Πριν ξεκινήσω, κι επειδή καθ’ οδόν προς τη Βουλή μου τέθηκε το ερώτημα, θα ήθελα να μου επιτρέψετε να εξηγήσω στο Σώμα τον «εκπρόθεσμο», κατά την κοινοβουλευτική διαδικασία, χαρακτήρα της τροποποίησης που συζητάμε σήμερα για τα Υ/Β.
Είναι αυτονόητο, ότι κάθε άλλο παρά «εκπρόθεσμος» είναι στην ουσία.
Είναι θα έλεγα αυτονόητος ο πολύ επείγον χαρακτήρας αυτής της τροπολογίας και κατατέθηκε μόλις ολοκληρώθηκαν οι λεπτές και δύσκολες συζητήσεις για να καταλήξουμε εδώ.
Απ’ τη στιγμή εκείνη, δεν μπορούσαμε να περιμένουμε αγαπητοί συνάδελφοι ούτε ένα δευτερόλεπτο, λόγω και των διακοπών του Πάσχα. Θυμίζω τη χρονολογική σειρά της όλης επιχείρησης για τη διάσωση των υποβρυχίων: Στις 13/2 είχα δεσμευτεί στη Βουλή ότι θα προχωρήσουμε με γρήγορους ρυθμούς. 20 Μαρτίου έγινε η συνάντηση των Επιτροπών Εξωτερικών και Άμυνας και Εξοπλισμών στο Πεντάγωνο και μέσα σε 20 μόλις μέρες φτάσαμε σήμερα εδώ, συνεπείς σε αυτό που είχαμε δεσμευτεί, και που τότε όλες οι πτέρυγες του Κοινοβουλίου μας είχαν ενθαρρύνει και μας είχαν στηρίξει να νομιμοποιήσουμε με την ψήφο του Ελληνικού Κοινοβουλίου και θεσμικά. Μια εξέλιξη που έχει καθαρά εθνικό χαρακτήρα στο πεδίο της εθνικής άμυνας και ασφάλειας.
Κλείνουμε σήμερα, με την κατάθεση της τροπολογίας που καλείστε να ψηφίσετε, την πρώτη –και επιτρέψτε μου να πω την πιο σημαντική- φάση της «επιχείρησης διάσωσης» των Υ/Β που βρίσκονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπό ομηρία, για λόγους που όλοι γνωρίζουμε και δεν είναι βέβαια η στιγμή για να επανέλθουμε σε αυτά που σας είναι ήδη γνωστά.
Είχαμε εξάλλου την ευκαιρία να συζητήσουμε το ζήτημα αυτό πιο διεξοδικά, εδώ στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση στην επίκαιρη ερώτηση του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Τσίπρα, αλλά και δύο φορές στη συνέχεια, στα πλαίσια των εργασιών των Επιτροπών Άμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής, που είχαν ως αποκλειστικό αντικείμενο τα Υ/Β.
Και έχουν βέβαια κατατεθεί και έχουν περιέλθει στην κατοχή σας όλα τα σχετικά κείμενα.
Ό,τι λοιπόν είπαμε και προτείναμε, το τηρήσαμε κατά γράμμα. Και σήμερα, με την προτεινόμενη διάταξη κλείνουμε το κεφάλαιο αυτό.
Με ιδιαίτερη λοιπόν ικανοποίηση προτείνω σήμερα στο Σώμα για ψήφιση την διάταξη με την οποία τίθεται οριστικό τέλος, σε μια περιπέτεια που διήρκεσε περισσότερο από δώδεκα χρόνια.
Την περιπέτεια της ναυπήγησης πέντε Υ/Β, ένα στην Γερμανία το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» και τέσσερα στα ΕΝΑΕ. Το μεν «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» παραλήφθηκε μετά από πολλά γνωστά προβλήματα, τα 4 δε Υ/Β «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ», παραμένουν μέχρι τώρα, παγιδευμένα σε μια συνεχή διένεξη ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ.
Αυτή η συνεχής αλληλομετάθεση του προβλήματος ανάμεσα σε Ναυπηγεία και Υ/Β, λήγει οριστικά με την ψήφιση της διάταξης.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Για να φθάσουμε εδώ χρειάσθηκε να τηρήσουμε ως Υπουργείο μια αυστηρή στάση απέναντι στην ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ.
Γιατί τίποτε δεν είναι τυχαίο στη πολιτική διαχείριση των δημοσίων πραγμάτων.
Απαιτήσαμε, με πράξεις καταλογισμού την επιστροφή του συνόλου των ποσών, που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο από το 2010 μέχρι τον Μάιο του 2011, ύψους 360 περίπου εκατομμυρίων, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων. Γιατί στην αντίστοιχη περίοδο δεν εκτέλεσαν τις συμβατικά προβλεπόμενες εργασίες και από το 2012 οι ιδιοκτήτες τους έκλεισαν πλήρως τα Ναυπηγεία, τα οποία παραμένουν μέχρι και σήμερα κλειστά.
Επιπλέον, από τις πράξεις καταλογισμού που ήδη κοινοποιήθηκαν, το Ελληνικό Δημόσιο –θέλω να το σημειώσετε- θα προσφύγει στα αρμόδια Δικαστήρια και θα διεκδικήσει την είσπραξη και του τελευταίου ευρώ από τους ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων που ζημιώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, από τη σύμβαση των Υ/Β.
Το σημαντικό όμως είναι ότι σήμερα, μπορούμε με βεβαιότητα να προγραμματίσουμε την ένταξη σε επιχειρησιακή ετοιμότητα των τεσσάρων Υ/Β στο στόλο μας, σε άριστη κατάσταση λειτουργίας, από κάθε άποψη.
Οι άνδρες του Πολεμικού Ναυτικού, τα στελέχη μας, κατέχουν άριστη εμπειρία και θα ολοκληρώσουν ταχύτατα όλες τις υπολειπόμενες εργασίες και δοκιμές, ώστε τα Υ/Β να πιστοποιηθούν και να τεθούν άμεσα σε υπηρεσία.
Ήδη, έχουμε αναρτήσει για λόγους συμβολικούς την Ελληνική Σημαία και τα υποβρύχια έχουν επανδρωθεί με τα πληρώματά τους.
Το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι πλέον εκεί, παρών. Είναι πλέον παρών σε καθημερινή και μόνιμη βάση στο χώρο των Υ/Β.
Συντονίζει την έναρξη των εργασιών ολοκλήρωσής τους.
Έχει έρθει σε επαφή με τους υπεργολάβους με τους οποίους έχουν συμφωνηθεί οι βασικές κατευθύνσεις για την ολοκλήρωση του έργου.
Όλα είναι έτοιμα. Έχουν λυθεί δε και τα τεχνικά προβλήματα.
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, εγώ προσωπικά, αλλά και ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού περιμένουμε σήμερα το πράσινο φως από εσάς.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Όπως ρητά έχω ενημερώσει την Βουλή και αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση, στόχος μας είναι, χάρη στις ικανότητες του προσωπικού του Πολεμικού μας Ναυτικού, να ολοκληρώσουμε τις εργασίες, το ταχύτερο δυνατόν, χωρίς υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισμού, με το αδιάθετο ποσό των 75,5 εκ. ευρώ.
Ήδη, προβήκαμε σε όλες τις ενέργειες, ώστε να κατατεθεί στον σχετικό κωδικό του Υπουργείου μας, ποσό 35 εκατομμυρίων ευρώ, από τα 75,5 εκατομμύρια, για το τρέχον έτος.
Από την άλλη μεριά, εφόσον τελικά μας δικαιώσουν τα Δικαστήρια για την είσπραξη των ποσών των καταλογιστικών πράξεων, θα έχουμε μια σημαντική μείωση του τελικού κόστους ναυπήγησης των Υ/Β, ακόμα και σε σχέση με το συμβατικό τίμημα.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Πιστεύω ότι πραγματοποιήσαμε ως Υπουργείο Άμυνας μέχρι εδώ, την δέσμευσή μας ενώπιον του Σώματος, ότι θα επιλύσουμε το πρόβλημα των Υ/Β με απόλυτο σεβασμό στο δημόσιο χρήμα και το αξιόμαχο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Την πολιτική αυτή θα συνεχίσουμε, για όλα τα άλλα ζητήματα που άπτονται εξοπλιστικών προγραμμάτων του παρελθόντος και θεμάτων συντήρησης, σε συνδυασμό με την αποτροπή τέτοιων φαινομένων στο μέλλον.
Και δύο λόγια για τα ΕΝΑΕ, για να ολοκληρώσω.
Τα Υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών και Απασχόλησης αναλαμβάνουν εφεξής τα ζητήματα που σχετίζονται, αφενός με την λειτουργία των ΕΝΑΕ, αφετέρου με τις δικαστικές διαφορές που δημιουργήθηκαν από την εκτελεστική συμφωνία, ως αποκλειστικά αρμόδια για την αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών.
Με την λύση που συζητάμε, τα άλλα ζητήματα των Ναυπηγείων, δεν άπτονται άμεσα των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Δηλαδή, το σύνθετο και ακανθώδες πρόβλημα της ναυπηγικής βιομηχανίας και της απασχόλησης στο τομέα αυτό, αλλά και το μέλλον του Σκαραμαγκά σε συνδυασμό με τις εκκρεμότητες που υπάρχουν ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ωστόσο στον τομέα αυτό, παρέχουμε, σε ό,τι αφορά τα ΕΝΑΕ, μια ανακούφιση στους εργαζόμενους.
Όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαιρέτως, που βρίσκονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα πληρώνονται όσο διάστημα διαρκέσουν οι εργασίες, κάθε μήνα, με αυτόματη καταβολή του ποσού στους λογαριασμούς τους, καθώς και οι ασφαλιστικές εισφορές τους, από το Πολεμικό Ναυτικό, με την προσδοκία, στο διάστημα αυτό, να βρεθεί μόνιμη οριστική λύση, ώστε να διασωθούν όλες οι θέσεις εργασίας και η γενικότερη λειτουργία των ΕΝΑΕ.
Το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί να είναι πελάτης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας στο σύνολό της, στα πλαίσια του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Χωρίς να παραβιάζεται το πλαίσιο ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Η συζήτηση-ενημέρωση που έγινε στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης με όλες τις παρατάξεις έδωσε ένα θετικό αποτέλεσμα. Σημαντικό για εμάς είναι ότι πήραμε ένα μήνυμα ενθάρρυνσης να προχωρήσουμε δυναμικά μπροστά, όπως ξεκινήσαμε, λύνοντας τον γόρδιο δεσμό ενός μεγάλου προβλήματος και βεβαίως ανοίγοντας μια νέα προοπτική στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία παίρνοντας πλέον τα υποβρύχια στην κατοχή μας. Όπερ και εγένετο. Με συνέπεια και συνέχεια λοιπόν, κάνουμε το καλύτερο για τη χώρα και την άμυνά μας.
Για μια ισχυρή Ελλάδα, που επιβεβαιώνει τον σταθεροποιητικό της ρόλο και ανακτά σταδιακά την πρωταγωνιστική της δράση.
Προς όφελος της ασφάλειας και της ειρήνης, οι οποίες είναι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και την ευημερία των λαών και των πολιτών.
Σας ευχαριστώ και σας καλώ να ψηφίσετε αυτή τη διάταξη. Σας ευχαριστώ.