Τουρκικά UAV στο Αιγαίο …Ένα παραλίγο «δυστύχημα» με Ελικόπτερα του ΠΝ

Η αυξημένη δραστηριότητα των τουρκικών UAVs στο Αιγαίο έχει αρχίσει, με αρκετή καθυστέρηση, να προσελκύει τα φώτα της δημοσιότητας.

Ωστόσο, η ελληνική κοινή γνώμη, ακόμα και το κοινό που ενδιαφέρεται για την εθνική άμυνα, απέχει πολύ ακόμα από τη συνειδητοποίηση της νέας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί από την ευρεία χρήση των τουρκικών UAV και είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για τη χώρα.

Προ ημερών δημοσιεύθηκε μια αναφορά σε περιστατικό παρ’ ολίγον σύγκρουσης τουρκικού UAV με ελληνικό ελικόπτερο, η οποία δεν προσέχθηκε αρκετά, ίσως επειδή ήταν ελλιπής ως προς τις κρίσιμες λεπτομέρειες.

Το συγκεκριμένο περιστατικό ήταν εξ αρχής σε γνώση της eA, αλλά προβληματιζόμασταν για τη δημοσιοποίησή του ή μη, δεδομένου ότι η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία είχε επιλέξει να το κρατήσει απόρρητο.

Εφ’ όσον όμως το συμβάν έγινε γνωστό, καλό είναι να περιγραφούν οι πραγματικές του διαστάσεις για να βγουν τα κατάλληλα συμπεράσματα.

Το περιστατικό συνέβη κατά τη διάρκεια της ασκήσεως Παρμενίων – 19, στην ευρύτερη περιοχή των Σποράδων. Τουρκική φρεγάτα παρακολουθούσε, κατά τη συνήθη πρακτική που ακολουθούν και οι δύο πλευρές, τις κινήσεις των ασκούμενων πλοίων του ελληνικού Στόλου.

Κατά τις νυχτερινές ώρες, δύο ελικόπτερα του ΠΝ, τύπου ΑΒ-212 και S-70 Seahawk, απονηώθηκαν από φρεγάτες του Στόλου για άσκηση αποτύπωσης στόχων επιφανείας.

Σε κάποια φάση της αποστολής το ένα εκ των ελληνικών ελικοπτέρων άρχισε να δέχεται κλήσεις ασυρμάτου από την τουρκική φρεγάτα, με τις οποίες η φρεγάτα το προειδοποιούσε ότι εισέρχεται στην περιοχή ασφαλείας της και το καλούσε να αλλάξει πορεία (σημειώνεται ότι η τουρκική φρεγάτα βρισκόταν σε διεθνή ύδατα, σε απόσταση αρκετών μιλίων από το ελληνικό ελικόπτερο).

Καθώς το ελληνικό πλήρωμα, κατά πάγια πρακτική, δεν απάντησε στις κλήσεις της φρεγάτας, αυτές έγιναν πιο επίμονες και απειλητικές.

Σε κάποια στιγμή, και ενώ συνεχίζονταν οι κλήσεις της τουρκικής φρεγάτας και η σιγή από πλευράς ελληνικού πληρώματος, εντοπίστηκαν δύο τουρκικά UAVs σε θέση πλευρική ως προς την πορεία του ελικοπτέρου, με πορεία σύγκρουσης προς αυτό.

Το πλήρωμα αρχικά εντόπισε τα UAVs από τα φώτα τους (collision lights), που είναι αξιοσημείωτο ότι ήταν ανοιχτά, και στη συνέχεια με το FLIR του ελικοπτέρου.

Για να αποφύγει τη σύγκρουση, ο κυβερνήτης προέβη άμεσα σε ελιγμό αποφυγής με ταχεία κάθοδο, και το ελληνικό ελικόπτερο βρέθηκε από το αρχικό ύψος πτήσης (αρκετών εκατοντάδων ποδών) να πετά χαμηλά, λίγες δεκάδες πόδια πάνω από τη θάλασσα (η επιτυχής εκτέλεση του βίαιου αποφευκτικού ελιγμού υπό συνθήκες σκότους είναι ένα ακόμα τεκμήριο των ικανοτήτων των Ελλήνων χειριστών).

Όμως τα δύο τουρκικά UAVs προσάρμοσαν και αυτά το ύψος τους και, καθώς το ελληνικό ελικόπτερο πετούσε στο νέο του ύψος (χαμηλά πάνω από τη θάλασσα), πέρασαν «ξυστά» από αυτό, το ένα μπροστά του και το άλλο πάνω από το στροφείο του.

Η αποστολή του ελικοπτέρου διακόπηκε, και επέστρεψε στη φρεγάτα.

Πολλά κρίσιμα συμπεράσματα, τεχνικά και πολιτικά, μπορούν να βγουν από το περιστατικό. Από τεχνικής απόψεως π.χ. είναι αξιοσημείωτη η δυνατότητα τόσο ακριβούς ελέγχου τουρκικών UAVs, που προσιδιάζει σε δυνατότητες αερομαχίας, ακόμη και δυτικά του 25ου μεσημβρινού.

Επιπλέον, ακόμα κρισιμότερο είναι να ελεγχθεί το ενδεχόμενο τοπικού ελέγχου ή ακόμα και εκτόξευσης των UAVs από την τουρκική φρεγάτα, καθώς υπάρχουν ήδη σαφή στοιχεία ότι το Τουρκικό ΠΝ πειραματίζεται στον τομέα αυτό.

Αν οι «φίλοι και γείτονες» έχουν αναπτύξει δυνατότητα μεταφοράς UAVs σε πλοία ή/και τοπικού ελέγχου τους, οποιοσδήποτε ελληνικός στόχος σε ορισμένη ακτίνα από τουρκικό πολεμικό πλοίο κινδυνεύει, διότι τα UAVs ενδέχεται να φέρουν και οπλικό φορτίο.

Πρακτικά, μια τουρκική φρεγάτα κινούμενη στην περιοχή που συνέβη το περιστατικό μπορεί να απειλήσει την ΑΒ Ν. Αγχιάλου, το Στεφανοβίκειο, το ραντάρ του Πηλίου, την 32 ΤΑΞΠΖΝ κλπ.

Αντιστοίχως μία φρεγάτα σε διεθνή ύδατα ανοικτά της Αττικής ή της Κρήτης μπορεί να απειλήσει πληθώρα στρατηγικών στόχων. Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι ένα UAV με δυνατότητα εκτόξευσης και τοπικού ελέγχου από πλοίο δεν είναι απαραίτητο να φέρεται σε πολεμικό πλοίο, αλλά ακόμα και σε εμπορικό, αντιλαμβανόμαστε το μέγεθος του προβλήματος.

Περισσότερα εδώ http://e-amyna.com