Η Ρωσία, με έγγραφα που κατέθεσε στο τριετές συνέδριο του ICAO στο Μόντρεαλ, χαρακτήρισε τις κυρώσεις «παράνομα καταναγκαστικά μέτρα» και κάλεσε τον Οργανισμό του ΟΗΕ να μεριμνήσει για την άρση τους, κυρίως σε ό,τι αφορά την προμήθεια ανταλλακτικών.
Από το 2022, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες έχουν χάσει την πρόσβαση στις δυτικές αγορές, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να προμηθεύονται ανταλλακτικά Boeing και Airbus μέσω «γκρίζων διαύλων». Ο στόλος των περίπου 700 αεροσκαφών της Ρωσίας, σύμφωνα με πηγές του Reuters, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα γήρανσης και συντήρησης.
Η Μόσχα επιχειρεί ταυτόχρονα να κερδίσει έδρα στο διοικητικό συμβούλιο του ICAO, μετά την αποτυχία της το 2022 λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Ωστόσο, ήδη χώρες όπως ο Καναδάς έχουν δηλώσει ανοιχτά ότι δεν πρόκειται να στηρίξουν την υποψηφιότητά της.
Η έλλειψη ανταλλακτικών έχει οδηγήσει σε σοβαρά περιστατικά. Τον Ιούλιο, ένα Antonov An-24 σοβιετικής εποχής συνετρίβη στην Άπω Ανατολή, με αποτέλεσμα τον θάνατο 48 ανθρώπων. Παράλληλα, η Aeroflot αναγκάστηκε πρόσφατα να καθηλώσει δεκάδες πτήσεις λόγω κυβερνοεπίθεσης, γεγονός που ανέδειξε περαιτέρω την εύθραυστη κατάσταση του ρωσικού αεροπορικού κλάδου.
Η Ρωσία υποστηρίζει ότι η απαγόρευση εισαγωγών, η απώλεια πρόσβασης σε συντήρηση και ασφάλιση, καθώς και το κλείσιμο του εναέριου χώρου 37 χωρών για τις πτήσεις της, συνιστούν παραβίαση του «ανθρώπινου δικαιώματος στην ελεύθερη μετακίνηση».
Παρά τις πιέσεις της Μόσχας, η διεθνής κοινότητα δείχνει αποφασισμένη να διατηρήσει τις κυρώσεις, με το Κρεμλίνο να βρίσκεται αντιμέτωπο με τον κίνδυνο ενός καθηλωμένου αεροπορικού στόλου.

















