Ενα ακόμη πρόγραμμα που φιλοδοξεί να φέρει την Ελλάδα πιο κοντά στην παραγωγή εγχώριων δυνατοτήτων μη επανδρωμένων συστημάτων προκηρύχθηκε χθες από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), με σκοπό οι εγχώριες δυνατότητες να αρχίσουν σύντομα να αναπτύσσονται.
Συγκεκριμένα, το ΕΛΚΑΚ ζητεί την ανάπτυξη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους (UAV) μεταφοράς φορτίου για αξιοποίηση σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών διττής χρήσης, στρατιωτικού, εμπορικού ή ανθρωπιστικού ρόλου.
Σύμφωνα με την περιγραφή του ΕΛΚΑΚ, το συγκεκριμένο σύστημα «θα διασφαλίζει ταχεία και ακριβή παράδοση εφοδίων, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές, όπου η χρήση συμβατικών μέσων δεν είναι εφικτή ή αποδοτική.
Η χρήση του θα μειώνει την έκθεση προσωπικού σε κινδύνους, θα βελτιώνει την ευελιξία στρατιωτικών επιχειρήσεων και θα ενισχύει την επιχειρησιακή απόδοση μέσω διασύνδεσης με άλλα αυτόνομα συστήματα».
Η προκήρυξη αφορά την προμήθεια τεσσάρων τέτοιων συστημάτων και κόστος 24 εκατ. ευρώ, και τα UAV αυτά θα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εφοδίων κυρίως σε ορεινές περιοχές και βραχονησίδες.
Η προκήρυξη του ΕΛΚΑΚ για UAV, λίγο μετά από εκείνη που δημοσιοποιήθηκε για μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USV), είναι ενδεικτική της κατεύθυνσης που θέλει να ακολουθήσει ο νέος αυτός θεσμός για την υποστήριξη της εγχώριας καινοτομίας.
Το UAV θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου άνω των 100 κιλών, με ελάχιστη επιχειρησιακή οροφή πτήσης τα 3.000 πόδια και επιθυμητή τα 12.000 πόδια πάνω από το επίπεδο της θάλασσας.
Το νέο UAV θα πρέπει να μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες, σε ανέμους έντασης άνω των 20 κόμβων.
Πέρα από το σύστημα πλοήγησης και τη δυνατότητα αποφυγής εμποδίων, το αεροσκάφος θα πρέπει να είναι ανθεκτικό σε παρεμβολές (jamming) και κυβερνοεπιθέσεις.
Στο σύστημα περιλαμβάνονται βέβαια και οι σταθμοί ελέγχου των UAV, όπως και τα μέτρα διασφάλισης που θα επιτρέπουν την αποτελεσματική λειτουργία του αεροσκάφους σε περιοχές χωρίς ή με παραποιημένο σήμα (spoofing) GPS.