Πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στη βιντεοσκόπηση του υποβρυχίου «Κατσώνης», το οποίο βυθίστηκε βορειοδυτικά της Σκιάθου στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έχει αναλάβει ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Σκιάθος», με αφορμή την συμπλήρωση 70 χρόνων από τη βύθιση του υποβρυχίου.
Στόχος της παραπάνω πρωτοβουλίας είναι «το αρχείο που θα προκύψει να αξιοποιηθεί ως ιστορικό αρχείο αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της Σκιάθου. Η βιντεοσκόπηση θα είναι ευγενική χορηγία του μέλους του Συλλόγου, κ. Μαρίνου Πίττα της εταιρείας Mariner Underwater Electronics, η οποία είναι η μόνη στη χώρα μας που ειδικεύεται σε υψηλής τεχνολογίας ηλεκτρονικά για υποβρύχιες δραστηριότητες» υπογραμμίζει στο σημείο αυτό ο πρόεδρος του Συλλόγου, Θεόδωρος Τζούμας.
Ο Σύλλογος έχει ζητήσει και λάβει άδεια από το Υπουργείο Ναυτιλίας και το ΓΕΝ ενώ εκκρεμεί η λήψη άδειας από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Η Εφορεία διαβεβαίωσε τα μέλη του Συλλόγου ότι θα έχει γνωμοδοτήσει περί τα μέσα Μαρτίου και εφόσον εγκριθεί η παραπάνω πρωτοβουλία, η βιντεοσκόπηση θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο.
Το υποβρύχιο «Κατσώνης/ είχε βυθιστεί κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου πολέμου, και βρίσκεται σε βάθος 224 μέτρων και σε απόσταση 5,2 μίλια ΒΔ του ακρωτηρίου Κάστρου της Σκιάθου.
Το ιστορικό Β.Π. Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ (Υ1) υπήρξε ένα από τα έξι υποβρύχια του Ελληνικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου και του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, έλαβε το όνομά του από τον Έλληνα αξιωματικό του τσαρικού στρατού Λάμπρο Κατσώνη και ήταν το δεύτερο σκάφος του πολεμικού ναυτικού με αυτή την ονομασία.
Κατά τον Ελληνοïταλικό Πόλεμο, με κυβερνήτη τον Αθανάσιο Σπανίδη, πραγματοποίησε τέσσερις πολεμικές περιπολίες. Στις 31 Δεκεμβρίου 1940 βύθισε με το πυροβόλο του το ιταλικό ατμόπλοιο QUINΤO πλησίον των Γιουγκοσλαβικών ακτών. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας, τον Απρίλιο του 1941, κατέφυγε με τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο στην Αίγυπτο και στην συνέχεια κατέπλευσε στο Πόρτ Σουδάν όπου παρέμεινε για μακρά επισκευή.
Στις 2 Ιουλίου 1942, μετά την επανάπλευση του στην Αίγυπτο, βυθίστηκε από λανθασμένο χειρισμό στο λιμάνι του Πόρτ Σάιντ κατά την αποπεράτωση του δεξαμενισμού του. Ανελκύστηκε, επισκευάστηκε και άρχισε περιπολίες στο Αιγαίο με κυβερνήτη τον Βασίλη Λάσκο.
Στις 2 Απριλίου 1943 βύθισε το ιταλικό βοηθητικό περιπολικό TERGESTE στο λιμάνι του Γυθείου. Στις 5 Απριλίου 1943 βύθισε έξω από τον Μέριχα της Κύθνου το ισπανικό ατμόπλοιο SAN ISIDRO LABRADOR. Στις 29 Μαΐου 1943 βύθισε κοντά στη Σηπιάδα το ισπανικό ατμόπλοιο RIGEL, συλλαμβάνοντας αιχμάλωτο τον καπετάνιο και τέσσερα μέλη του πληρώματος.
Στις 14 Σεπτεμβρίου 1943 και ενώ το Κατσώνης ανέμενε τη διέλευση εχθρικού πλοίου κοντά στις ακτές του νοτίου Πηλίου, εντοπίστηκε από γερμανικό ανθυποβρυχιακό. Μετά τη ρίψη βομβών βάθους το «Κατσώνης» εξαναγκάσθηκε σε ανάδυση και εξόρμηση δια πυροβόλου αλλά εμβολίστηκε από το διώκτη του, με αποτέλεσμα να βυθιστεί βόρεια της Σκιάθου. Σώθηκαν κι αιχμαλωτίσθηκαν δεκαπέντε ενώ ο ύπαρχος Τσουκαλάς κι οι υπαξιωματικοί Τσίγκρος και Αντωνίου διέφυγαν κολυμπώντας στη Σκιάθο και επέστρεψαν στη Μέση Ανατολή.
Eφ. Ταχυδρόμος (ΓΛ. ΥΔΡ.)