Στα τέλη Νοεμβρίου η Κίνα έβαλε πραγματικά σε αμηχανία τους γείτονες και τους αντιπάλους της με την επιτυχημένη πτήση του αόρατου drone της δικής της κατασκευής.
Η δεκάλεπτη πτήση του πρώτου μη επανδρωμένου αόρατου αεροσκάφους της Κίνας, που κατασκευάστηκε με τη χρήση της τεχνολογίας stealth, πραγματοποιήθηκε στις 21 Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους. Γενικά, όμως, σύμφωνα με ορισμένους εμπειρογνώμονες, η Κίνα κατέχει ήδη τη δεύτερη θέση στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ ως προς τον αριθμό των μη επανδρωμένων ιπτάμενων συσκευών (UAVs) στρατιωτικού προορισμού.
Η πραγματική εκτίμηση ακριβώς του κινεζικού στόλου των μη επανδρωμένων αεροσκαφών είναι πολύ δύσκολη λόγω των ελάχιστων πληροφοριών για το αμυντικό δυναμικό της Κίνας. Ωστόσο, είναι πολύ καλά γνωστό ότι ως προς τις διαστάσεις χρήσης των UAVs προηγούνται οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, ενώ ως προς το τεχνολογικό επίπεδο σ’αυτόν τον τομέα ακολουθούν αυτά τα κράτη με μικρή διαφορά οι χώρες της ΕΕ. Οι ειδικοί προβλέπουν τη μείωση μέσα στα πλησιέτρα χρόνια ως 40 % των επανδρωμένων αεροπλάνων και ελικοπτέρων στις Δυνάμεις της Πολεμικής Αεροπορίας των μεγαλύτερων χωρών του κόσμου.
Παρόλα αυτά, στην κοινότητα των εμπειρογνωμόνων δεν υπάρχει καμιά ενιαία θεώρηση σχετικά με την προοπτική ανάπτυξης των drones. Ο Ρώσος στρατιωτικός αναλυτής Βλαντίρ Σερμπακόφ, π.χ., πιστεύει ότι τουλάχιστον μέσα στα πλησιέστερα 5 χρόνια στις Δυνάμεις της Πολεμικής Αεροπορίας των κορυφαίων χωρών του κόσμου, η αναλογία του αριθμού των UAVs και των επανδρωμένων αεροσκαφών δεν θα αλλάξει δραματικά.
– Προς το παρόν, το επανδρωμένο αεροσκάφος στις περισσότερες περιπτώσεις χρήσης του από την Αεροπορία παραμένει πιο αποδοτικό από το μη επανδρωμένο, ενώ από μακροπρόθεσμη άποψη, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας κατασκευής τόσο των ίδιων των drones, όσο και των συστημάτων που χρησιμοποιούνται σ’αυτά, μπορούμε να περιμένουμε ότι θα εκτοπίζουν σιγά-σιγά τα επανδρωμένα αεροσκάφη.
Στο μέλλον, σύμφωνα με τον Σερμπακόφ, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορεί να κερδίσουν την υπεροχή τους γιατί θα γίνουν πολύ φθηνότερα από τα επανδρωμένα αεροσκάφη σε ό,τι αφορά τόσο την κατασκευή της, όσο και την χρήση τους, ιδιαίτερα χάρη στο κύριο πλεονέκτημά τους – την ικανότητα να μην διακινδυνεύουν τις ζωές των πιλότων.
Ωστόσο, τα μη επανδρωμένα συστήματα έχουν και μια σειρά από σημαντικές ελλείψεις τεχνικού και νομικού χαρακτήρα. Ο έλεγχος του μη επανδρωμένου τηλεχειριζόμενου αεροσκάφους μπορεί να υποκλαπεί ή να χαλαρωθεί από τον αντίπαλο με η βοήθεια απλών προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κάτι τέτοιο είχε ήδη συμβεί με τα αμερικανικά UAVs στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Το drone, που χειρίζεται και ελέγχεται από την τεχνητή νοημοσύνη, δεν είναι πάντα σε θέση να εκτιμήσει αντικειμενικά την κατάσταση και μπορεί να πάρει λανθασμένη απόφαση επίθεσης. Αποτέλεσμα τέτοιων αποφάσεων στάθηκαν εκατοντάδες θύματα ανάμεσα στους αμάχους στο Ιράκ, το Αφγανιστάν και το Πακιστάν.
Απ’ ότι φαίνεται, μάλλον αυτή την πτυχή της χρήσης των UAVs εννοούσε ο Πρόεδρος Πούτιν, όταν δήλωσε αυτές τις μέρες κατά τη συνεδρίαση για τα ζητήματα της ανάπτυξης Πολεμικής Αεροπορίας της Ρωσίας, ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη δεν είναι ηλεκτρονικά παιχνίδια, αλλά πολύ σοβαρά στρατιωτικά συστήματα. Η Ρωσία σκοπεύει να αναπτύσσει διάφορα προγράμματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών, αλλά η πρακτική χρήσης των UAVs από τους στρατιωτικούς και της ειδικές υπηρεσίες της Ρωσίας θα διαφέρει από εκείνη που χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ και άλλες χώρες.