Το πρόγραμμα της Ελλάδας, που αφορά την αναβάθμιση 85 μαχητικών τύπου F-16, κινείται εντός των χρονικών ορίων του προγραμματισμού που έχει συμφωνηθεί, διαβεβαίωσε αναφερόμενος στο συγκεκριμένο εθνικό πρόγραμμα της χώρας μας, ο Ντένης Πλέσσας-Λεωνίδης, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρίας Lockheed Martin Aeronautics/International κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε προς τους δημοσιογράφους και με την ευκαιρία της παρουσίας της αμερικανικής εταιρίας στην 84η ΔΕΘ.
«Βρισκόμαστε ‘on time’ και ‘on schedule’ για το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών μαχητικών F-16» διαβεβαίωσε ο κ.Πλέσσας, ερωτηθείς για το πρόγραμμα με βάση τη διακρατική συμφωνία (LOA) Ελλάδας και ΗΠΑ για την αναβάθμιση 85 αεροσκαφών. Έδωσε δε, ως σταθμό στην πορεία της υλοποίησης, την από ελληνικά χέρια, μετασκευή, αναβάθμιση και μετατροπή σε μοντέλο Viper (V) του πρώτου αεροσκάφους – μια διαδικασία που εκτιμά πως εκκινεί “τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο, αρκετά πριν από το τέλος του έτους”.
Η διαδικασία δημιουργίας του νέου – ελληνικών απαιτήσεων και προδιαγραφών – μοντέλου (prototyping) «θα γίνει από στελέχη της Lockheed, που θα έρθουν από τις ΗΠΑ και μέσα από αυτή η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) θα αποκτήσει και κάποια εκπαίδευση».
Ο κ.Πλέσσας εξέφρασε και την ελπίδα πως μέχρι την έναρξη της δημιουργίας του πρωτοτύπου στην Ελλάδα, η ΕΑΒ θα έχει ξεκινήσει και τη διαδικασία που αφορά τις προσλήψεις τεχνικών μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ:
«Η ΕΑΒ χρειάζεται σήμερα κόσμο, χρειάζεται τουλάχιστον 300 τεχνικούς, όπως και να περάσει μια άλλη τροπολογία ώστε να μη χρειάζεται να πληρώσει δασμούς, ΦΠΑ.
Όλα αυτά χρειάζεται να γίνουν τώρα, η ΕΑΒ πρέπει να είναι έτοιμη» δήλωσε ο αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρίας Lockheed Martin Aeronautics/International.
Η όλη διαδικασία του προγράμματος, σε κάθε περίπτωση θα έχει ολοκληρωθεί, όπως ανάφερε ο κ. Πλέσσας, σύμφωνα με τον σχεδιασμό των ιθυνόντων και της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, «περί το 2026 με 2027», χωρίς να αποκλείεται η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού “να έχει γίνει και νωρίτερα”
Μέχρι τα τέλη του έτους ξεκινά η διαμόρφωση του πρωτοτύπου των ελληνικών F-16V (Viper) στην Ελλάδα
Ο κ. Πλέσσας εξήγησε ακόμα, πως μέσα στο τρέχον έτος, περί τον μήνα Νοέμβριο όπως ανέφερε, θα φτάσει στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και το αεροσκάφος που θα αποτελέσει το πρωτότυπο για όλα τα ελληνικά εκσυγχρονισμένα F-16 Viper.
Η υλοποίηση του πρωτοτύπου, το οποίο θα φέρει όλα τα συστήματα νέας γενιάς, που θα το καταστήσουν από μαχητικό 4ης γενιάς ένα αεροσκάφος 4+ γενιάς με πολλές από τις τεχνολογίες του 5ης γενιάς F-35 να τοποθετούνται μέσα στο μαχητικό, θα διαρκέσει όπως εξήγησε ο κ. Πλέσσας, από έξι έως και εννέα μήνες.
Στη συνέχεια, το συγκεκριμένο μαχητικό της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, θα μεταβεί στις ΗΠΑ όπου θα εκτελεστούν οι όποιες απαραίτητες τεχνικά δοκιμές.
Αργότερα αναμένεται να εκκινήσουν μαζικά οι εργασίες του εκσυχρονισμού των μαχητικών της χώρας, που έχουν επιλεγεί να μετατραπούν σε νέας γενιάς, «μια διαδικασία που θα αφορά 12 με 14 αεροσκάφη ανά έτος» όπως εξήγησε ο κ. Πλέσσας.
«Η επένδυση που γίνεται για τα F-16 είναι σημαντική, γιατί θα δημιουργήσει έναν στόλο (σ.σ. εκσυγχρονισμένων F-16) μεγάλο, που θα διαλειτουργεί, θα δουλεύει με το F-35», τόνισε ο κ. Πλέσσας, που ανάφερε πως από την πλευρά της, η Lockheed Martin Aeronautics/International έχει μεταφέρει αιτήματα προς την ελληνική κυβέρνηση «να ετοιμάσουμε την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία να υλοποιήσει το πρόγραμμα».
Επί του συγκεκριμένου, ο κ. Πλέσσας εξήγησε, πως αυτό που ουσιαστικά αιτείται η εταιρία, είναι να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν η έγκριση από το ελληνικό Κοινοβούλιο, για την – απαραίτητη κατά την εταιρία – υλοποίηση του συνόλου των προγραμμάτων ασφάλειας εφοδιασμού και πληροφοριών (Security of Supply and Information -SSI).
Πρόκειται για τα προγράμματα που έχουν πάρει τη θέση των παλαιότερων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, «ονομασία που έχει αντικαταστήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με τα SSI» εξήγησε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται και προγράμματα συμπαραγωγής «πολλών δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων», όπως ανέφερε ο κ. Πλέσσας. «Η αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών θα γίνει εξολοκλήρου στην Ελλάδα και αυτό αφορά την τοποθέτηση των νέων συστημάτων, την πιστοποίηση και όλη την διαδικασία πίσω από αυτό» τόνισε.
Τι θα κατασκευάζεται στην Ελλάδα από το πρόγραμμα, το επιπλέον έργο για την ΕΑΒ
«Οι καλωδιώσεις, τα χιλιόμετρα των καλωδιώσεων, θα γίνουν από ελληνική εταιρία, ενώ στην ΕΑΒ θα γίνουν οι υποδομές για τις επιμεταλλώσεις. Όλο το κτίριο των επιμεταλλώσεων θα αντικατασταθεί από νέο, το οποίο θα χτιστεί από τα προγράμματα SSI.
Θα υπάρξουν προγράμματα ανάλυσης αστοχιών και διακρίβωσης σύνθεσης υλικών για τις Ένοπλες Δυνάμεις, θα γίνει εγκαθίδρυση δυνατότητας εργοστασιακής συντήρησης υγρού αποχρωματισμού και χρώσης αεροσκαφών, βαφείο νέας τεχνολογίας, αλλά και η αναβάθμιση εργοστασιακής συντήρησης ξηρού αποχρωματισμού και χρώσης αεροσκαφών στην ΕΑΒ, ενώ περιλαμβάνεται και ένα πρόγραμμα εργοστασιακής συντήρησης κινητήρων για την κάλυψη άμεσων επιχειρησιακών αναγκών των ΕΔ» εξήγησε και πρόσθεσε:
«Ελπίζω πως όλοι οι παράγοντες που πρέπει να υπεισέλθουν στο θέμα αυτό, θα ενεργοποιηθούν εμπρόθεσμα και βλέπω ήδη τέτοιες κινήσεις ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να το υλοποιήσουμε το πρόγραμμα εμπρόθεσμα».
Ο Πλέσσας περιέγραψε και την προοπτική αναβάθμισης (με στοιχεία που θα αποσπαστούν από τα υπό εκσυγχρονισμό ελληνικά μαχητικά) άλλων 38 ελληνικών F-16 στην επονομαζόμενη “Μ.65 Capability”.
Σε ό,τι αφορά δε, το υποκατασκευαστικό έργο που επιτελεί η ελληνική ΕΑΒ, εξήγησε πως είναι κέρδος για τη συγκεκριμένη βιομηχανία, αλλά και για την Ελλάδα και τις ανάλογες θέσεις εργασίας, το να γίνονται παραγγελίες νέων μαχητικών του τύπου από οποιονδήποτε πελάτη – πρόσφατα έχουν παραγγελθεί μαχητικά από τη Βουλγαρία, τη Σλοβενία αλλά και την Ταϊβάν – αφού, όπως εξήγησε, «η Ελλάδα φτιάχνει ποσοστό που αγγίζει ή ξεπερνά το 30% κάθε μαχητικού F-16 για την παγκόσμια παραγωγή και όχι μόνο για τα ελληνικά αεροσκάφη».
Σε ό,τι αφορά τώρα, άλλα έσοδα για την ελληνική εταιρία, «για κάθε ένα C-130 που πουλά η Lockheed στο εξωτερικό, η δουλειά που παίρνει η ΕΑΒ ξεπερνά τα 2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ για κάθε F-16 που πουλάμε στο εξωτερικό, ένα αντίστοιχο ποσό, λίγο κάτω από τα δύο εκατομμύρια δολάρια, πάει στην ΕΑΒ, κάτι που δεν είναι αμελητέα ποσότητα.
Γι’ αυτό θα πρέπει με πολλή προσοχή η ΕΑΒ να παρακολουθεί τις προοπτικές της αγοράς’, εξήγησε ο κ.Πλέσσας. Μάλιστα, παρουσίασε δεδομένα με βάση τα οποία προκύπτει πως «οι ευκαιρίες πώλησης που υπάρχουν για τα αεροσκάφη F-16 είναι πάνω από 400 αεροσκάφη» – αριθμός που, εφόσον μεταφραστεί σε αντίστοιχες πωλήσεις, θα σημαίνει 600 με 700 εκατομμύρια δολάρια δουλειά μόνο από τα F-16″. Μάλιστα, σε αυτές τις προοπτικές δεν περιλαμβάνονται αεροσκάφη που δύνανται να αναβαθμιστούν, αλλά και πωλήσεις αεροσκαφών C-130.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προοπτική απόκτησης μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την Ελλάδα και πόσο κοστίζει σήμερα το αεροσκάφος
O κ. Πλέσσας ανέφερε, πως κατά την εκτίμηση της εταιρίας, ο προαναφερθείς εκσυγχρονισμός είναι το πρόγραμμα που θέτει για τη χώρα τις βάσεις για μια αγορά μαχητικών τύπου F-35 σε μεθύστερο χρόνο, αφού «μας επιτρέπει να σχεδιάσουμε την απόκτηση αεροσκάφους 5ης γενιάς από την Ελλάδα στο μέλλον».
Ερωτηθείς δε για το σημείο στο οποίο βρίσκεται μια τέτοια εξέλιξη, ο κ.Πλέσσας εξήγησε πως επισήμως η Ελλάδα αιτήθηκε μέσω της τυπικής διαδικασίας, του επονομαζόμενου Letter of Request (LOR) πληροφορίες για το κόστος και τη διαθεσιμότητα του F-35 προ διετίας. Εξήγησε δε, πως η διαδικασία ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ελλάδα σήμερα, δεν βρίσκεται σε τέτοιο σημείο που θα σήμαινε μια επικείμενη αγορά.
Ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ σε ό,τι αφορά την πιθανότητα να παράγονται στην Ελλάδα τμήματα του συγκεκριμένου μαχητικού, ο κ. Πλέσσας ξεκαθάρισε: “Εμείς ως Ελλάδα, εάν δεν είμαστε μέσα στο πρόγραμμα, δεν μπορούμε να διεκδικήσουμε κομμάτια του (σ.σ σε υποκατασκευαστικό έργο)».
Διευκρίνισε δε, πως δεν υπάρχουν τμήματα του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 που να κατασκευάζονται αποκλειστικά σε μια χώρα (πχ. στην Τουρκία) και αυτή να αποτελεί μοναδικό (σ.σ. sole source) προμηθευτή κάποιου εξαρτήματος. «Θα ήταν μη σοβαρό, σε ένα πρόγραμμα 3200 κομματιών F-35 να είχαμε έναν, single source, προμηθευτή να φτιάχνει έστω και μια βίδα, διότι καταλαβαίνει κανείς πως δεν μπορούμε να ρισκάρουμε κάτι τέτοιο», εξήγησε.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, με βάση τη νεότερη συμφωνία/παραγγελία που ολοκληρώθηκε μόλις το 2019, ανάμεσα στην εταιρία και την κυβέρνηση των ΗΠΑ, για τεμάχια που προορίζονται και για τις αμερικανικές ανάγκες αλλά και για εξαγωγικούς πελάτες, το κόστος ενός μαχητικού F-35, που θα παραδοθεί σε πελάτη σε τρία χρόνια από σήμερα, έχει πέσει στα 80 εκατομμύρια δολάρια (unit cost, ήτοι τιμή σε μορφή fly away για μια χώρα κάτι που σημαίνει με τα συστήματα του και κινητήρα αλλά δίχως τον οπλισμό, ή ό,τι επιπλέον επιλέγει μια Πολεμική Αεροπορία ήτοι system cost).
Κάτι που σημαίνει μείωση κόστους κατά 60% σε σχέση με την πρώτη παραγγελία που είχε γίνει ποτέ για αεροσκάφη στην αρχή του προγράμματος.
Για την επιχειρησιακή λειτουργία, ο κ. Πλέσσας εξήγησε πως αυτή τη στιγμή, τον Σεπτέμβριο του 2019, 420 μαχητικά F-35 βρίσκονται σε 19 βάσεις σε όλο τον κόσμο, «με διαθεσιμότητες (σ.σ mission capable) στο 70% σήμερα», 458 αεροσκάφη θα βρίσκονται σε 24 πολεμικές μονάδες μέχρι το τέλος του 2019, με το κόστος ανά ώρα πτήσης να αναμένεται να φτάσει τα 25.000 δολάρια μέχρι το 2025. «Θα πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα το είδους για το πρώτο μισό του 21ου αιώνα παγκοσμίως» κατέληξε.