Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης “Κίμων”. Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028 θα έχουν τη “γαλλική” διαμόρφωση, πριν έρθουν στην ελληνική, με την τοποθέτηση 16 επιπλέον πυραύλων Aster 30 και ενός εκτοξευτή RAM. Το 2026 αναμένεται και το τρίτο πλοίο της κλάσης, που θα είναι εξαρχής στο τελικό επίπεδο.
Πριν λίγες μέρες, διαβάσαμε μια ιδέα στη σελίδα navalanalyses.com. Εκεί λοιπόν, προτάθηκε μια FDI Light, όπου θα γίνονται χρήση του κύτους της FDI, αλλά με τα ηλεκτρονικά και όπλα που φέρει μια κορβέτα Gowind HN.
Δηλαδή στη θέση του ραντάρ SeaFire θα είχαμε ένα Thales NS100/110, και στη θέση των αντιαεροπορικών πυραύλων Aster 30 θα μπορούσαμε να είχαμε είτε MICA NG, είτε CAMM-ER. Σ
τη δε θέση του εκτοξευτή RAM, θα έμπαινε ένα αντιαεροπορικό πυροβόλο 40mm, ενώ το συρόμενο σόναρ θα ήταν ένα CAPTAS-2. Όλα αυτά με την προοπτική χαμηλότερου κόστους, ανά μονάδα, διατηρώντας όμως την ομοιοτυπία, ως προς τα μηχανολογικά μέρη (ίδιο σκάφος) και σε πολλά ηλεκτρονικά, με την “κανονική” FDI.
Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα, και θα μπορούσε να ήταν μια λύση. Ίσως αν η Naval Group προωθούσε μια τέτοια διαμόρφωση, το ΠΝ θα μπορούσε με αυτή την εναλλακτική να έχει βάλει σε παραγγελία 3 από αυτές τις FDI Light.
Πάντως, όσοι είχαν παρακολουθήσει την περίφημη “φρεγατιάδα”, θα θυμούνται πως οι Ολλανδοί είχαν μια εξαιρετική πρόταση φρεγάτας, τη Sigma 11515, που όμως είχε ένα μεγάλο χρόνο “ωρίμανσης”, περίπου 36 μήνες, πριν ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου πλοίου. Αντίθετα, μια “ενδιάμεση λύση” που προτεινόταν, με παραγωγή κορβετών Sigma 10514, μπορούσε να κατασκευαστεί εντός 24 μηνών. Ο λόγος ήταν απλός, τα κατασκευαστικά σχέδια των S10514 ήταν έτοιμα, ενώ των S11515 χρειάζονταν 3 έτη για να ολοκληρωθούν!
Αντίστοιχα λοιπόν, μια οποιαδήποτε σημαντικά διαφορετική FDI θα χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης, αλλά το σημαντικότερο, χρήμα ανάπτυξης. Καθώς είναι διαφορετικό να προτείνεις ένα νέο “σχέδιο” οπλισμού-εξοπλισμού από το να το εφαρμόσεις στην πράξη, να το δοκιμάσεις και πιστοποιήσεις, ώστε να είναι σίγουρα λειτουργική η κατασκευή.
Οπότε γιατί η Naval Group να επενδύσει σε μια FDI Light, από τη στιγμή που έχει κορβέτα, και μάλιστα καλή, την Gowind; Προφανώς και μπορεί να γίνουν τέτοιες αλλαγές, αλλά ξαναλέμε πως απαιτούν χρόνο και χρήμα. Έτσι λοιπόν θα προτείνουμε κάτι παρόμοιο, αλλά πολύ πιο προσιτό σε υλοποίηση.
Όπου το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να επιμείνει στη σχεδίαση των FDI, όχι όμως σε διαμόρφωση”Κίμων”, αλλά στη βασική γαλλική, FDI FR! Αλλά με κάποιες αλλαγές που όμως είναι πολύ πιο εύκολο να γίνουν με ελάχιστο ανασχεδιασμό, χωρίς ριζικές μετατροπές.
Αρχικά την προσθήκη του συστήματος Strales στο κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, ώστε να αυξηθεί η αντιαεροπορική ικανότητα του σκάφους (το Strales επιτρέπει τη χρήση κατευθυνόμενων πυρομαχικών για την αναχαίτιση επιθέσεων). Ακόμη θα μπορούσε να μπεί ένα σύστημα ανίχνευσης-στοχοποίησης με κάμερα (IRST), και βέβαια ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ECM), αν και εδώ, παρά τα όσα διακινούνται, δεν υπάρχει ακόμη λύση για τις FDI.
Αν θέλουμε να κατεβάσουμε ακόμη το κόστος, θα μπορούσε το συρόμενο σόναρ να είναι το CAPTAS-2 αντί του CAPTAS-4, με ειδικά την αλλαγή αυτή να γίνεται χωρίς ειδική τεχνολογική απαίτηση μιας και τα δύο είναι συμβατά, με διαφορετικές όμως επιδόσεις (που στο CAPTAS-2 παραμένουν αξιόλογες).
Βέβαια, μια τέτοια παρτίδα φθηνότερων FDI, θα θέλαμε να κατασκευαστεί εξολοκλήρου στην Ελλάδα. Σε πρόσφατη επίσκεψή μας στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, είδαμε πως κατασκευάζονται δομικά block για τις ελληνικές και γαλλικές FDI σε εξαιρετική ποιότητα και ταχύτητα.
Οπότε εκτιμούμε πως το ίδιο ναυπηγείο μπορεί να κατασκευάσει όλα τα block του πλοίου και ένα μεγαλύτερο να τα “συναρμολογήσει” προσθέτοντας και τον εξοπλισμό (είτε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ΟΝΕΧ, είτε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά).
Εξαίρεση εδώ αποτελεί το πολύπλοκο και προηγμένο PSIM, δηλαδή ο κύριος ιστός του πλοίου με το ραντάρ SeaFire, τα άλλα ηλεκτρονικά και το διαμέρισμα μάχης, που είναι ένα ειδικό αλουμινένιο block από μόνο του.
Αυτό υποθέτουμε πως θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στη Γαλλία και να έρχεται στην Ελλάδα για τελική τοποθέτηση. Κάτι ανάλογο έγινε και με τις αιγυπτιακές Gowind.