Στις 27 Ιουνίου 2002, ο Σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος και ο Υποσμηναγός (Ι) Δημήτριος Κωστόπουλος έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος F-4E της 337 Μοίρας Παντός Καιρού της 110 Πτέρυγα Μάχης, προσέκρουσε στο Όρος Δίρφυς. στη διάρκεια αποστολής COMAO.
Σήμερα, στην κορυφή του Όρους βρίσκονται ακόμη συντρίμμια του μοιραίου “Φάντομ” μαρτυρώντας την αεροπορική τραγωδία, που σημειώθηκε πριν 16 χρόνια.
Μάλιστα, πεζοπόροι και ορειβάτες επισκέπτονται συχνά την περιοχή απαθανατίζοντας τα απομεινάρια του πολεμικού αεροσκάφους.
Οι ακριβείς αιτίες της αεροπορικής τραγωδίας παραμένουν μέχρι και σήμερα άγνωστες, ενώ στον ημερήσιο τύπο της εποχής γίνεται λόγος για πολύωρο και εξαντλητικό πρόγραμμα των χειριστών και για “υπερήλικα” αεροσκάφη με πολλές ώρες πτήσης.
Το ιστορικό της Μοιραίας πτήσης
Το μοιραίο F-4 συμμετείχε σε εκπαιδευτική άσκηση. Ξεκίνησε από τη Λάρισα και κατευθυνόταν από τη θέση Σκατζούρα της Σκύρου προς την Τανάγρα, όπου θα πραγματοποιούσε εικονική προσβολή. Το πλήρωμά του ήταν Νο2 στο σχηματισμό και ακολουθούσε τον αρχηγό του.
O τελευταίος, όταν πλησίασαν την Εύβοια και έπρεπε να περάσουν πάνω από το όρος Δίρφυς στις 8.40 π.μ. πετώντας σε χαμηλό ύψος, έδωσε εντολή στους χειριστές να έρθουν από πίσω του. O σμηναγός και ο υποσμηναγός υπάκουσαν, τα δύο αεροσκάφη μπήκαν μέσα στα σύννεφα, αλλά όταν ο αρχηγός της αποστολής βγήκε από αυτά, διαπίστωσε ότι ο Νο2 δεν τον ακολουθούσε.
Αμέσως άρχισε αγώνας δρόμου για τον εντοπισμό του. Επί τόπου έσπευσαν άνδρες της EMAK, στρατιωτικές και πυροσβεστικές μονάδες από την περιοχή της Εύβοιας και ένα ελικόπτερο Super Puma, παρά το γεγονός ότι η πυκνή νέφωση δεν επέτρεπε την από αέρος έρευνα. Οι ώρες περνούσαν, όμως, χωρίς κανένα αποτέλεσμα και με τις ελπίδες, για τους πιλότους, να εξανεμίζονται.
Στις 4.30 μ.μ. απογειώθηκε από την Ελευσίνα αμερικανικό C-130, εξοπλισμένο με ειδικό μηχάνημα ανίχνευσης μετάλλων, που βρισκόταν στη Σούδα. Περίπου μία ώρα αργότερα το πλήρωμά του εντόπισε στοιχεία μετάλλου πάνω από την Δίρφυ και έδωσε τις σχετικές συντεταγμένες.
Με βάση αυτές, οι άνδρες της EMAK, που βρίσκονταν κοντά, εντόπισαν τα συντρίμμια στις 6 μ.μ. σε ύψος 1.700 μ. και σε μικρή απόσταση από την κορυφή, ένδειξη ότι οι άτυχοι πιλότοι δεν κατάφεραν για πολύ λίγο να περάσουν το βουνό.
Για τα αίτια του ατυχήματος διετάχθη έρευνα. Ωστόσο, το γεγονός ότι οι χειριστές δεν ειδοποίησαν σχετικά, οδήγησε στον αποκλεισμό της μηχανικής βλάβης. Κατά μία εκδοχή, το ραντάρ του μοιραίου F-4 αντί να «λοκάρει» το προπορευόμενο αεροσκάφος, «λόκαρε» την κορυφή του βουνού, την οποία και ακολούθησε, χωρίς οι πιλότοι του να το έχουν συνειδητοποιήσει λόγω της πυκνής νέφωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φρικτός θόρυβος της πτώσης του Φάντομ ακούστηκε σε όλες τις Βόρειες Σποράδες, νωρίς το πρωί
Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους δύο έμπειροι αεροπόροι και νέοι άνθρωποι ο σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος, 31 ετών από την Κοζάνη, και ο υποσμηναγός Δημήτρης Κωστόπουλος, 29 ετών από τη Λάρισα.
O άτυχος υποσμηναγός, Δημήτρης Κωστόπουλος, επρόκειτο να αρραβωνιαστεί σε λίγες ημέρες και με την κοπέλα του έκαναν τα όνειρα της δημιουργίας μιας ευτυχισμένης οικογένειας. Ήταν φίλος με τον ανθυποσμηναγό Καρασάββα που είχε βρει τραγικό θάνατο στα ορεινά του Πηλίου πριν από δύο καλοκαίρια, όταν το πυροσβεστικό αεροπλάνο συνετρίβη κατά τη διάρκεια πυρόσβεσης στη μεγάλη πυρκαγιά του Λαύκου.
O Υποσμηναγός Δημ. Κωστόπουλος είχε στο ενεργητικό του 600 ώρες πτήσεις και τα αεροπλάνα ήταν «η τρέλα» του. Αγαπούσε πολύ τη δουλειά του και ήταν υποδειγματικός αξιωματικός.
Ο κυβερνήτης του μοιραίου Φάντομ, Σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος είχε παντρευτεί πριν από ένα χρόνο και διέμενε μαζί με τη σύζυγό του στη Λάρισα.
Όπως υποστήριζαν οι οικείοι του, ο Κυρ. Καρακίτσος την τραγική ημέρα είχε ρεπό και κλήθηκε στην υπηρεσία τη τελευταία στιγμή προκειμένου να αντικαταστήσει συνάδελφό του.