Εννέα ανθρώπινα “λάθη και παραλείψεις” ήταν οι αιτίες που παρέσυραν στο θάνατο, στις 11 Σεπτεμβρίου του 2004, στην περιοχή της Σιθωνίας Χαλκιδικής, τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής, την 11μελή συνοδεία του και το 5μελές πλήρωμα του μοιραίου ελικοπτέρου Σινούκ (CH-47D) Αποφάσιε το ΣΤΕ και επιδικάζει αποζημίωση περί τα 7 εκ.ευρώ !
Αυτό αποφάσισαν οι σύμβουλοι Επικρατείας, σύμφωνα με αποκλειστικότητα του Kontranews.gr , ανατρέποντας πλήρως την αρνητική απόφαση Εφετείου Αθηνών για τους 30 και πλέον συγγενείς των θυμάτων της μοιραίας εκείνης πτήσης, κρίνοντας πως πρέπει να τους επιδικαστούν αποζημιώσεις περίπου επτά 7εκατ. ευρώ.
Τους συγγενείς των θυμάτων τους εκπροσώπησαν στο ΣτΕ τότε , ο σημερινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος , ο καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών Χαράλαμπος Χρυσανθάκης και ο δικηγόρος Πειραιά Ηλίας Παυλάκης, και το Δημόσιο η Ευσταθία Τσαούση.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας, «ανασύροντας» τις μνήμες μέσα από τις σελίδες των 13 αποφάσεων που εξέδωσαν, σημειώνουν ότι το διασκευασμένο VIP ελικόπτερο σηκώθηκε από το στρατόπεδο Σακέτα στον Καρέα Αττικής και είχε προορισμό τις Καρυές του Αγίου Όρους. Ωστόσο, 15 ναυτικά μίλια πριν προσγειωθεί χάθηκαν τα ίχνη του από το ραντάρ της Λήμνου.
Το ελικόπτερο είχε συντριβεί στη θαλάσσια περιοχή του Σιγγιτικού Κόλπου της Σιθωνίας και όλοι οι επιβαίνοντες απεβίωσαν ακαριαία. Η μοιραία αυτή πτήση αποσκοπούσε στο να προσκυνήσει ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος ο Z’ και η συνοδεία του στο Άγιον Όρος.
Το μοιραίο Σινούκ μαζί με άλλα έξι ελικόπτερα της εταιρείας Boeing παραδόθηκαν στον Ελληνικό Στρατό στην εκπνοή του 2001…δηλαδή τεσσάρων μόλις ετών !!
Οι περίπου 30 συγγενείς των ανθρώπων που χάθηκαν κατά την πτώση του, στράφηκαν κατά του Ελληνικού Δημοσίου και ζητούσαν αποζημίωση για την ψυχική οδύνη που υπέστησαν από τον θάνατο των συγγενικών τους προσώπων, λόγω παράνομων ενεργειών ή παραλείψεων των οργάνων του Δημοσίου κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Μεταξύ των 30 ατόμων,
οι 11 είναι συγγενείς του μακαριστού Πατριάρχη Αλεξανδρείας και οι τρεις η οικογένεια του δικηγόρου Γεωργίου Μαύρου.
Αρχικά δικαιώθηκαν από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, το οποίο αναγνώρισε ευθύνη του Δημοσίου και επιδικάστηκαν αποζημιώσεις, χαμηλότερες πάντως από τα ποσά που διεκδικούσαν. Οι αποζημιώσεις επιδικάστηκαν επειδή υπέστησαν υπέρμετρη ζημιά λόγω του ψυχικού πόνου που δέχθηκαν από τον αιφνίδιο θάνατο των συγγενών τους.
Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, όμως, είχε την ακριβώς αντίθετη άποψη και αποφάνθηκε ότι οι συγγενείς των θυμάτων του Σινούκ δεν δικαιούνται αποζημίωση. Οι εφέτες αναγνώρισαν ότι υπήρξαν μεν τυπικές παραβάσεις πλημμεληματικού χαρακτήρα κατά τη διάρκεια της μοιραίας πτήσης, αλλά δεν εντόπισαν παράνομες πράξεις ή παραλείψεις του πληρώματος του
ελικοπτέρου, οι οποίες να έχουν άμεση συνάφεια μεταξύ των ενεργειών τους και της συντριβής του.
Το Εφετείο δικαιολόγησε ξεχωριστά (αυτοτελώς) καθεμία από τις ενέργειες του πληρώματος που τους αποδίδει το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων και πιθανολογεί ότι αυτές συνέβαλαν στην πτώση του.
Η υπόθεση οδηγήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι σύμβουλοι Επικρατείας, 11 χρόνια μετά την τραγική πτώση, με 13 αποφάσεις τους (ακολουθούν και άλλες) ανέτρεψαν συλλήβδην
τις αρνητικές εφετειακές αποφάσεις.
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Δημήτριο Εμμανουηλίδη, έκρινε ότι οι εφετειακές αποφάσεις «δεν είναι ορθές» και η κρίση του «δεν είναι νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη».
Και αυτό γιατί το Εφετείο «δεν εξέφρασε κρίση» κατά πόσο οι πλημμέλειες που αποδίδονται στο πλήρωμα «σωρευτικά εκτιμώμενες, ως αποτελούσες ένα ενιαίο σύνολο, ήταν ικανές και πρόσφορες, αντικειμενικά εξεταζόμενες, να επιφέρουν το ζημιογόνο αποτέλεσμα, το οποίο άλλωστε, πράγματι επέφεραν». Απλά, «περιορίστηκε σε αυτοτελή κρίση μιας εκάστης εξ αυτών των πλημμελειών, δηλαδή τις εξέτασε μεμονωμένα».
Έτσι, οι εφετειακές αποφάσεις αναιρέθηκαν και παραπέμφθηκαν στο Εφετείο για νέα κρίση.
Τα εννέα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του Σινούκ σύμφωνα με το σκεπτικό του ΣτΕ …(Τα σχόλια είναι δικά μας )
1) Ο κυβερνήτης είχε χαρακτηριστεί ως οριακά έμπειρος χειριστής των Σινούκ CH-47D. …(Ένας χειριστής της Α.Σ κρίνεται αν είναι έμπειρος ή όχι και όχι ..Οριακά έμπειρος)
2) Του συγκυβερνήτη δεν ίσχυε το δελτίο ετήσιας υγειονομικής εξέτασης ιπταμένου. ( Δηλαδή το ΣΙΝΟΥΚ έπεσε επειδή ο Συγκυβερνήτης που ήταν και ο διοικητής της Μοίρας δεν είχε ανανεώσει το δελτίο υγειονομικής Εξέτασης ;)
3) Ο συγκυβερνήτης δεν είχε χαρακτηριστεί ως έμπειρος χειριστής των Σινούκ (δεν είχε τις απαιτούμενες ώρες πτήσης).
4) Ο συγκυβερνήτης δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας. (Το να είχε λύσει για να βοηθήσει κάποιον που του συνέβη απρόοπτο κάτι κατά την διάρκεια της Πτήσης μετράει ; ή όχι !)
5) Τρίτο άτομο (πιθανά ο Πατριάρχης) καθόταν στο κάθισμα, το οποίο προορίζεται για τον «επικεφαλής στρατευμάτων» που βρίσκεται στο θάλαμο διακυβέρνησης (μεταξύ και πίσω από τα καθίσματα των χειριστών) και η μετακίνησή του ανάγκασε μέλος του πληρώματος να τον βοηθήσει, κάτι που πιθανά είχε ως συνέπεια να πέσει στην κονσόλα του πιλοτηρίου.
Τώρα δεν ξέρουν που κάθονται οι Υπουργοί στα διασκευασμένα ελικόπτερα ΣΙΝΟΥΚ που είναι για VIP…Ή απλά μας δουλεύουν ;
6) Ο διακόπτης Flight Control HYD του πίνακα ελέγχου δεν ήταν στην προβλεπόμενη θέση (both), με συνέπεια την απώλεια πιέσεως και τη διαρροή υγρών πάνω στους επιβαίνοντες, κάτι που προκάλεσε άγχος στο πλήρωμα και πανικό στους επιβάτες.
(Πρώτον τα συστήματα τω Υδραυλικών συστημάτων είναι διπλά και αν κάποιο δεν λειτουργεί ανάβει το φως στην κονσόλα …Για τον πανικό του Πληρώματος δεν το συζητάμε γιατί οι Χειριστές των ΣΙΝΟΥΚ είναι ότι καλύτερο έχουμε και μόνο απο πανικό δεν πάσχουν )
7) Υπήρχε υπερφόρτιση των καρτών Α11 των δύο υπολογιστών των συστημάτων ελέγχου πτήσεως (AFCS), η οποία προκάλεσε απότομη εκτροπή σε έναν ή περισσότερους άξονες πτήσης.
Το (AFCS) ελέγχθηκε στην Αμερική και δεν παρουσίασε κάτι για υπερφόρτωση …Αλλά και υπερφόρτωση να είχε δεν θα έριχνε το Ελικόπτερο )
8) Είχε αυξηθεί ο φόρτος εργασίας των χειριστών. ..Πάντα οι Χειριστές εργάζονται με αυξημένο φόρτο εργασίας ...Για ρωτήστε να πληρώματα που καθημερινά μεταφέρουν ασθενείς από τα νησιά στην Αθήνα!
9) Υπήρχε γενικότερη επιβάρυνση στους στρατιωτικούς την περίοδο του ατυχήματος και λόγω της φύσης της συγκεκριμένης αποστολής. (Τι επιβάρυνση που θα πήγαιναν στις Καρυές του Αγίου Όρους μέρα μεσημέρι ;)
Τα σχόλια είναι δικά μας αλλά τα Συμπεράσματα είναι μόνο δικά σας …Τα επτά εκατομμύρια ευρώ που θα πληρώσει το δημόσιο είναι ολονών μας και στα Στρατιωτικά Ελικόπτερα μπαίνει με δική συ ευθύνη …αλλιώς παίρνεις το λεωφορείο και πας !
Η Αμοιβή των δικηγόρων πόσο να είναι άραγε από την αποζημίωση που θα πληρώσει το Δημόσιο δηλαδή όλοι μας ..Κάτι μάθαμε για καλό ποσοστό ,αλλά δεν γνωρίζουμε αν αληθεύει το ποσοστό !