Στους ελληνικούς αιθέρες σχεδιάζεται να βρίσκεται από τον Νοέμβριο του 2025 το ελληνικής κατασκευής μη επανδρωμένο αερόχημα UAS (Unmanned Aircraft System),«Aρχύτας», με ιδιαίτερες ικανότητες και συγκεκριμένες αποστολές.
Πηγές της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας αλλά και στρατιωτικές πηγές, ανέφεραν πως το εξειδικευμένο αυτό αερόχημα το οποίο αναπτύσσεται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, είναι έτοιμο για την τελική του συναρμολόγηση η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο κομμάτι της δομής τον Απρίλιο του 2025.
Ο «Αρχύτας» αναπτύσσεται και αυτός από Έλληνες επιστήμονες εντός του απόρρητου «τμήματος 51» της ΕΑΒ αλλά και εντός του «χώρου 104». Μάλιστα εντός του «χώρου 104» εκτελούνται και οι πρώτες πτητικές δοκιμές υπό τη μορφή ενός δυναμικού ομοιώματος (iron bird).
Ξεκίνησε ως απόρρητο «project PDP- 100»
Στο συγκεκριμένο project αρχικά συμμετείχαν επίσης το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής του Δημοκρίτειου και το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Το 2022 όμως, στελέχη της ΕΑΒ βλέποντας πως οι μελλοντικές απειλές από drone αυξάνονται πρότειναν ο «Αρχύτας» να κατασκευαστεί και με στρατιωτικές προδιαγραφές, κάτι που έγινε δεκτό.
Στην ΕΑΒ είχαν ήδη αρχίσει να μελετούν σχέδια για την κατασκευή ενός στρατιωτικού τύπου μη επανδρωμένου αεροσκάφους πολύ πριν το 2021 με τον απόρρητο κωδικό «Project PDP- 100».
«Είχαμε προβλέψει το πως θα εξελισσόταν το πεδίο της μάχης μελλοντικά. Δεν θέλαμε να πάρουμε ένα έτοιμο drone, θέλαμε να φτιάξουμε κάτι δικό μας από την αρχή, προκειμένου να αποκτήσουμε την τεχνογνωσία κατασκευής, να ξέρουμε τι έχουμε εμείς και να μην ξέρουν οι δυνητικοί εχθροί μας τις ακριβείς δυνατότητές μας», λέει πηγή της ΕΑΒ.
«Οι επιστήμονες των Πανεπιστημίων δούλεψαν μόνο πάνω στον προκαταρκτικό σχεδιασμό του “Αρχύτα”. Από τα τέλη του 2022 το σχέδιο αναπτύσσεται απόρρητα εντός της ΕΑΒ όπου έχει μετεξελιχθεί τελείως διαφορετικά προκειμένου το αεροσκάφος να βιομηχανοποιηθεί σωστά και να είναι επιχειρησιακά χρήσιμο», προσθέτει.
Η συνεργασία με τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας
Όλη αυτή τη φάση της εξέλιξης και ανάπτυξης του «Αρχύτα», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, γνωρίζουν φυσικά από την πρώτη στιγμή και συγκεκριμένα στελέχη του ΓΕΕΘΑ. Μάλιστα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, παρακολούθησαν διακριτικά τη διαδικασία σχεδίασης, κατασκευής και ρύθμισης των παραμέτρων του αεροχήματος. Αυτά τα στελέχη σε συνεργασία με τους επιστήμονες της ΕΑΒ αναλύουν όλα ενδεχόμενα προκειμένου το τελικό προϊόν να είναι πλήρως επιχειρησιακό και προσαρμοσμένο στις ανάγκες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Ο «Αρχύτας» ως στρατιωτικό πλέον αερόχημα σχεδιάζεται ώστε να μπορεί να φέρει ωφέλιμο φορτίο έως 30 κιλά.
Υπερόπλο με προσαρμογή συστημάτων anti -drone ;
Μάλιστα υπάρχουν σκέψεις να τοποθετηθούν πάνω του όπλα και συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου anti – drone που αναπτύσσονται ήδη στο «τμήμα 51» της ΕΑΒ.
«Aυτό σημαίνει πως εάν προσαρμοστεί ένα από τα δικά μας anti-drone συστήμα πάνω στον “Αρχύτα”, τότε μπορούμε να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε στον αέρα επίθεση σμηνών drones, εξουδετερώνοντας τα, πριν αυτά πλησιάσουν τον στόχο τους», λέει στρατιωτική πηγή.
Στο μικροσκόπιο των επιστημόνων και των επιτελών της ΕΑΒ είναι επίσης το ενδεχόμενο ο “Αρχύτας” να χρησιμοποιηθεί για τη διόρθωση βολών πυροβολικού στο πεδίο. Δηλαδή το σύστημα να μπορεί να δώσει ακριβές στίγμα του στόχου για να κάνουν βολή τα όπλα του πυροβολικού.
Ακόμα να μπορεί να εκτελεί αποστολές παρατήρησης περιοχής και να στέλνει εικόνα, πληροφορίες και συντεταγμένες για επίγειους στόχους.
Στο μικροσκόπιο η προστασία των φρεγατών
Κάτι επίσης πολύ σημαντικό που έχει μπει στο μικροσκόπιο των σχεδιαστών είναι η προσαρμογή του αεροχήματος στις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
«Ο “Αρχύτας” θα μπορούσε να απονειωθεί, αφού διαθέτει VTOL (κάθετη απογείωση και προσγείωση), από φρεγάτα και να καλύπτει επιχειρησιακά το πλοίο σε μια ακτίνα τουλάχιστον 15 χιλιομέτρων, παρέχοντας στο πλήρωμα πλήρη δεδομένα και εικόνα για το οτιδήποτε πλέει ή πετάει εντός της συγκεκριμένης ακτίνας», τονίζει άλλη πηγή της ΕΑΒ.
Όσον αφορά κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά, το μήκος της ατράκτου του αεροχήματος είναι 4 μέτρα και το άνοιγμα φτερών φτάνει τα 6 μέτρα. Το αερόχημα είναι κατασκευασμένο κατά 99% από σύνθετα υλικά ενώ σχεδιάζεται για να έχει το δυνατόν μικρότερο ίχνος στα ραντάρ.
Ο «Αρχύτας» θα ελέγχεται από έναν μικρό και φορητό σταθμό βάσης ώστε να μπορεί να μεταφέρεται εύκολα στο πεδίο. Ο τρόπος ελέγχου του θα είναι τελείως αυτοματοποιημένος. Δηλαδή ο χειριστής θα καθορίζει τα σημεία που θα πετάει και αυτό θα πηγαίνει αυτόματα από το ένα σημείο στο άλλο μέχρι την ολοκλήρωση της αποστολής.
Επομένως, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, «δεν είναι απαραίτητο ο χειριστής να είναι πιλότος αλλά θα έχει τις κατάλληλες πιστοποιήσεις για να μπορεί να χειρίζεται το αερόχημα».
«Από Το 2021 η σκέψη ήταν το αερόχημα να βγει σε βιομηχανική παραγωγή και να είναι πιστοποιήσιμο. Δηλαδή να περάσει όλες τις διαδικασίες ανάπτυξης ενός πραγματικού αεροπλάνου, προκειμένου να πιστοποιηθεί για την αξιοπλοΐα του. Έτσι σχεδιάστηκε και έτσι κατασκευάζεται. Δεν πρόκειται για ένα τηλεκατευθυνόμενο αεροπλανάκι αλλά για ένα πραγματικό αεροσκάφος με αντίστοιχες προδιαγραφές ασφαλείας και επιχειρησιακής ικανότητάς», επισημαίνουν ακόμα.
Μπορούν να παράγονται 12 αεροχήματα το έτος
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΕΑΒ, ο κύκλος παραγωγής του «Αρχύτα» επιδιώκεται να είναι ένα αερόχημα ανά μήνα. Δηλαδή σε έναν χρόνο να παράγονται 12 αεροχήματα.
«Θα μπορεί να εποπτεύει το εναέριο χώρο μας. Κύρια αποστολή του προβλέπεται να είναι η άμυνα και η δίωξη. Πολύ υποθετικά θα μπορούσε να είναι και ο βομβαρδισμός εφόσον πάνω του φέρει το ανάλογο στρατιωτικό υλικό», λένε στην ΕΑΒ.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως το project είναι εντός του αρχικού προϋπολογισμού του 1,5 εκατ. Επίσης έχει ζητηθεί χρηματοδότηση από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων για περεταίρω ανάπτυξη.
Πηγή Xρήστος Μαζάνης