Το πράσινο φως για την έναρξη των εργασιών κατασκευής υποδομών για τη φιλοξενία ιπτάμενων τάνκερ της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας στην 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας, άναψε η ολοκλήρωση – πρόσφατα σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε» – του τεχνικού ελέγχου που διενήργησε εταιρία για λογαριασμό των ΗΠΑ.
>Όπως είναι γνωστό, το αεροδρόμιο της Πολεμικής Αεροπορίας στη Λάρισα αποτελεί ένα από τα προς αξιοποίηση αεροδρόμια που έχουν συμπεριληφθεί στην τροποποιημένη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (Mutual Defence Cooperation Agreement – MDCA) μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, συμφωνία που δρομολογήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και υλοποιείται από τη σημερινή.
Στο ίδιο πλαίσιο από τις ΗΠΑ αξιοποιούνται ήδη στη Θεσσαλία – στο όνομα της συνεκπαίδευσης – οι υποδομές της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο όπου φιλοξενούνται ήδη πεζοναύτες και ελικόπτερα αμερικανικής ταξιαρχίας (101 Combat Aviation Brigade), ενώ στην 111 Πτέρυγα Μάχης, στη Νέα Αγχίαλο Μαγνησίας, στο πλαίσιο αναβάθμισης ελληνικών μαχητικών αναμένονται επενδύσεις της αμερικανικής εταιρείας αεροναυπήγησης Lockheed Martin, που παράγει το γνωστό μαχητικό αεροσκάφος F – 16.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ «ΑΝΑΓΚΗΣ»
Το αμερικανικό χρονοδιάγραμμα για την αξιοποίηση της βάσης της Λάρισας για λογαριασμό και της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ φαίνεται πως τηρείται χωρίς παρεκκλίσεις και βήμα – βήμα ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για τη δημιουργία υποδομών, επενδύσεις που με βάση παλαιότερες εκτιμήσεις, θα ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ.
Έτσι μετά και την ολοκλήρωση του τεχνικού ελέγχου, για λογαριασμό των ΗΠΑ, σε χώρους της 110 ΠΜ από την αμερικανική πλευρά προβλέπεται να υποβληθεί πρόταση προς το Γενικό Επιτελείο Άμυνας και – σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε» – οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι τον ερχόμενο Αύγουστο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στην 110 ΠΜ πρόκειται να κατασκευαστούν, μεταξύ άλλων, δύο υπόστεγα για τις ανάγκες ιπτάμενων τάνκερ (KC-135) ανεφοδιασμού μαχητικών αεροσκαφών.
Από τα όσα μέχρι σήμερα είναι γνωστά, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ σε μια προσπάθεια «ανακούφισης» της «κορεσμένης» βάσης της Σούδας, δημιουργεί υποδομές και σε άλλα αεροδρόμια της ελληνικής ΠΑ για την κάλυψη πρόσθετων αναγκών.
Με το ίδιο σκεπτικό, το αεροδρόμιο της 110 ΠΜ ως αμιγώς στρατιωτικό αεροδρόμιο μπορεί να λειτουργήσει και ως «αεροδρόμιο ανάγκης» για τα θηριώδη μη επανδρωμένα Global Hawk που αποτελούν την αιχμή του δόρατος των κατασκοπευτικών αεροσκαφών των ΗΠΑ και τα οποία, είναι γνωστό πως σήμερα επιχειρούν κυρίως στην Κριμαία.
Υπενθυμίζεται πως το αεροδρόμιο της 110 ΠΜ προκρίθηκε ουσιαστικά από τις ΗΠΑ, τον Μάρτιο του 2018, περίοδο την οποία ξεκίνησαν να επιχειρούν από τη Λάρισα τα μη επανδρωμένα κατασκοπευτικά, MQ-9 Reaper μέχρι και τον Απρίλιο του 2020 οπότε και μεταστάθμευσαν σε άλλη χώρα.
UAV HERON
Υπενθυμίζεται τέλος πως η 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα εξετάζεται από τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Άμυνας ως η διοικητική βάση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών Heron που θα μισθώσει η Ελλάδα από το Ισραήλ, με δεδομένο ότι στην 110 ΠΜ εδρεύει, από τον Αύγουστο του 2017, η Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αν και δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη η περιοχή από την οποία θα επιχειρούν τα Heron.
Β. ΚΑΚΑΡΑΣ
eleftheria.gr