Η αύξηση της στρατιωτικής θητείας ως κριτήριο ισονομίας
και δημοκρατίας.
Γράφει ο Στρατηγός Κωσταράκος *
Κατ αρχήν συγχαρητήρια στην Κυβέρνηση για την απόφαση αύξησης της στρατιωτικής θητείας. Φαίνεται ότι επιτέλους μετά από πολύ καιρό η αναγκαιότητα επικράτησε της σκοπιμότητας. Όλες οι στρατιωτικές ηγεσίες αλλά και πολλά μέλη των πολιτικών ηγεσιών, ήδη από το 2013 τονίζουν σε όλους τους αποδέκτες και σε όλους τους τόνους την αναγκαιότητα αυτής της τρίμηνης αύξησης. Τελικά υλοποιήθηκε και αξίζουν όλα τα εύσημα σε αυτούς που το απαιτούσαν όπως και σε αυτούς που το ενέκριναν.
Ας γίνουμε όμως ξεκάθαροι. Παρακάτω παρατίθενται τέσσερα σημεία για να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτή η κυβερνητική πρωτοβουλία.
1. Η αύξηση της θητείας πρέπει να αποσκοπεί αποκλειστικά στην ενίσχυση της επάνδρωσης των Μονάδων πρώτης γραμμής του Στρατού Ξηράς (ΣΞ) μέχρις ότου αυτή να φτάσει στο ισχύον αξιόμαχο ποσοστό της πολεμικής τους συνθέσεως.
Όλοι οι λοιποί Κλάδοι παρόλο που αδιαμφισβήτητα έχουν κάποιες ανάγκες, έχουν προ πολλού προσανατολισθεί σε πλήρως επαγγελματική σύνθεση. Ήταν πολιτική κατεύθυνση που τους δόθηκε από τον τότε ΥΕΘΑ που αποφάσισε την 9μηνη θητεία, όταν την εξήγγειλε. Και βέβαια ήταν ορθή αυτή η απόφαση. Εκτοτε ατόνησε για «γνωστούς» λόγους. Ελπίζω ότι η ανάγκη διευκολύνσεων και προσωπικών εξυπηρετήσεων δεν θα υπερισχύσει των αναγκών των ΕΔ. Δεν πρέπει.
2. Όλοι οι σωματικά ικανοί στρατιώτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας (ευρύτερα γνωστοί ως Ι1 και Ι2) πρέπει να υπηρετούν σε μάχιμες μονάδες α’ γραμμής. Οι διάφορες δευτερεύουσες υπηρεσίες και οι υπηρεσίες γραφείου μπορούν να καλυφθούν από στρατεύσιμους χαμηλότερων σωματικών κατηγοριών ή στρατεύσιμους με κοινωνικά προβλήματα.
3. Παραμεθόριες Μονάδες είναι (για τις ΕΔ) μόνο οι Μονάδες ανατολικά του Νέστου ποταμού (Ξάνθη και ανατολικότερα μέχρι τα σύνορα) και οι Μονάδες των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου από Σαμοθράκη μέχρι Καστελόριζο απέναντι στην Τουρκία.
Τα λοιπά σύνορα της Ελλάδος απέναντι στην Ιταλία, στην Αλβανία, στα Σκόπια και στη Βουλγαρία, την στιγμή αυτή ούτε απειλούνται ούτε αμφισβητούνται, ούτε έχουν ανάγκη στρατιωτικών τμημάτων για την άμυνα τους. Αν απαιτηθεί, οι Δυνάμεις Αμέσου Επεμβάσεως των ΕΔ μπορούν να λύσουν οποιοδήποτε αμυντικό πρόβλημα. Αν υπάρξει ανάγκη φύλαξης και επιβολής του νόμου υπάρχουν οι Συνοριοφύλακες της ΕΛΑΣ που η ονομασία τους δηλώνει ξεκάθαρα τα καθήκοντα τους και πού πρέπει να τα εκτελούν.
4. Το νομοσχέδιο για την αύξηση της θητείας πρέπει να εξασφαλίζει την ξεκάθαρη λύση των δώδεκα μηνών για όλους τους στρατεύσιμους... Διαφορετικά τα Επιτελεία θα δώσουν μάταιους αγώνες με τους κάθε φύσεως «μεταπράτες» για να πείσουν ότι η απειλή είναι στη Θράκη και το Αιγαίο και όχι στου Παπάγου, στη Θεσσαλονίκη, στις Σέρρες ή στη Καστοριά, δυστυχώς συχνά με αμφίβολα αποτελέσματα.
Συνεπώς, προκειμένου να ωφεληθούν πραγματικά οι Ένοπλες Δυνάμεις από την εξαίρετη κυβερνητική απόφαση, μία δοκιμασμένη πρόταση για την επάνδρωση θα μπορούσε να είναι:
1. Όλοι οι κληρωτοί να υπηρετήσουν θητεία 12 μηνών πλην των πραγματικών «προστατών» οικογενείας που θα υπηρετήσουν όπως ο νόμος ορίζει. Καμία άλλη διάκριση.
2. Όλοι οι Στρατεύσιμοι Ι1 και Ι2 θα υπηρετούν σε συγκεκριμένες μάχιμες μονάδες. Όχι γραφεία και υπηρεσίες.
3. Η δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού(ΠΝ) και της Πολεμικής Αεροπορίας(ΠΑ) σε στρατεύσιμους θα περιορισθεί σε μερικές εκατοντάδες άνδρες για την επόμενη διετία μέχρις ότου να καταργηθούν πλήρως, όπως η αρχική σχεδίαση. Το ΠΝ και η ΠΑ δεν έχουν επιστρατευτικές ανάγκες, αξίζουν και πρέπει να είναι απόλυτα επαγγελματικές.
4. ΟΛΟΙ οι ικανοί στρατεύσιμοι του ΣΞ τοποθετούνται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για εννέα (9) μήνες σε παραμεθόριες φρουρές του Δ΄ΣΣ στον Έβρο και της ΑΣΔΕΝ στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Μετά από το «κλειστό» εννιάμηνο για τους υπόλοιπους τρείς μήνες, οι στρατεύσιμοι τοποθετούνται σε μονάδες εσωτερικού (Αθηνών, Θεσσαλονίκης κλπ) με βάση το υπάρχον σύστημα μορίων.
5. Εξαιρούνται από το μέτρο όσοι επιλεγούν για την Προεδρική Φρουρά, και για τις Ειδικές Δυνάμεις (Καταδρομείς-Βατραχάνθρωποι-Αλεξιπτωτιστές-Αερομεταφερόμενο Πεζικό – Πεζοναύτες).
Η δυσκολία των Μονάδων αυτών δικαιολογεί την εξαίρεση τους. Εξαιρούνται επίσης όσοι στρατεύσιμοι έχουν κοινωνικά-οικογενειακά προβλήματα, μετά από τη σύμφωνη απόφαση των αρμοδίων Επιτροπών Κοινωνικών Αιτημάτων των ΕΔ.
Είναι σίγουρο ότι πολλοί θα ισχυριστούν ότι αυτά τα ξεκάθαρα οριζόντια μέτρα απόλυτης εφαρμογής δεν μπορούν να υλοποιηθούν στην Ελλάδα. Υλοποιήθηκαν όμως ακριβώς όπως περιγράφονται στη διετία 1999-2001, χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση (για απολύτως κανένα) επί δυο συνεχή έτη.
Δυστυχώς το 2001, η τότε Κυβέρνηση αποφάσισε για εκλογικούς λόγους μετά από απαίτηση κομματικών «παραγόντων», να διακόψει αυτό το εγχείρημα πλήρους κατάργησης του «ρουσφετιού», που η ίδια είχε διατάξει. Γι αυτό το λόγο αποστράτευε αναπάντεχα τον τότε Α/ΓΕΣ, και επανέφερε πλήρως τις πάσης φύσεως «διευκολύνσεις» προς όσους είχαν «προσβάσεις». Το κομματικό κράτος είχε νικήσει.
Αυτή την Ελλάδα πρέπει να την αλλάξουμε. Μας αξίζει κάτι καλύτερο. Ο Πρωθυπουργός έδωσε το παράδειγμα στέλνοντας το γιό του στον Εβρο.Οι νέοι μας είναι, και πρέπει να είναι, ίσοι απέναντι στο νόμο και στις υποχρεώσεις που αυτός επιβάλλει.
Είναι ένα από τα πρώτα πραγματικά μαθήματα ζωής που θα πάρουν στην ενήλικη ζωή τους και πρέπει να καταλάβουν ότι όταν θέλει η Ελλάδα μπορεί να είναι δίκαιη και αμερόληπτη απέναντι στα παιδιά της. Η Ελλάδα έχει μια πραγματική δημοκρατία. Η ισονομία αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο της δημοκρατίας. Μία τέτοια απόφαση ίσως να είναι «επίπονο» να εφαρμοσθεί αλλά προάγει την ισονομία, τη Δημοκρατία και τιμά την Ελλάδα. Την Ελλάδα που μας αξίζει.
* Ο Στρατηγός Μιχαήλ Δημητρίου Κωσταράκος είναι
Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ &
π. Πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ