοποιεί ένας πιλότος και, κυρίως, πώς το χρησιμοποιεί με ασφάλεια.
«Η δουλειά μας είναι να δείξουμε πώς το χρησιμοποιούμε, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, σε όλο το φάσμα του Rafale αλλά με ασφάλεια», σημείωσε με έμφαση ο «James” που τόνισε πως από εδώ και πέρα οι Έλληνες πιλότοι είναι έτοιμοι να εκπαιδεύσουν τους συναδέλφους τους πάνω στις υπερσύγχρονες «Ριπές».
Μια «first shot – first kill» φιλοσοφία με «σύντηξη δεδομένων» στην πτήση
Με την άφιξη των Ελλήνων πιλότων στην εκπαίδευση των οποίων συμμετείχε ο Γάλλος πιλότος το σημαντικότερο που, όπως εκτιμά, θα φέρει το αεροσκάφος στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι το πώς η σχεδίαση του, ειδικότερα η υψηλής τεχνολογίας διαχείριση των δεδομένων ‘ελαφραίνει’ το φορτίο των Ελλήνων χειριστών, το «…σημαντικότερο πλέον χαρακτηριστικό ενός μαχητικού».
«Το μεγαλύτερο ‘ατού’ του Rafale ως μαχητικού κατά την άποψή μου, είναι το ότι έχει δυνατότητα “σύντηξης των πληροφοριών” ΄ήτοι sensor fusion, που λαμβάνει ο πιλότος. Αυτό σημαίνει πως έχουμε πολλούς αισθητήρες, αισθητήρες ιδιαίτερα υψηλής τεχνολογίας που συλλέγουν πολλές πληροφορίες και μπορούμε να τις απεικονίσουμε στον πιλότο.
Αυτό είναι το καλύτερο, το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του Rafale. Όλα τα πιο προηγμένα μαχητικά πλέον εργάζονται στο να παρέχουν αυτό στους πιλότους, την σύντηξη αυτή των πληροφοριών που συλλέγουν. Πρόκειται για δεδομένα από πολλούς αισθητήρες, δεδομένα που βρίσκουμε τους βέλτιστους τρόπους να τα δείξουμε στους πιλότους… με αποδοτικό τρόπο.
Και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά (σ.σ με τα άλλα μαχητικά), αυτό είναι που δίνει την τεχνολογική ‘απόσταση’…», εξηγεί ο ειδικός πιλότος της Dassault Aviation.
Όσο για την πλέον σημαντική προσθήκη που θα έχουν στις δυνατότητες του οπλοστασίου τους οι Έλληνες πιλότοι και, κατ’επέκταση, οι Έλληνες επιτελείς, ο 42χρονος εκπαιδευτής απαντά πως αυτή είναι ένας first shot, first kill τύπος όπλου καθώς «ειδικά τώρα που υπάρχει ο πύραυλος αέρος- αέρος μακρού πλήγματος, ο Meteor το συγκεκριμένο είναι πολύ ισχυρό μαχητικό…»
Ερωτηθείς τέλος ο “James” για το συνέβη και πήρε τη συγκεκριμένη θέση και το πώς ανταποκρίθηκε όταν του ζητήθηκε να γίνει ειδικός χειριστής-εκπαιδευτής στο μαχητικό, με το οποίο πετά εδώ και 12 χρόνια και έτσι να ‘περνούν’ από τα χέρια του πιλότοι της Ινδίας, του Κατάρ και τελευταία της Ελλάδας, ο Γάλλος πιλότος δεν δίστασε να διηγηθεί πως η θετική του απάντηση στην πρόταση να γίνει εκπαιδευτής ήταν άμεση, αφού έτσι μπορεί να δραστηριοποιείται σε ένα από τα πλέον συναρπαστικά επαγγέλματα και να κάνει μια «…διαφορετική, σίγουρα πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά…!»
Σωτήρης Κυριακίδης